Gå til innhold

Kosemerker og dårlig samvittighet


Gjest Mette0225

Anbefalte innlegg

Ja tittelen sier det meste.

 

Er det bare meg eller får dere andre også dårlig samvittighet om dere bruker kosemerkene i helgen? Feks fredag, lørdag eller søndag.

 

Jeg er av den som nesten ALDRI bruker de, for jeg får så dårlig samvittighet. Men jeg går på en veldig streng "diett" som alle de andre sier. Spise nesten litt for sunt sier han som er personlig trener for meg.

 

Nå i kveld etter hard kondisjonstrening spiste jeg en halv boks cottage cheese og ble mett. Men så gikk det 1 time og følte jeg va sulten igjen (var egentlig ikke men magen var sugen på energi og noe søtt) så gikk jeg i kjøleskapet og fant frem Freia Helnøtt sjokoladen som har vært i kjøleskapet leenge. Tok meg 4 ruter, dvs ca 190 kcal. Var ikke nok med de 4 rutene så jeg måtte ha litt rosiner og, så da ble det litt rosiner. Ca 70 kcal i det.

 

Nå sitter jeg her med dårlig samvittighet for at jeg spiste det ekkle fettet og sukkeret. Å tenker på at nå har jeg hvertfall ikke gått ned noen kg..

 

 

Er det bare meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du må lære deg å finne ting du kan unne deg! ;) Hvis ikke risikerer du å gå på en skikkelig smell, pluss at det virker som du blir altfor opptatt av kostholdet på en usunn måte. Det er greit å fokusere på sunn kost, men det skal ikke bli ekstremt. De fleste går fint ned i vekt ved å holde seg til kalori-restriksjonene, også med kosemerkene som er inkludert! 190 kcal sjokolade kan ikke få deg til å ikke gå ned i vekt! Da har du spist noe annet feil istedet, f.eks. at du generelt spiser for lite eller for mye.

 

Jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser mer usunt enn kosemerkene (at jeg sprekker på kosemerkene altså). Men kosmerkene mine unner jeg meg med glede!! Jeg trener og spiser sunt, og har fortjent noe ekstra godt innimellom! Det har helt sikkert du og!!

 

Lykke til!!

 

- Sofagrisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette:

 

Ok, jeg må helt ærlig innrømme at innlegget ditt har spiseforstyrrede trekk over seg. Å få SÅ dårlig samvittihet over en liten utskeielse er ikke bra, det er nettopp det som kan vippe deg av pinnen.

 

Ikke la deg vippe av, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om og den veien er en blindvei. De gangene jeg skeier ut så går jeg faktisk ned fordi forbrenninga mi har fått en puff. I begynnelsen var det hardt å unne seg noe, men nå innser jeg at jeg fortjener det, jeg vil ikke ha et sykt forhold til mat og kosthold for det er ikke levbart, det går ikke. Derfor håper jeg du klarer å kose deg med kosemerkene dine etterhvert :)

 

Du fortjener å kose deg med kosemerkene, de er vel fortjente ;)

Vi må da kunne unne oss litt da, hvis verden rundt oss bare skal dreie

seg om mat, vekt og kalorier ender man opp med et ganske kjedelig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens og vekas glede er å kunne nyte sjokoladen TAKKE vere kosemerka. Tenk så trasig det hadde vore utan merka, for då hadde ein ikkje kunne unne seg noko ekstra. For meg hadde det endt i katastrofe, eg hadde nok sett til livs heile sjokoladeplata + litt til både titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette0225

Tror det tar litt tid før jeg lærer meg og unne meg noe godt når jeg detter så langt ned bare for å ta noen biter sjokolade eller bare noen rosiner. Og ja, jeg er veldig opptatt av riktig kosthold og mye trening.. Men har gått så langt at jeg er for opptatt, de sier til og med han som har "lært" meg opp.

 

Skal begynne å øke inntaket av kcal nå (ligger på 1300kcal på treningsdager, vet GODT at det er ALT for lite) med og spise litt usunnere og kanskje spise den vanlige middagen om det ikke er kjempe usunt (er bare 18år så bor hjemme, lager middag hver dag selv for å få det sunnest mulig) :-) Det vil bli en kamp for meg for å få ned mer kalorier men jeg har vilje og styrke så skal klare det!

 

Det du sa Isabelle om spiseforstyrrende trekk ser mamma og. Så ja jeg må skjerpe meg! Jeg er selv redd for å bli syk av det, og tror faktisk jeg blir syk av det om jeg ikke skjerper meg.

 

Har det slik i helgene at jeg jobber og trener, de helgene jeg har fri fra jobb bor jeg nesten på Elixia. Går ikke ut og har det kjekt med vennene mine lenger for det blir usunt med tanke på hva de putter i seg. Men skal skjerpe meg, har sagt det mange ganger nå så skal klare det.

 

Takk for råd og i helgen skal jeg prøve og kose meg med kosemerkene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanonada

Dersom man får dårlig samvittighet for at man av og til unner seg noe godt bør man roe ned slankinga for da er du i ferd med å få et usunt mønster..

Dårlig samvittighet kan føre til så mye negativt,så den dagen du kjenner at dårlig samvittighet tar mye av din tid bør du øyeblikkelig ta en prat med deg selv og ta en pause fra slankinga.

Dårlig samvittighet; --> knekk for selvfølelsen, du gir opp og føler deg svak og du ender med en større sprekk.

--> du ender opp med å straffe deg selv og kommer inn o et mønster som kan før deg inn i klørne på en spiseforstyrrelse.

 

Jeg bryr meg ikke om kosemerkene. Har jeg lyst på sjokolade spiser jeg det uansett hvilken dag det er, og uansett kalorimengde. Men jeg har ikke behov for det så ofte når jeg vet jeg har "lov". Vet ikke hva kosemerkene tilsvarer her engang fordi jeg ikke bruker dem(for meg er de litt "barnslige"), for man kan fint lære å kose seg begrenset uten å veie hver karamell,så lenge du vet at sjokolade er noe man spiser av og til så er det hverdagsmaten som teller..

Dessuten tror jeg jeg hadde blitt sur om kosemerkene ikke var nok til at jeg kunne spise hele kakestykket om jeg hadde lyst på hele den dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...