Gå til innhold

Hybelmat?


Gjest Vilo

Anbefalte innlegg

Sunn mat koster! Som student har jeg problemer med å finne middager som ikke koster all verden og som heller ikke er beregnet på så mange personer.

Jeg kunne sårt trenge noen tips for nå begynner det å bli mye av det samme her.

 

Egentlig kunne vi studenter trenge en egen tråd hvor vi utveksler middagstips i denne kategorien..

 

Håper dere vil være med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er mange år siden jeg bodde alene, men jeg husker så alt for godt hvor lite det var å rutte med til mat. Jeg kjøpte ofte billige svinekoteletter når de var på tilbud. Puttet de i frysen, og tok ut etter behov. Noe jeg lagde veeeldig ofte var

STEKTE NUDLER (som ikke er veldig sunt, men derimot veeeldig billig). La en pakke i stekepanna sammen med krydder og litt vann. Helte over litt frosssen grønnsaksblanding og kuttet opp en kotelett i små biter, og la dette på toppen.

Plata på full pupp til vannet har fordampet. Skru ned litt på temp, og fres et par minutter. Ferdig, knallgod middag på noen minutter.

Et annet tips. Ikke kast beinet som du kutter av koteletten, putt det tilbake i frysen til senere når du skal lage

KJAPP LAPSKAUS

Et par kotelettbein (som du har liggende i frysen fra sist du lagde stekte nudler:)) legges i en kjele med litt vann. La dette koke mens du kutter opp grønnsaker (eks. gulrot, potet, sellerirot, kålrot). Det går kjappere enn du tror, du skal jo bare ha litt av hver.

Ut med beina, oppi med grønnsakene og en buljongterning ( best den som heter hønsebuljong synes jeg). Hvis du har kuttet veldig små biter, er det ferdig på et kvarter. På slutten av koketiden putter du oppi strimlet kjøtt fra en kotelett.

Kjøttet må ikke koke lenge, da blir det bare seigt og vondt.

 

Det var nå de tipsene jeg kom på i farta.

Lykke til med kokkeleringen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips fra meg:

-fiskekaker

-fiskeboller

-laksefilet (det koster ca 50-60 kr for en fire-pakning, og blir da billig middag hvis man bare spiser en med f.eks pasta og brokkoli til)

-supper (suppeposer er selvfølgelig billig, men det er heller ikke så dyrt å lage din egen grønnsakssuppe fra bunnen. Kjøp grønnsaksbuljong og kok opp det, tilsett hakkede grønnsaker, f.eks gulrot, løk, hvitløk, poteter, kålrot, squash og en boks hakkede tomater og masse krydder)

- omelett med skinke og forskjellige grønnsaker

- hjemmelaget pizza (grov bunn, hjemmelaget tomatsaus av en boks hakkede tomater, hvitløk, basilkum, oregano, pepper og chili. Fyll: f.eks kokt skinke eller spekeskinke. Eller så kan du jo bare bruke ost som "fyll" hvis du har veldig dårlig råd)

- gryteretter (lag en stor posjon og frys ned, så har du plutselig flere middager klare i fryseren)

 

Det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har endel billig og grei mat. Fiskebollene koster bare 8 eller 9 kroner! for en boks.

Fiskekakene er også utrolig billige, og veldig gode synes jeg. Laksefileene er rimeligere enn andre merker, og alt er produsert i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk skal dere ha for mange tips:)

Lapskaus er veldig godt, fisk også (selv om det er dyrt) Tror egentlig jeg må sette meg inn i en del oppskrifter, eksperimentere og se hva som skjer. Er nemlig ikke så veldig glad i å lage mat, så det å fryse ned er veldig smart de dager man ikke har så god tid.

Det blir gjerne det at jeg finner en oppskrift og så spiser jeg meg lei...

 

Fortsett gjerne å komme med tips og oppskrifter, sikker på at det hjelper flere enn bare meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

På Kiwi har de first price kyllingfileter til 144 kr for to kilo. Det er i hvert fall 10 middager for en person. Ta opp en fra fryseren før du går om morgenen, så er den tint til du kommer hjem. Krydre med salt og pepper og ta en skive med spekeskinke rundt eller smør på litt pesto. Surr den raskt på hver side på sterk varme og putt den inn i ovnen på 200 gr i 10-12 minutter. Kan serveres med masse forskjellig tilbehør som salat, fullkornspasta, ris, ratatouille. Jeg pleier som oftest å lage en god salat til med cherrytomater, pinkekjerner, avocado og andre godsaker. Lager du en stor porsjon og en ekstra filet, så har du super lunsj til dagen etter.

 

Liker du tunfisk? Jeg lager av og til tunfisksalat med tunfisk og hardkokt egg og de grønnsakene jeg liker. Det er god middag om sommeren. Tunfisk fra boks kan også stekes sammen med litt løk og så ha pastasaus over. Serveres med spaghetti el annen pasta. Billigere enn karbonadedeig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine studentdager ble det mye pasta, husker jeg - men det er viktig å få i seg annen næring også.

 

Et stalltips er å lage en gryte eller suppe som er beregnet på fire, dele den opp i fire, og fryse ned de porsjonene du ikke spiser. Da har du kjapp og god middag de dagene du kommer sent hjem eller ikke har så god tid - bare å varme opp i en kjele.

 

Noe annet billig og godt er en grønnsaksuppe med buljong og rotgrønnsaker, eller tomatbasert med paprika, squash, pasta, chili etc - og kanskje noe godt (hjemmebakt?) brød?

 

Du kan også lage ovnsbakte potetbåter, supergodt og billig: del poteter i båter, ha på urter (f.eks hvitløk og timian) eller tørre krydder - bare salt og pepper er også godt. Du kan ha på litt olje, men de blir også gode uten. Ha dem i en form og stek i ca 30 min på 225 grader. Dette kan du spise alene, eller sammen med kjøtt, kylling eller fisk, alt etter hva lommeboka tillater..

 

Ellers er jo wok perfekt mat for én, her velger du selv mengder av kjøtt/fisk og grønnsaker. Ikke nødvendig å kjøpe dyre ferdigsauser heller, litt soyasaus/teriyaki eller sweet chilisaus holder lenge. Disse er jo på store flasker som rekker til en mengde måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...