Gå til innhold

Mat etter en treningsøkt


Gjest Mette0225

Anbefalte innlegg

Gjest Mette0225

Hei!

 

Lurer litt på hvilken mat jeg skal spise etter en treningsøkt på ettermiddagen (rundt 17-18.00)?

 

Spiser en banan rett etter trening, men etter at jeg har dusjet å slik må jeg jo ha noe mat. Men er litt usikker på hva, vil vite det som er best og sunnest :-)

 

Har spist rugsprø knekkebrød, men blir så fort lei av det! Det skal vell helst ikke være langsomme karbohydrater på kvelden?

 

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å gi kroppen litt proteiner etter trening - bedrer restituering visstnok. Så kanskje yoghurt eller et glass melk? Når jeg er hjemme rett etterpå pleier jeg å spise yoghurt med litt gryn og litt jordbær eller eple. Jeg er også glad i tunfisk/makrell i tomat, så av og til spiser jeg gjerne en liten porsjonsboks med det med eller uten et ryvita/rugsprø. Jeg tror godt du kan spise langsomme karbohydrater om kvelden. I alle fall gjør jeg det nesten hver kveld (kornblanding med melk) :)

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette0225

Takk for svaret :-)

 

Men mente du yoghurt eller et glass melk rett etter trening, akkurat som jeg spiser en banan så isteden for bananen? Skjønte den ikke helt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Du kan godt ta en yoghurt rett etter trening istedenfor eller i tillegg til banan, spesielt hvis du kjenner deg sulten og det er en stund til du kan spise. Det er visst slik at vi bør ha i oss energi innen 1-2 timer etter ei treningsøkt.

 

He he...jeg sitter ikke i garderoben og spiser makrell i tomat :). Men kanskje en yoghurt på vei ut døra ;).

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt tips jeg pleier å ha med meg når jeg trener. Oppi blenderen hiver jeg i en halv banan, litt frossen frukt og noen desiliter skummet melk. Heller over i en drikkeflaske med litt stor åpning. En fin blanding av proteiner og karbohydrater som smaker deilig rett etter trening. Du kan også ha i noen isbiter, så det holder seg kaldt lenger.

Det beste er å få i seg dette rett etter trening (egentlig i det du går ut døra), eller ihvertfall innen en halv time etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristinemmm

Jeg vil annbefale en proteinshake og et eple rett etter trening, og innta et ordentlig måltid ca en time etter treningsøkten. Det er viktig å få i seg proteiner for at musklene ikke skal minste og karbohydrater ettersom glykogenlagrene i musklene må fylles opp etter en treningsøkt :P

 

Hva er det med jenter som "alle" tror at de blir store av proteiner? Selv har jeg gjort dette over et år nå, målet var å gå ned i vekt men samtidig bygge litt muskler -> fastere kropp. Og jeg har virkelig pumpa, stått med guttene på vektavdelingen og trent ordetnlige øvlerser! Haha, ser for meg bildet dere har av meg i hodet nå ;oP Jeg har langt fra nådd målet mitt...jeg har gått ned de kg jeg ville, men jobber fortsatt for å få opp muskelmassen.

 

Oppfordringen er altså - jenter, kom dere på treningsstudioet og legg de rosa små manualene igjen hjemme og hold dere borte fra apperatene, dette er lite nyttig, tren heller ordentlig med vekter og manualer, så vil dere forterre se resultater :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...