Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med spennende brød-oppskrifter???


Gjest sab

Anbefalte innlegg

Gjest matmumsen

Må innrømme at jeg har en svakhet for brød, som er litt kjedelig fordi det for blir mange kalorier når det står nybakt brød på benken. Der for prøver jeg å gjøre brødene jeg baker litt sunnere med å erstatte smør med mager kesam og olje, og hvetemel med rug. Her er mine favoritter:

 

Gulrotbrød med anis, supert til supper!

3,50 dl vann

3,50 dl yoghurt eller skummet kulturmelk

1 ts honning

4 ss nøytral olje (soya, raps, solsikke eller mais)

1 pk gjær

2 ts salt

finrevet skall av 1 appelsin

1 dl appelsinsaft

2 ts knust anis (kan sløyfes)

3 stk finrevet gulrot

450 g sammalt hvete, grov

300 g siktet rug

300 gram spelt

 

Varm opp vann, yoghurt, honning og olje til fingervarmt. Ferskgjær røres ut i væsken, tørrgjær tilsettes sammen med melet.

Tilsett salt, finrevet appelsin, juice, gulrot, anis, rug og spelt til en smidig deig. Den skal være løsere enn vanlig brøddeig så hold igjen litt på melet eller tilsett mer væske. Sett til heving i ca 30 min.

Ta deigen ut på et melet bakebord og form til to brød eller trill til rundstykker om du vil. Dekk med et klede og etterhev i 45-50 min.

Før steking kan brød/rundstykker pensles med egg eller melk og ev drysses eller rulles med sesamfrø, linfrø, havregryn eller solsikkefrø.

Stek brød i varm stekeovn 200 ºC, på nederste rille i 30-40 min.

Rundstykker stekes i varm stekeovn 225 ºC, midterste rille, 10 – 15 min.

Avkjøl på rist.

 

Speltbrød som krever litt spesielle ingredienser men er nydelig i matpakka!

2 dl appelsinjuice

2 dl mager kesam

4 dl vann

0,50 dl olje

2 ss lønnesirup

50 g fersk gjær

2 ts støtt karve

1 ts malt ingefær

1 ss salt

Korn: 1 dl tørr hel spelt, 5 dl speltkli, 2 dl speltflak (bytt ut med de korntypene du finner i butikken om det er enklere)

Mel: 1 l sammalt spelt, 3 dl havregryn, 8 dl siktet rug

 

Bløtlegg helkorn i minst 8 timer. Løs gjæren i lunken væske. Elt inn smakstilsetninger og alt det tørre i flere omganger. Elt til deigen slipper. Deigen skal være løs! Del opp i to brød og laegg i former. Dekk den med plast og la den forheve til dobbel størrelse, ca. 30 minutter.

Fjern plasten, spray med vann og sett brødene på rist på nederste rille i forvarmet stekeovn. Stekes først ved 250 grader i 15 minutter, deretter ved 175 grader i 30 minutter.

 

Jeg er ikke så glad i karve så jeg byttet ut den med hakkede fiken som jeg tilsatte i melet. Kjempegodt!

 

Og til slutt et kosebrød med frukt i:

5 dl yoghurt naturell

5 dl vann

100 g gjær

1 kg grovmel etter smak. Jeg bruker rug som gir et veldig tungt brød. Bruk gjerne hvete om du vil, eller bland forskjellige.

100 g hvetemel

1 ts salt

2 ss brunt sukker

350 g blanding av tørket frukt og nøtter (dadler, fiken, aprikos og peanøtter liker jeg )

1 dl havregryn til dryss

 

Varm yoghurt og vann til fingervarmt. Løs fersk gjær opp i litt av væsken. Tørrgjær blandes i melet. Tilsett mel, frukt og nøtter og elt sammen til en glatt smidig deig. Sett deigen til heving ca 30 min. Ta deigen ut på bakebord, del i to, elt/ form til to brød og legg i smurte former (1 liter).

Dekk med plast og sett til etterheving ca 50 min.

Pensle med vann og dryss over havregryn.

Stek på nederste rille i varm stekeovn 200 ºC i 45-50 min.

 

Kanskje disse var noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en enkel brødoppskrift som du liker, en uten sukker/sirup. Tilsett finsnittede soltørkede tomater(evt. finhakkede oliven) og rikelig med provencekrydder, bland det godt inn i brødene og form rause brød. Strø grovt flaksalt oppå før du steker.

Dette brødet er deilig servert lunt skåret i kuber til kaldt drikke, eller med ost eller annet pålegg.

Mmmm...

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...