Gå til innhold

Spiser dere virkelig pasta, ris, linser og slikt?


Gjest Ellie25

Anbefalte innlegg

Gjest Ellie25

Det er jo kjempemasse kcal i det, så jeg klarer ikke få plass til det i dagsmenyen min. Da overskrider jeg kcal-mengden med en gang. Det gir jo lite mening å bruke 150 kcal på 100 gram fullkornspasta. Når da 200 g kylling uten skinn er 300 kcal så blir det jammen fort mange kcal på et måltid. Så kommer grønnsakene i tillegg. Det er jo litt kcal det også, selv om det ikke er så mye som i kyllingen f eks.

 

Hva spiser dere egentlig til vanlig hverdagsmiddag de dagene dere ikke har tid til å stå kjempelenge å lage mat? Hvor mye kcal bruker dere beregne til middagen?

 

Og stemmer det virkelig at linser er 350 kcal per 100 gram mens pose-potetmos er bare 110? Virker jo helt sært. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godtesjuk

Hei!

 

Regner du med kaloriene i grønnsaker? For de fleste grønnsaker er ja-mat, som du kan spise ganske masse av. Og det skal ikke regnes med i dagsmenyen din.

 

Når jeg skal ha rask, god og sunn middag så lager jeg ofte laks med fullkornspasta. Da tar jeg 150 gr laksefilet og 125gr fullkornspasta (kokt). Det blir ca 400 kcal. Og grønnsaker i tillegg som ikke telles med. Det tar ca 15/20 minutter å lage.

 

Jeg pleier å spise kyllingfilet, ikke kylling med eller uten skinn, og når jeg legger inn 150 gr av det så får jeg 157kcal. Og om jeg spiser 125 gram fullkornsris til (registrerer som upolert naturris, etter tips fra kursleder) så er det tilsammen bare 282kcal. Det er jo veldig kalorifattig, så jeg har nesten problemer med å få fylt opp til 400 kcal! HVis jeg tar salat til så bruker jeg litt dressing eller kanskje saus.

 

Så som du skjønner, så har ikke jeg opplevd de problemene som du beskriver. Kanskje du bør se litt mer på de forskjellige matvarene i lista, og se hva som gir færre kalorier.

 

Ha en fiiin dag! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle
Det er jo kjempemasse kcal i det' date=' så jeg klarer ikke få plass til det i dagsmenyen min. Da overskrider jeg kcal-mengden med en gang. Det gir jo lite mening å bruke 150 kcal på 100 gram fullkornspasta. Når da 200 g kylling uten skinn er 300 kcal så blir det jammen fort mange kcal på et måltid. Så kommer grønnsakene i tillegg. Det er jo litt kcal det også, selv om det ikke er så mye som i kyllingen f eks.

 

Hva spiser dere egentlig til vanlig hverdagsmiddag de dagene dere ikke har tid til å stå kjempelenge å lage mat? Hvor mye kcal bruker dere beregne til middagen?

 

Og stemmer det virkelig at linser er 350 kcal per 100 gram mens pose-potetmos er bare 110? Virker jo helt sært. Hva gjør jeg feil?[/quote']

 

Regner du da med kaloriinnholdet i kokt eller ukokt vare? Det er ikke 350 kalorier i 100 gram kokte linser i hvert fall. Kaloriinnholdet blir langt lavere når du koker dem. Linser er også en verdifull proteinkilde. :( Det samme gjelder pasta og ris.

 

Anbefaler deg å bruke kyllingfilet i stedet for kylling uten skinn. Mye mindre kalorier i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosmar

Når jeg legger inn 100 g kokte linser , blir det 150 kcal.

Eks på kalorifattige middager:

-Fiskeboller i hvit saus. Sausen lager jeg med vann, ekstra lettmelk, en hønsebuljongterning og litt mel. Poteter og gulrot. Jeg rører også noen tyttebær med litt søtning i og har ved siden av, nam. Her skal du lesse godt opp på tallerken for å klare å oppnå 400 kcal.

-Fiskekaker med brun eller hvit saus. Da kan du kjøpe toro fløtesaus, inneholder veldig lite kalorier i forhold til hva navnet skulle tilsi. God smak til kjapp hverdagsmat.

-Laks eller annen fisk i form. Vi har små barn i huset, så jeg må bruke barnevennlig krydder. Drysser over litt sitronpepper og salt. Fersk champinjong og løk, inn i ovnen, 200 gr, 20 min, ferdig, nam. Potet, ris eller pasta som tilbehør. Salat eller kokte grønnsaker.

-Som sagt tidligere, kyllingfilet. Kan varieres i det uendelige, og lite kalorier.

-Spagetti og kjøttsaus. Bruk karbonadedeig, en boks knuste tomater, løk og krydderier. Brokkoli til.

Dette er kjappe, greie middager som passer i en travel hverdag for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dobbelice
Det er jo kjempemasse kcal i det' date=' så jeg klarer ikke få plass til det i dagsmenyen min. Da overskrider jeg kcal-mengden med en gang. Det gir jo lite mening å bruke 150 kcal på 100 gram fullkornspasta. Når da 200 g kylling uten skinn er 300 kcal så blir det jammen fort mange kcal på et måltid. Så kommer grønnsakene i tillegg. Det er jo litt kcal det også, selv om det ikke er så mye som i kyllingen f eks.

 

Hva spiser dere egentlig til vanlig hverdagsmiddag de dagene dere ikke har tid til å stå kjempelenge å lage mat? Hvor mye kcal bruker dere beregne til middagen?

 

Og stemmer det virkelig at linser er 350 kcal per 100 gram mens pose-potetmos er bare 110? Virker jo helt sært. Hva gjør jeg feil?[/quote']

 

 

Hva i all vide verden er det du spiser i løpet av en dag da? De fleste ligger vel på 1500 kcal og oppover... Da er det plass til en god del mat synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crizzy

Kokte linser og bønner jo langt færre kalorier per 100 gram enn kjøtt, og mange viktige næringsstoffer. Pastaen trenger du ikke bekymre deg så mye for så lenge du får i deg andre kornprodukter. Hvis du har problemer med å få plass til dette i dagsmenyen kan du jo alltids droppe kjøttet innimellom, for å få mer variasjon i kosten uten å overgå kalorigrensen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...