Gå til innhold

Gelé med 1,5 kalori pr. 100 gram


Gjest soljenta86

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta86

Jeg fikk lyst på noe godt, også tenkte jeg at fun light gelé må jo funke - og det har visst mange tenkt før meg og. Så da deler jeg en oppskrift fra internett med alle andre som har lyst på gelé med kun 1,5 kalorier pr. 100 g! :) De få kaloriene som er er fra eggehvitten i gelatinen (altså kun proteiner).

 

1 pakke gelatinplater (10-pakning)

0,8 liter vann

0,2 liter funlight-saft (f.eks. bringebær)

 

Dette er en veldig enkel oppskrift:

 

Først legger du gelatinplatene i vannbad i en bolle kaldt vann i 5 minutter. Mens de trekker i vannet varmer du opp vann- og saftblandingen i en kjele på middels varme. Dette skal ikke koke, bare rett under kokepunktet.

 

Hvor mye saft og vann du har i er opp til deg, men blandingen burde generelt være litt sterkere enn når du lager deg saft til drikking. Samlet mengde vann og saft burde være ca. en liter for 1 pakke gelatinplater. F.eks. 0,8l vann og 0,2l saft.

 

Når gelatinen har fått badet seg litt og saftblandingen er varm, løfter du gelatinplatene fra vannbadet og oppi den varme saftblandingen. Rør platene ut til de oppløses.

 

Saft-gelatinblandingen helles i en bolle og settes den i kjøleskapet i et par timer, og voilà! 1 liter géle med totalt 15 kcal kalorier.

 

:cool:

 

 

Nå har jeg prøvd den selv, et par tips til:

- Hvis du vil ha den ferdig litt fort så sett den først i kaldt vannbad til den blir kald nok til at du kan putte den i fryseren. Den blir fortere stiv i fryser enn kjøleskap. Etter en stund er den ferdig, og da kan den settes over i kjøleskap.

- Hvis butikken din kun selger gelatinpulver så er 1 pose med gelatinpulver samme mengde som 1 pose med gelatinplater. Jeg blandet pulveret ut i gryta når saftblandingen var blitt lunka, også rørte jeg det ut og lot det "svelle" i noen minutter, før jeg så varmet saften videre opp til under kokepunktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Jeg lagde gelèen i går, og den smakte NYYYYDLEIG !!!!!!!!!

MÅÅÅ ANBEFALES!!!

Smaker liks godt som ordinær gele, bare myye sunnere!!

Serverte den til ei venninne, og hun ble overbegeistret!! :) :)

 

Så den skal lages oftere!

 

Men neste gang skal jeg ta 7,5 dl vann og 2,5 dl saft ( litt mer smak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har testa å lage gele med jordbærsaft fra Fun light, 2,5 dl saft og 7,5 dl vann og det ble kjempebra! En dessert man kan fråtse litt i hvis man begrenser vaniljesausinntaket... Tusen takk for oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan vel også benyttes i ostekake - og da blir jo den kaka enda sunnere?

 

Så oppskriften først nå, og gjett om jeg skal prøve den. Kan hende jeg skal lage den til en kollega som har bursdag til fredag, sammen med litt frukt/bær og vanilje kesam :) MMMMMM høres godt ut.

 

Takk til soljenta86 som deler denne med oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg fikk lyst på noe godt' date=' også tenkte jeg at fun light gelé må jo funke - og det har visst mange tenkt før meg og. Så da deler jeg en oppskrift fra internett med alle andre som har lyst på gelé med kun 1,5 kalorier pr. 100 g! :P De få kaloriene som er er fra eggehvitten i gelatinen (altså kun proteiner).

 

1 pakke gelatinplater (10-pakning)

0,8 liter vann

0,2 liter funlight-saft (f.eks. bringebær)

 

[/quote']

 

Jeg lager også ofte gele på denne måten - men det er nok noe flere kalorier enn 15 i oppskriften...

 

10 plater gelatin = 17 g (57 kcal)

2 dl Fun Light = 2 kcal

 

Det er altså 59 kcal pr liter gele, ikke 15!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...