Gå til innhold

Fet fisk


Gjest kristinemmm

Anbefalte innlegg

Gjest kristinemmm

Anbefalingene sier at vi skal spis fet fisk 2 ganger i uken. Laks, ørret, makrell og sild er veldig godt, men jeg må innrømme at det er de samme oppskriftene som går igjen hver gang, og jeg trenger noen nye tips.

 

Mine oppskrifter er:

 

Foliebakt fisk - putter fiskestykker med masse gode grønnsaker i fole og grilles i 20 min eller stekes på 200 grader i 20 min.

 

Ovnsbakt fisk - putter grønsaker, fisk og litt mager kesam oppå hverandre, og steker på 200 grader i 15 min.

 

har dere noen spennende oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

fiskerisotto

4 porsjoner

 

 

Godt, lett å lage og rimelig. Dessuten er dette en fiskerett som barn liker.

Lages på en halvtimes tid og serveres med brød eller ris. Fisken kan byttes ut med fiskeboller eller reker.

 

3 ss olje

3 dl ris, ukokt

1 løk, grovhakket

6 dl vann + 1 fiskebuljongterning

1 boks hermetiske tomater (400g)

3 ss tomatpuré

2 ts paprikapulver

400 g fisk, i terninger

5-6 dl grønnsaksblanding, frossen

 

Fres ris og løk i olje. Tilsett vann og buljongterning, og la det småkoke i 10 minutter. Tilsett tomater, tomatpuré, krydder og fisk. Legg på lokk, og la det trekke ytterligere 10 minutter. Tilsett grønnsakene, og la de bli gjennomvarme og møre før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest lattermild

Det er godt å bruke fisk i salat. Du kan bruke mange varianter, og velge selv om du vil gjøre salaten "lun" ved at fisken og evt. andre ingredienser fremdeles er varme eller om du vil ha alt kaldt.

 

Du kan bruke "din basis-salat" som utgangspunkt, og så variere med diverse matete ingredienser.

 

Fisk som jeg synes blir god i salater er makrell (røkt makrell/peppermakrell/stekt makrell osv...), tunfisk (på boks eller grillet tunfiskbiff - pass på å la fersk tunfisk være rosa i midten, da er den saftig og god), ørret/laks (filet eller i terninger, grillet, bakt, stekt eller dampet - ingen begrensninger...) eller annen litt "kraftig" fisk.

 

Du kan gå i flere retninger med salaten. Jeg er veldig glad i å bruke kokte poteter, rødbeter og andre litt kraftige røtter og grønnsaker for å gjøre salaten mer spenstig. Tilsetter gjerne også forskjellige typer bønner. Grillede grønnsaker som aubergine, squash, løk og lignende er like godt varmt som kaldt og gjør at "salaten" smaker som en middag, og er flott tilbehør til fisk. Syrlige hjemmelagede dressinger frisker opp fet fisk som makrell og laks. Har du kokte poteter i salaten trekker de også til seg smaker på en veldig god måte. Du kan bruke fullkornspasta, ertepasta, speltpasta osv., villris, bulgur, couscous osv. Selv om frø og nøtter har høyt næringsinnhold, er det sunt fett. Prøv deg frem med valnøtter, mandler, solsikkefrø, sesamfrø, gresskarfrø, pinjekjerner osv. for å gjøre salaten mer spennende. Asparges kan dampes og blandes inn i salaten. Grill paprika, skrap av det brente skinnet, del opp i strimler og bland det inn i salaten. Bruk friske urter, prøv deg frem til de typene du liker best selv - på denne måten kan du lett gjøre en fiskesalat "asiatisk" (f.eks. ved å ha litt søyasaus på laksen når du baker den, friske korianderblader og ferske rå bønnespirer i salaten, litt sesamfrø i salaten, pluss en sitrusdressing), "middelhavsinspirert" (f.eks. ved å ta bittelitt rød pesto på tunfiskbiffen, friske basilikumblader og gode tomater og rødløk som sentrale deler av salaten, kanskje med litt valnøtter) osv...

 

Ja til å gjøre salat til en god og fullverdig fiskemiddag!!!! :-)

 

Du skjønner sikkert poenget -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle
Det er godt å bruke fisk i salat. Du kan bruke mange varianter' date=' og velge selv om du vil gjøre salaten "lun" ved at fisken og evt. andre ingredienser fremdeles er varme eller om du vil ha alt kaldt.

 

Du kan bruke "din basis-salat" som utgangspunkt, og så variere med diverse matete ingredienser.

 

Fisk som jeg synes blir god i salater er makrell (røkt makrell/peppermakrell/stekt makrell osv...), tunfisk (på boks eller grillet tunfiskbiff - pass på å la fersk tunfisk være rosa i midten, da er den saftig og god), ørret/laks (filet eller i terninger, grillet, bakt, stekt eller dampet - ingen begrensninger...) eller annen litt "kraftig" fisk.

 

Du kan gå i flere retninger med salaten. Jeg er veldig glad i å bruke kokte poteter, rødbeter og andre litt kraftige røtter og grønnsaker for å gjøre salaten mer spenstig. Tilsetter gjerne også forskjellige typer bønner. Grillede grønnsaker som aubergine, squash, løk og lignende er like godt varmt som kaldt og gjør at "salaten" smaker som en middag, og er flott tilbehør til fisk. Syrlige hjemmelagede dressinger frisker opp fet fisk som makrell og laks. Har du kokte poteter i salaten trekker de også til seg smaker på en veldig god måte. Du kan bruke fullkornspasta, ertepasta, speltpasta osv., villris, bulgur, couscous osv. Selv om frø og nøtter har høyt næringsinnhold, er det sunt fett. Prøv deg frem med valnøtter, mandler, solsikkefrø, sesamfrø, gresskarfrø, pinjekjerner osv. for å gjøre salaten mer spennende. Asparges kan dampes og blandes inn i salaten. Grill paprika, skrap av det brente skinnet, del opp i strimler og bland det inn i salaten. Bruk friske urter, prøv deg frem til de typene du liker best selv - på denne måten kan du lett gjøre en fiskesalat "asiatisk" (f.eks. ved å ha litt søyasaus på laksen når du baker den, friske korianderblader og ferske rå bønnespirer i salaten, litt sesamfrø i salaten, pluss en sitrusdressing), "middelhavsinspirert" (f.eks. ved å ta bittelitt rød pesto på tunfiskbiffen, friske basilikumblader og gode tomater og rødløk som sentrale deler av salaten, kanskje med litt valnøtter) osv...

 

Ja til å gjøre salat til en god og fullverdig fiskemiddag!!!! :-)

 

Du skjønner sikkert poenget -[/quote']

 

Fy fy, man skal ikke bruke tunfisk.

Den er utrydningstruet :)

 

Da er det bedre å bruke den på boks, i olje eller gele :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinemmm

Tunfisk er tunfisk!

Den er vel like utryddningstruet om den er på boks eller om den kommer som biff!!

 

Må innrømme at jeg synes tunfiskbiff er knallgodt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...