Gå til innhold

Speltbrød


vagga

Anbefalte innlegg

Gjest Nelly1973

Jeg har prøvd mange oppskrifter og syns at deigene er vanskelige å jobbe med. Jeg har begynt å kjøpe møllerens ferdigblanding for speltbrød, den er overraskende god, bruker 2 pk fersk gjær til en pakke, da blir brødet / rundstykkene luftigere.

Har blandet litt forskjellige frø og tørket frukt i etter hva jeg skal bruke det til...

 

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bakemaskin og kan ikke bruke fersk gjær, kan jeg bake de med tørrgjær?? bør jeg øke mengden gjær?

har lest at speltmel ikke skal bake så lenge som hvetemel...noen erfariger med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilleville

Jeg baker speltbrød i bakemaskin - med tørrgjær!

 

Jeg har rett og slett erstattet oppskriftene i boka som fulgte med maskinen med spelt, jeg, og det går stort sett veldig bra. Når jeg blir fristet til å forsøke meg på grovere og grovere hender det jeg krysser en grense og får en hard og kompakt klump av et brød, men da justerer jeg meg litt ned igjen på grov-ingrediensene.

 

Tåler ikke hvete, rug eller havre - så spelt er eneste alternativet her i gården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du spesiell type speltmel (spesielt for brødbakemaskin) eller er det helt vanlig? Fås speltmel forresten i forskjellige grovheter? Må man bruke mer vann, evt mindre?

 

Jeg har lyst til å prøve, ser du! Prøvde speltmel i pizzadeig i bakemaskin og det ble veldig rart. Husker ikke helt, men tror det ble bare små klumper...?

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...