Gå til innhold

Sunn Turmat


Gjest rosmar

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å lage en tråd her med tips til sunn turmat. Vi er en familie som er mye på farta, og søndagsturene er et must for oss i en ellers travel hverdag. Utrolig deilig å komme seg ut å koble helt av ute ved havet eller i skogen.

Men så var det disse pølsene da.....til og med ungene vil ikke ha de etter et utall med "pølseturer". Ikke særlig sunt er det heller. Så her kommer jeg med mine forslag, så håper jeg andre turglade kan komme med sine tips og ideer.

 

På ikea kjøpte jeg en super- billig liten stekepanne i støpejern. Så hvis en ikke skal gå så langt, er denne helt ypperlig til å lage de lekreste retter rett på bålet.

 

PANNEKAKER

På denne har vi laget pannekaker som jeg lager på fullkornhvetemel og spelt. I denne røren har jeg bare egg, ekstra lettmelk og mel. Til hver pannekake trenger du ikke mer enn en halv teskje smør i panna. Det fungerer helt fint med en nøytral olje også (eks solsikke). Røra heller jeg på en brusflaske med skrukork.

 

EGGERØRE

Egg, litt vann, salt, pepper og gressløk, løk eller persille ristes sammen i en flaske. Oppi sekken, ut på tur. Godt med ferskt, grovt brød til.

 

KYLLINGWRAPS

Skjær opp kyllingfileer, sopp, gulrot, potet og stangselleri i tynne strimler. Krydres etter behov, hell litt olje over og opp i en boks med tett lokk. Fres noen minutter i panna, det hele pakkes inn i potetlomper. Dette er skikkelig nam-nam.

 

KJØTT OG GRØNNSAKER I FORM

På Biltema kjøper jeg slike engangs alufolie-former. Putt oppi det du måtte ønske av grønnsaker og kjøtt. Tynne strimler lønner seg, ellers kan det ta veldig lang tid. Denne kan ikke settes rett oppi bålet, da svir det seg. Bygg opp med litt steiner rundt, så den blir stående litt opp fra bålet. Hvis du ikke har med noen sarte barneganer, putt oppi masse hvitløk og godt krydder. Smaker smaskens.

 

PORSJONSPAKNINGER

To lag med alufolie, brettes med "feil" side ut. Da svir det seg ikke så lett. Putt oppi det du måtte ønske av kjøtt eller fisk og grønnsaker. Pakkene legges rundt ytterkanten av bålet. Snues jevnlig. Dette er veldig populært hos ungene, da de får sin egen "pakke" med mat som de må passe på ved bålet.

 

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...