Gå til innhold

Hva skal dere spise på 17. mai??


Gjest tattoogl

Anbefalte innlegg

Gjest NinniR

Hos meg blir det trolig ovnsbakt breiflabb svøpt i spekekjøtt av kalkun, løkkompott(løk, balsamico), currystekte epler og potetmos med grov sennep. Til dessert blir det lettis med luksuriøs frukt-/bærsalat og til kaffen serverer jeg denne herligheten:

Appelsinkake, 130kcal pr.100 gr!

3 egg

1 1/2 dl sukrin

1/2 appelsin

2 dl Kesam mager

2 dl siktet hvetemel

1 ts bakepulver

Pisk egg/sukrin til eggedosis. Riv skallet og press ut saften av appelsinen. Tilsett kesam, appelsinsaft, appelsinskall, hvetemel og bakepulver i eggedosisen og bland alt sammen. Hell røren i en rund form, 24 cm. Stek kaken midt i ovnen på 200 grader i ca.30 minutter. Kjøles og serveres med et lett strø av sukrin og skinnfrie appelsinbåter og finhakket mynte.

Gir 16 kakestykker á 52 kcal.

 

Hva tror du?

Hipp, hipp, hurra!!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Hvis du ønsker noe mer vårlig og lett er det gode forslag i siste utgave av bladet "Spis bedre". Flere deilige oppskrifter med asparges,bl.a. Hvis dere blir mange på den store dagen er det morsomt med en god buffet, der alle finner noe de liker, med flere små retter og dessert/kake på samme bord.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde appelsinkaka som fins under oppskrifter i venstremenyen nå på søndag fordi søstern hadde bursdag. Sammen med en hel masse fileterte appelsiner ble det stor suksess! De som ikke var på diett fikk lov å spise is til. Begge deler ble veldig bra og kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jejeje

Appelsinkaken din hørtes god ut NinniR! Jeg har ikke sukrin, men jeg har splenda i skapet, kan det brukes? Vet du evt hvor mye splenda som skal til? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Hei jejeje:)

Jeg har aldri bakt med Splenda, og vet ikke hvordan den oppfører seg i forhold til sukrin eller hvor mye du må bruke. Hvis du går inn på kolonnen på venstre side her under "Artikler", så finner du Kosthold/ernæring - Alt om matvarene. Helt nederst finner du "Sukkererstatninger" og "Kaker og bakst med sukkererstatninger". Kanskje det står noe der som kan hjelpe deg? Gi meg gjerne et hint om hvordan resultatet ble. Alltid artid med noe nytt, vet du:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

... er tradisjonsmat mange steder i landet vårt. Vasskringle ble mye brukt til rømmegrøt.

NinniR:)

 

Her er en oppskrift:

 

Vasskringle

 

1 kg hvetemel

1 ½ dl sukker

½ ts salt

75 g margarin

50 g gjær

½ liter lunkent vann

 

Sikt det tørre sammen. Løs opp gjæren i litt vann. Bland alt fort sammen. Deigen skal være fast. Hev den i 30 minutter på et varmt sted.

 

Trill ut fingertykke stenger og form de til kringler. Kok de i usaltet vann til de flyter opp. Legg på smurt plate og stek de lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere skal spise på 17.mai.

Trenger noen tips..

 

Sparer dere kosemerkene deres og spiser en is også???

du kan kutte ut melkerasjonen denne dagen og heller ta en liten softis uten strø og kjeks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tattoogl

Jeg hadde egentlig tenkt å grille, men det blir desverre ikke noe pent vær i morgen..

Så jeg har kjøpt spekemat. Skal lage potetsalat med rømmekolle og eggerøre med vann..

Serverer med flatbrød, jordbær og melon.

Til dessert skal jeg lage appelsinkake, lagde den forrige helg men steker den i muffinsformer istedet. Og serverer den lun med lett vaniljeis.

Kjempe godt!

Har også lagd istand grønnsakssuppe som jeg skal koke i morgen som jeg kan spise utover dagen.,.,

 

 

God 17. mai folkens:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...