Gå til innhold

Din beste lyn-middag?


Gjest Milia

Anbefalte innlegg

Har du tips til en god, enkel og sunn middag til de dagene da det virkelig skal gå fort?

Gjerne med ingredienser som er vanlige å ha i huset/enkle å få tak i.

Kanskje kan vi inspirere hverandre til noen nye matopplevelser selv de dagene vi ikke har tid til å stå lenge på kjøkkenet!

 

Jeg kan selv bidra med en oppskrift som har reddet meg mange ganger denne høsten: (påberoper meg ikke originalitet eller utmerkelser fra noe kokkelaug her ettersom den involverer posesuppe, men som sagt er den enkel, og jeg har blitt litt hekta på smaken ;) )

 

Blomkål - og brokkolisuppe:

 

1 pose blomkål- og brokkolisuppe

Fersk eller frossen blomkål og brokkoli

Skinke i biter (gjerne ferdig smårettskinke)

Brød

 

Kok opp suppen med vann og melk slik det står på pakken. Når det koker, tilsett passe mengde blomkål og brokkoli i buketter. Kok til grønnsakene er møre. I løpet av koketiden, tilsett skinke som får koke med de siste par minuttene. Kvern over litt pepper, server med litt brød eller rundstykke, og spis!

Dette tar maks ti minutter. Er jeg alene, lager jeg bare halve posen suppe, og det blir enda litt igjen.

 

Milia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... denne er kanskje ikke så kjapp som den burde være, men hvis man varmer opp ovnen fort så burde det gå greit :D

 

Du trenger:

100 g knaskerøtter

150 g cherrytomater

300 g kylling

1 gul løk

runde tortillachips

4 glass mild tacosaus

hermetisk ananas+saften

krydder etter eget behov

* ost til gratinering hvis man vil.

 

- Skjær kylling i små biter, stek i pannen

- Skjær tomater, løk, ananas, sukkererter og knaskerøtter i små biter, ha oppi med kyllingen

- Hell oppi tacosaus og bland med kyllingbitene

- Legg kyllingretten lagvis med tortillachips i en ildfast form.

 

Inn i ovnen på varmluft, 200 grader i 8-10 min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Meksikansk hverdagssei!

GR-oppskrift som ligger her. Kjemperaskt (10 min), kjempegodt og ikke minst kjempesunt!! Lagde den i dag, lørdag (ikke hverdag), og det var kjempegodt! Tok også i litt hvitløk og på min egen porsjon tok jeg litt chilisaus. Det mest kaloririke i denne retten er bønnene i tomatsaus, og de er 83,5 kcal pr 100 g. Så man kan spise noen 100 gram uten at det blir så mye. Kjærsten min syntes også det var veldig godt. Retten forutsetter jo selvfølgelig at man liker bønner og sei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerreka

Jeg lager alltid wok!

Kutt opp kyllingfilet, wok disse først. Salt + pepper.

 

Grønnsaker: Sukkererter, babymais, brokkoli, gulrot (som jeg bruker gulrotskrelleren på for å få tynne skiver), selleri, paprika, løk.

 

For å få brokkolien "kokt" kutt i mindre biter og legg over et lokk i et par minutter. Ha gjerne i selleri da også. Så tar du i resten av grønnsakene og woker de. Salt litt til.

 

Ris koker jeg mens jeg kutter grønnsakene.

 

Jeg synes dette går kjempefort og jeg liker å kutte grønnsakene selv. Men det finnes jo mange varianter med ferdig kuttede grønnsaker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurraline

Oppdaget denne for noen måneder siden. Godt, kjapt og veeeeldig enkelt.

 

Hurtigris, evt ferdigkokt "resteris" som kan varmes i mikro.

Ferdigboks med tunfisk i sataysaus legges på tallerken og varmes (i kjele eller) i mikro.

 

Server med litt tomat og agurk som du kutter de få minuttene det tar å varme ris/ tunfisk.

 

Godt og kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er veldig rask, enkel og billig;

 

brokkolitopper

fersk oppskåret champinjong

bønnespirer

paprika

soyasaus og litt søt chilisaus

 

eller;

fullkornspasta

fersk sopp

brokkolitopper

soyasaus og ketchup;p

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rask middag til meg selv:

2 stk kylling pølser i biter

frosen wok grønsaker

mr lee ferdig kokt nudler

wok saus etter eget ønske (sweet chilli, sursøt, soya)

 

Dette er bare til å røre sammen i stekepannen til det er ferdig stekt.

Går fort og er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du trenger kun pitabrød og ost, og det du ellers har i kjøleskapet.

 

Del enten pitebrødet i to på langs, eller bruk brødet som det er. Dette er pizzabunnen.

 

Sprut på litt ketchup og eller sweet chilli-saus. Så slenger du på noen tynnskivede tomater, litt kokt skinke i trekanter, kanskje har du litt løk og noe sopp. Ost på toppen. 5-10 min i ovnen på 200 *c. DONE!

 

Suuuuuuuuuuuupergodt! Jeg pleier å ha min hjemmelagede hvitløksdressing på.

 

Lages av ekstra lett rømme:

 

Finhakk 1-2 fedd hvitløk

Ha i rømma

Salt og pepper

 

Nam!

 

PS. Er KALORIFATTIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo med fordel ikke spise å veeeldig mye ris, men sånn en gang inni mellom går det vel greit, hvis man haster.

 

Hvis du har for mye ris igjen etter en middag, ikke kast ,men legg i kjøleskapet.

 

Ta frem denne risen, sleng den i stekepanna med litt olje. Hiv på noen skinkebiter, en boks tunfisk med sursøt saus, noen reker eller noe kyllingrester. Bland i de grønsakene du har, eventuelt en wok-boks (hermetisk). Bland i litt sweet-chilli-saus eller en wok-saus fra Blue dragon. Voila!

 

PS. Kan være digg å blande i et rått egg før du har i sausen. Det blandes godt i sammen med risen. Sånn de gjør på kinarestaurant ;-)

 

PS2. Fiskesaus eller Oyster-sause kan også være deilig på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Saktemensikkert

Fiskekaker med grønnsaksstuing.. lettere blir det ikke.

Lager hvitsaus fra toro med halv mengde melk..

Koker opp en pk brokkoli grønnsaksblanding (frosne), vend grønnsakene i den tykke hvitsausen, smak til med salt og pepper.

Varm fiskekaker på stekepanna, man trenger ikke olje.

 

Så magert at man "mangler" kcal på middagsmåltidet.

 

Fiskekaker: 150gram: 165 kcal

hvitsaus ca 60 kcal pr desiliter, så ca. 120 kcal.

grønnsaker på ja-kvoten.

 

Og godt er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis jeg skikkelig haster - slik jeg gjorde her om dagen, så kjøper jeg en frossenpizza.

 

Mens ovnen varmet seg opp, og pizzaen stekte, lagde jeg meg en salat.

 

Pizzaen jeg hadde kjøpt var fra First Price og den er faktisk veldig go'. Jeg var høggsulten, og slukte salaten med rømme og chilli-saus på før pizzaen var ferdig. Deretter orka jeg kun ETT stykke. Det er helt sant :-)

 

Blei lite kcal og litt sunt på toppen av det hele!

 

Ps. Mann og barn spiste resten + Èn pizza til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...