Gå til innhold

Bursdagsfeiring


Gjest Boogi

Anbefalte innlegg

Lisjeguten min vert 1 år snart!!! Vi skal ha familieselskap og venneselskap (vennar m babyar- så det vert eigentleg vaksenselskap) Treng sunne gode oppskrifter/idear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tipse om hva jeg spiste i går!

 

Jeg spiste skogsbær lettis/melke is - Men du kan jo ta "vanlig" eller hva du føler passer inn.. Så varmet jeg skogsbær og jordbær og hadde dette til, MMMMM!!

 

Det var helt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest matmumsen

På artoftaste.no er det oppskrift på skogsbærkake som er kjempegod! Jeg byttet ut sukkeret med fruktose som er søtere (trenger da mindre) og byttet ut vanlig kesam med mager og det ble bra. Sparer kalorier hvor jeg kan:-)

 

Kakebunn:

75 g mandler

40 g fruktose

2 stk. eggehvite

 

Mal mandlene. Visp de romtempererte eggehvitene til stivt skum i en kjøkkenmaskin. Deretter tilsetter du sukker mens du fortsatt visper,

slik at det blir en stiv og luftig marengs.Skjær marengsen forsiktig inn i mandlene. Legg bakepapir i bunnen av en springform (26 cm)

eller en rektangulær form (33 x 20 cm) og fordel mandelmassen jevnt i formen.

Stek ved 175 ºC i 15 minutter

 

Fyll:

300 g skogsbærblanding (frosne bær tines)

10 stk. gelatinplater (tilsvarer en pose gelantivpulver tror jeg)

3 dl mager kesam

3 dl vaniljekesam

200 g yoghurt naturell mild og lett

60 g fruktose

 

Legg gelatinplatene i kaldt vann og la dem stå og bli myke, ca. 10 minutter. Bland kesam, yoghurt og sukker. Varm opp bærene i en kasserolle og mos bærene i en blender eller med en stavmikser. Løs opp gelatinplatene i den

varme bærmosen under omrøring. Avkjøl bærmosen noe. Hell bærmosen i en tynn stråle i meieriproduktblandingen under stadig

omrøring. Hell blandingen over den avkjølte mandelbunnen. Sett kaken kaldt til fromasjen er stivnet. Minimum 3 timer.

Pynt med sitronmelisse og friske bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...