Gå til innhold

Kjøttsaus til spaghetti


Gjest Drua87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er veldig glad i spaghetti med kjøttdeig og saus, men savner en skikkelig god oppskrift. Nå for tiden gjør jeg det veldig enkelt, steker kjøttdeig og løk som jeg blander med tomatpure og litt melk... Prøver å la være å bruke Toro-poser=)

Har søkt litt rundt, men finner stort sett enten veldig enkle oppskfiter som er omtrent slik jeg lager det nå bare med en boks hakkede tomater i tillegg, eller så er det gourmetmat.

Jeg lurer derfor bare på hvordan dere gjør det hjemme til hverdags? Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Jeg synes dette er en kjempegod og lettvint middag. Steker karbonadedeig sammen med løk. Har oppi paprika, stangselleri og enevtulet andre grønnsaker jeg har liggende.. Så har jeg over en boks hakka tomat med chili eller basilikum eller liknende, litt tomatpuré og utblanda buljong. Så rasper jeg et par gulrøtter og har i, og lar det koke et kvarter eller noe sånn! Smaker til med litt krydderier. Imens alt dette skjer koker jeg litt fullkornspasta, og når pastaen er ferdig er det middag ;)

 

Mm, så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter pastasausen til å inneholde masse skulte grønnsaker :-)

 

1 stor løk

1-2 fedd hvitløk

2-3 raspete gulrøtter

blomkål eller brokkåli i SMÅ terninger (også deler av stilkene for når de blir stekt og kokt er det helt OK)

squash også i små terninger

 

Stek alt sammen med litt olje

 

2 bokser hakkede tomater (enten med smak eller naturell)

litt tomatpurre

 

Krydder (basilikum, oregano, buljong)

 

Oppi her varierer jeg med stekt kjøttdeig eller stekt kylling i biter.

Det blir ganske få kalorier pr porsjon, for en foryner seg med så mye (og lite av det er egentlig kjøtt).

 

En favoritt hjemme hos oss.

 

Hilsen Earlgrey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Hei

 

Hvis du lager opp en STOR kjele med hjemmelaget tomatsaus og fryser ned i passe porsjoner, kan du lett tilsette stekt karbonadedeig/kylling/grønnsaker osv. når du trenger det, uten at sausen må koke i flere timer før det blir middag... Forslaget her er egentlig latterlig enkelt og kan gjøres veldig billig, det tar bare litt tid...

 

Typisk tomatsausbasis i min verden:

 

MÅ ha:

- Boksetomater (hakkede eller hele, du kommer uansett til å mose det g koke det til døde så hakkede er kanskje greit?).

- Hakket hvitløk, hakket løk.

- Urter. Tørkede går helt fint - f.eks. provence-blanding gir en fin og rund urtesmak.

- Tomatpuré. Gir en piff!

- Balsamicoeddik. Gir en noe søtlig og rundet smak, samtidig som den tilsetter en liten ompf! Den tykke sirup-varianten som nå kommer på praktisk "myk" flaske er søtere.

- God olivenolje. Litt må til, men dette kan du justere etter kaloriene du skal ha, selvfølgelig. Olivenolje er fantastisk som smakstilsetting i seg selv.

- Salt og pepper.

 

BØR ha:

- En del ferske hakkede tomater som du har flådd (snitt i kryss, legg i kokende vann i et par minutter, plukk ut av kjelen, trekk av skinnet. Høres det omtrent riktig ut?). Ferske tomater som blandes inn gir tomatsausen den ekstra gode "hjemmelagde" smaken, men hvis du ikke gidder er jeg overbevist om at det å bare bruke hermetiske tomater gjør susen. Det kommer an på hvor mye arbeid du gidder å legge ned i dette.

 

KAN ha:

Dette er tips til hvordan du kan variere en i utgangspunktet stor og enkel sausebasis. Det finnes sikkert en haug med andre enkle vrier - bruk fantasien!

- Evt. flådde paprikaer kuttet opp i små biter (legg under grill så du svir skinnet - skinnet kan skrapes av når det er sort. Lettest når paprikaene har fått kjølt seg ned litt, vet at mange anbefaler å kjøle dem ned i plastpose eller skylle dem i kaldt vann bittelitte grann for at det skal gå lettere... Hver sin teknikk!). Igjen, hvis du gidder. Ikke noe krav.

- Evt. biter av deilige grønnsaker som grillede auberginer eller squash, olivener, osv. Legges i mot slutten av koketiden slik at de beholdes som biter i den ferdige sausen.

- Rødvin.

- Bittelittegrann sukker.

- kapers og litt ansjos (er ganske salt, så da trenger du ikke å tilsette salt i tillegg...)

 

Slik gjør du:

- Mengdeforholdet mellom de forskjellige ingrediensene må du nesten smake deg til. Jeg pleier å tenke 3-4 ferske tomater per 2 små/normalt store bokser med hakkede tomater. Til denne mengden bruker jeg flere fedd hvitløk og gjerne et par mellomstore løk. Disse mengde-eksemplene gir ikke mye ferdig saus - jeg hadde ganget det opp ganske mye for å lage en stor kjele som det blir flere porsjoner av... Balsamico, puré etc. er en smakssak - "en god dæsj" er liksom ikke noe nøyaktig mål... Smak deg frem!

- Stek hvitløk og løk "blankt" (ikke brunt) i olivenolje i en tykkbunnet kjele.

- Tilsett boksetomater (evt. ferske hakkede flådde tomater og hakkede flådde paprikaer), urter, tomatpuré og balsamico.

- La blandingen stå og småputre under lokk i en evighet - sausen skal tykne og reduseres. I den oppskriften jeg en gang fant en slags variant av denne basisen sa de at den burde reduseres til halv mengde, da begynner den å få riktig konsistens. Hvis sausen blir for tykk for fort (ingen fare...), kan du tilsette mer boksetomater (som har mye tynn væske i seg) eller littegranne vann. Ta av lokket den siste delen av koketiden hvis du synes reduksjonen skjer alvorlig sakte... Men dette er et søndagsprosjekt, så du har god tid, ikke sant?

- Mot slutten av det du synes er passe koketid (smak litt underveis, så kjenner du forskjell på hvordan smaken endrer seg når sausen virkelig kokes inn!), kan du tilsette "KAN"-ingredienser, evt. smake til sausen ved å ha i mer tomatpuré, balsamico, salt, pepper osv. for å få den smaksbalansen du vil ha i din saus.

 

Resultatet etter noen timers arbeid og venting ;-) bør bli en ganske fyldig tykk saus med evt. tomat- eller paprika-klumper som er gode og myke. Nam nam nam, det er absolutt verdt strevet. Det vanskeligste er å la sausen småputre lenge nok ;-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...