Gå til innhold

Gode suppeoppskrifter


Gjest Goddag

Anbefalte innlegg

Skal servere kveldsmat til en liten gjeng (5 stk) til uka og tenkte at suppe hadde vært godt i det kalde høstværet. Er det noen som har en god oppskrift? Tenkte litt på kyllingsuppe, tomatsuppe e.l., men er åpen for ideer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsesuppe og linsesuppe opp og i mente ;)

 

den siste måneden, minst, har vi hatt enn eller annen form for linsesuppe flere ganger i uka, det er billig, veldig sundt og utrolig godt. kan varieres etter eget ønske, med/uten chillie, med/uten grønnsaker osv

 

Grete Roede har en grei grunnoppskrift, vil du ha flere ideer kan du bare skrive det her og jeg skal skrive oppskrift til deg

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må først si at jeg alltid lager store porsjoner og fryser ned i passe mengder og jeg bare foreslår ting, jeg lager aldri to supper like for jeg bruker bare det jeg har der og da

 

jeg bruker alle type og farger linser og bønner, noen må legges i vann først, de fleste ikke, men vask dem i ett hold vann. koketiden varierer, røde små linser trenger veldig kort tid og feks Pui linser og soya bønner trenger lengere tid.

 

;) linse suppe ser jo kanskje ikke så delikat ut, litt mudrete både i konsistens og farge, men det er bare godt for sjel og helse

 

jeg tar feks:

 

1-2 løk, hakket i små biter, freses i olje til de er bløte

1-10 fed hvitløk knuses/hakkes og

1 bit, ca 2 cm frisk ingefær hakkes smått

chillie, frisk eller tørket eller pulver

1 tsk spisskummen

ha de 4 siste ingredienser i løken på slutten, varm godt

 

så har jeg diverse grønnsaker i, alt skåret i ca like store tern, feks squash, obergine, purre, kål, kålrot. på grunn av allergi bruker jeg ikke feks paprika, gulerot, blomkål o.l. men det går fint å bruke

 

blandes godt med løken mm

 

ha i en pose vasket linser og vann, ca dobbelt så mye vann som mengde linser og grønnsaker, noen ganger slenger jeg også ett par buljong terning i og ofte 1-2 bokser hakket tomat.

 

det med vann er litt vanskelig så du må bare følge med og bestemme litt selv hvor tykk du vil ha suppa.

 

når alt har kokt vel og lenge og er veldig mørt tar jeg noen ganger stavmikseren og lager purré av 1/2 - 2/3 av suppa. har du ikke stavmikser kan du bare vispe godt feks

 

jeg salter ikke, men det er smak og behag

 

jeg serverer den enten som den er når den er ferdig, eller

- med sprødstekt kantarell på

- finhakket tomat

- finhakket persille

- stekte lett winerpølser i tynne skiver

- en kyllingbryst-rest i biter

- en "runde" med god olivenolje

og lignende

 

min linse suppe pleier å ende på ca 40 kalorier pr 100 gram

 

håper du skjønner dette, ellers kom tilbake :D

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god suppe som har blitt veldig populær hjemme hos oss, også som gjestemat:

 

4-5 porsjoner

 

2-4 kyllingfileter

1 liter vann

3 hønsebuljongterninger

1 beger creme fraiche (finnes nå i lettere variant som tåler koking)

1 stor purreløk

1-2 røde paprika

1-2 ts chilipulver

2 ts karri

2 ts paprikapulver

1 boks mais

frisk persille

salt og pepper

 

Finhakk grønnsakene og surr de og krydder i ei panne med litt smør eller olje.

Del kyllingfiletene i biter og kok i vann og buljong i 10 min.

Tilsett creme fraiche og småkok videre.

Ha grønnsakene i gryten sammen med resten av ingrediensene.

 

Serveres med godt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...