Gå til innhold

Middager uten potet, pasta og helst ikke ris?


Gjest Effie

Anbefalte innlegg

Gjest NinniR

Hva med å lage den vanlige maten du liker men erstatte ris, pasta og poteter med ulike former for linser, bulgur, couscous, kikerter eller quinoa?

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest triner20

wok med fisk eller kylling, eg spiser mye fisk å kylling, å har grønnsaker (gjerne fråsne i pose) ved siden av, dette funker fint ) men potet er mye bedre enn pasta, å villris er bedre enn potet! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest detteskaljegklare1

supper, kyllingsalat, wok, vårruller?? Dette er min favoritt:

 

 

Kok opp masse brokkoli

Stek 1 stk (per pers) kyllingfilet, og når den er nesten ferdig stekt, ta den ut av pannen, og skjær passe tynne skiver på skrå av fileeten...putt kyllingskivene i pannen igjen, og krydre med litt salt og litt pepper, og masse oreganokrydder.. (stek kyllingen i vann, pass på å helle på vann ofte , så kyllingen ikke setter seg fast...!! (den skal alltid ligge i litt vann)

skjær en halv løk(per pers) i halve ringer, og stek dette sammen med kyllingen!

Tilslutt bruk gryta du kokte brokkolien oppi, og hell kyllingen, brokkolien og løken oppi og ta en halv til en boks hakkede tomater(alt etter hvor mye brokkoli du bruker) og la dette koke i noen minutter..putt oppi mere oreganokrydder, litt salt og litt pepper(og kanskje en dert med sennep!!!) Hva blir dette?? En nyyydelig italiensk middag, som jeg kan låve deg at holder deg stapp mett resten av kvelden.....! Itillegg er det bare sunne og kalorifattige ingredienser oppi, så den er slankende i tillegg... Bruk deilig iskaldt vann til!!!

 

 

BØR PRØVES!!!!! Tenn noen stearinlys, skru ned på lampa/lyset i rommet, sett på litt rolig musikk, og slapp av å tenk på noe hyggelig...Dette smakes å føles som om du er på en ordentlig fin resturang!!! =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest matmumsen

Hvis du er glad i potetmos er blomkålpure en veldig god erstatning! Nesten bedre synes jeg, og utrolig godt til all salgs fisk.

 

Til to personer koker jeg opp et stort blomkålhode og et stykke sellerirot eller persillerot (dette er ikke nødvendig med gir litt ekstra smak), moser med stavmikseren, har i salt, pepper og muskat etter smak og rører inn en spiseskje lettere creme fraiche til slutt. Samboeren er også blitt hekta på denne så nå har vi alltid blomkål i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot og pastinakk egner seg også godt til mos. (Pastinakken skal telles.)

Ellers er det supper - tynne og tykke. Eller spis det du liker og bytt ut potet/ris/pasta-rasjonen med en salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noen som har prøvd blomkål salaten her på sidene? Jeg prøvde den uten å koke den, men lurer på om blomkålen skal kokes først? det står ingenting om det......

Til "detteskaljegklare1".... hørtes veldig godt ut.. nam.. må prøve den:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest Adriane06

Hei

Søtpoteter er ypperlige valg dersom du savner noe ved siden av til middag. Den gir nesten ikke blodsukkerstigning slik som vanlige poteter, pasta og ris.

Fordelen er dermed at kroppen slipper å skille ut så mye insulin for å justere blodsukkeret, og dermed holdes forbrenningen på et godt nivå. ( Utslipp av insulin for å justere et forhøyet blodsukker gir økt fettlagring de neste 2 timene)

 

Søtpoteter kan kokes, stekes i folie i biter, bakes, brukes som basis for mos osv. Tilsett krydder etter smak, og en liten klunk god olje. Nydelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...