Gå til innhold

Spiser og spiser men når aldri kcalgrensa!


Gjest Mette0225

Anbefalte innlegg

Gjest Mette0225

Hei.

 

Jeg skal ha maks 1500 kcal til dagen, men dager der jeg ikke trener gjør det vell ikke noe om kcal er mer enn 1200? Føler jeg spiser og spiser for å nå disse kcal! Til nå har jeg 1144, har telt med kveldsmaten og frukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved for lite kcal inntak ,går kroppen på sparebluss,og tviholder på fettreservene.

Det vil si at du står i fare for å legge på deg ,eller ødelegge forbrenningen. Jeg har problemer med å forstå at folk ikke klarer å oppnå kcal grensa hver dag.Du må nok se på hva slags type mat du spiser,og om du får i deg nok sunt fett.

Spis en neve nøtter,avokado,marell i tomat,laks etc

Hvis du søker litt rundt på trådene i forumet på Kcal inntak,vil du se at dette er svaret som går igjen.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Det er ganske vanlig å spise alt lett når en begynner å legge om matvanene. Vi vil jo være så veldig flinke og vil at det skal gå fort! Gode råd fra de over om å finne litt mer kaloririk mat. Spesielt bør du huske på at du må ha litt fett. Fett er helt nødvendig for at kroppen skal fungere normalt og riktig type fett hjelper også fettforbrenningen, merkelig nok! Selv om vi har fettlagre på kroppen så er det enkelte typer viktig fett som vi ikke klarer å lagre og da må vi spise dem jevnlig. Fett fra fisk og planter er spesielt gunstig og de er ikke helt like så vi bør ha litt fra begge typer.

 

Så hvis du skal feite opp kostholdet ditt litt er tran (hvis du klarer det), makrell, ørret og laks veldig fine fiskefettkilder. Nøtter, avokado, oliven, lettmajones, margarin og planteoljer er fine plantefettkilder. Hvis jeg har litt lite kalorier en dag tar jeg på litt god (1-2 ts) olivenolje på salaten, eller har i pastaen hvis jeg for eksempel lager tomatsaus. Eller skinke/reker/tunfisk med litt majones.

 

Å øke fettinnholdet med helmelk, fløte og feite oster er ikke anbefalt, selv om det selvfølgelig er helt ok en gang i blant! Jeg orker ikke lett gulost, så her i huset er det vanlig gulost og en og annen skikkelig feit ost innimellom også :P.

 

Lykke til! - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette0225

Tusen takk for svar igjen :P

 

I dag har jeg en veldig dum dag. Føler jeg har spist kjempe mye og føler at treninga ikke hjelper, har bare spist det vanlige som jeg pleier så egentlig skal jeg ikke ha dårlig samvittighet. Havregryn med lett melk til frokost og ekstrem polarbrød me cottage cheese og skinke.

 

Jeg har klart å gått ned 1,8kg på ca 2 uker. Så det er ikke gale, merker det på buksene. Men føler fortsatt jeg har de store låra å den magen. Trener nesten hver dag, de dagene jeg ikke jobber rett etter skolen. Så trening blir det nok av og holde det sunne kostholdet.

 

Men det tar vell kanskje lang tid før det vises på låra å magen? Det er akkurat som jeg vil gi opp siden det ikke viser så store resultater, men har kanskje litt dårlig tålmodighet :-)

 

Så lurer jeg også på en ting, jeg spiser mye frukt. Ca 4 frukter til dagen, så det blir jo litt kcal i frukt da. Spiser jeg for mye frukt? Legger jeg på meg av det tro?

 

 

Takker for svar igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Anbefaler deg å telle kaloriene dine en periode slik at du får oversikt over hva du egentlig spiser. Det ser ut som om du er veldig godt i gang - super nedgang så langt :P! Det tar nok litt lenger tid for lårene å bli smalere, så nå får du bare holde motet og fortsette det det gode arbeidet!

 

4 frukter kan kanskje bli litt mye, men tell kaloriene og se hva du kommer opp i! Dessuten er det bedre å spise frukt enn sjokolade, så ikke stress så mye med å redusere. Skriv gjerne mer hvis det er mer du lurer på!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette0225

Jeg skriver inn alt jeg spiser her så kaloriene blir telt her inne, det er vell godt nok? Tror faktisk ikke jeg spiser nok mat, for jeg ligger på 1200 kcal til dagen, på treningsdager også!

 

Jeg spiser en frukt ca kl 10 i hverdagen, en frukt til lunsj sammen med lunsjen og en banan etter trening og av og til en til om jeg har veldig lite kcal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver inn her inne så er det helt supert det! Da må du nok bare begynne å jobbe med å spise oftere og/eller mer kaloririkt. Fint å spise 4-6 måltider om dagen – helst ikke sjeldnere enn hver 3. eller 4. time. Hvis du spiser for lite begynner kroppen din å spare på fettet. 1200 høres ekstremt lite ut med mindre du er veldig lita og sped. Hvordan vet du forresten at du skal ligge på maks 1500 kcal om dagen?

 

Kos deg med frukten din, du! Frukt er godt og sunt. Pass på at du også spiser grønnsaker. protein, langsomme karbohydrater (Det gjør du jo allerede, ser jeg over) og litt fett!

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette0225

Nei, på kalkulatoren på iform.no så fikk jeg 1600 kcal til dagen. Men holder 1500 kcal, en kompiss av meg sa jeg kunne holde meg til det :P

 

Hehe, det skal jeg! Kose meg med litt sjokolade også idag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Kjenner ikke til iFormkalkulatoren. Uansett har du god framgang, og det er veldig bra. Men, pass i alle fall på at du spiser nok (Jaddajadda - har visst sagt det mange ganger nå :P). Anbefaler deg også å lese litt rundt på trådene - mye informasjon og inspirasjon å finne. Tråden som heter 'Så mye skal du spise...' under Ny i Vektklubben har mye bra info.

 

Lykke til! - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jepp - nøtter er supert kveldsfyll! Ville nok ikke putta innpå 500 kcal hvis det var det jeg mangla. Da er det lurere å få til mer mat i løpet av dagen. Men litt for påfyll er helt fint.

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...