Gå til innhold

Sunnere pastasalat?


Gjest Mar10ne

Anbefalte innlegg

Gjest lattermild

Vet ikke hva slags pastasalat du pleier å lage, men det finnes sikkert mange varianter av det jeg foreslår her når det gjelder dressingløsninger...

 

Naturell yoghurt eller rømmekolle er magrere meieri-alternativer, evt. litt balsamico... Hvis du bruker naturell yoghurt eller rømmekolle kan du blande inn bittelittegrann av laken til sylteagurker/pariseragurker (slik man gjerne gjør med potetsalatdressinger) for å få en spiss på smaken og for å tynne dressingen littegrann slik at du kan greie deg med mindre. Smak til med salt og pepper, og tilsett gjerne friske urter som gressløk eller kruspersille. Kapers og oliven er også godt for å gi en piff.

 

Hvis du lager salat tilsatt litt pasta, og ikke pastasalat med litt stæsj, greier du deg med mye mindre dressing, for da føles det ikke så lett "tørt pastaete" hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Pastasalat kan være godt med ferskpresset sitron eller lime (dette kan forøvrig også røres inn i yoghurt/rømmekolle istedenfor agurk-lake, hvis du syntes det hørtes lite fresht ut...).

 

Hvis du tåler en spiseskje god olivenolje i kaloriplanen, er dette veldig godt på pasta. Olivenolje, balsamico, litt dijon-sennep, salt og pepper er jo en klassiker i dressingverdenen...

 

:-)

 

PS - jeg mener jeg har sett en gang at det går fint an å lage en god "meieriprodukt-dressing" på melk? Noen som kan gi mer info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kesam! Både 8% og 1% funker godt til salatdressing.

Du kan ha i alt mulig du liker. Hakkede urter, krydder eller bland med sennep, eller chilisaus, eller tomatpure.... alt avhengig av hva du ellers har i salaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...