Gå til innhold

Ikke melk


Gjest Tokr

Anbefalte innlegg

Tåler ikke masse mengder melk, og kan ikke drikke dette. Kan av og til unne meg en yoghurt eller har litt melk i maten uten at det gjør noe veldig utslag. Men hva skal jeg fylle på med istede for dette? Bruker meny2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

 

Ser at det er en stund siden du la inn spørsmålet ditt, men jeg har en del erfaring med dette siden jeg selv er laktoseintolerant.

 

Er det proteinet eller laktosen (melkesukkeret) du ikke skal ha så mye av?

 

Dersom du er laktoseintolerant så fins det å få kjøpt laktoseredusert lettmelk fra Tine som kan brukes til alt. Menkomel whipping er en fløteerstatning som kan piskes. Jeg bruker denne som vanlig fløte, men den inneholder færre kalorier enn vanlig fløte ( fin bonus). Dessverre finnes den bare i literskartonger, men jeg tror det går an å fryse den, i hvert fall så lenge den ikke skal piskes etterpå.

 

Andre produkter som er tilnærmet laktosefrie er Litago yoghurt og Biola småflasker. Gulost og smør er nesten ikke laktose i og kan trygt spises. Mange tåler også Creme fraiche, men det er jo veldig kaloririkt da.

 

Hvis det er proteinet som er problemet, så vil jeg anbefale å bruke havremelk. Den kan brukes til alt, men ikke så god å drikke. Da er rismelk bedre (må være helt kald). Ellers er det noen sjokoladevarianter av havremelk og soyamelk som er gode. Havresjokolademelken er faktisk best varm. Soyayoghurt er en veldig grei erstatning for vanlig yoghurt. Alle disse produktene får du stort sett i en vanlig butikk, i hvert fall i en med litt utvalg.

Fløteerstatningen Odense Erlet (fås kjøpt i helsekostforretninger) og kan piskes. Den smaker ganske likt fløte. Det fins også en havrefløte, men den smaker litt havre, så det er ikke alt som den passer til. Jeg har brukt den til riskrem og det passer den fint til.

 

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...