Gå til innhold

Utregning av kcal


Gjest Pinnedyr

Anbefalte innlegg

Gjest Pinnedyr

Sliter litt med å huske fremgangsmåten her.

 

Er det slik at man regner ut total kcal og total vekt på maten, deler så kcal på vekten og ganger med 100 for å finne kcal pr 100 gram?

 

(hjelp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidideli

Håper noen svarer deg for dette lurer jeg også på! Og enda verre blir det når man skal regne kcal per stykk. Hvor mange kcal er det f.eks. i én sjokokule i de nye Big Cat-sjokoladeposene???!

 

I begynnelsen knotet jeg fælt med å finne ut hvordan jeg skulle registere kcal for min hjemmelagede mat. (Er innmari dårlig til å regne, nemlig!). Tenkte i mitt stille sinn at dette oppfordrer folk til å spise halvfabrikata fordi der står jo alltid kcal-innholdet oppgitt per 100 gram.

 

Men så kom jeg på noe JEG syntes var lurt. I stedet for å regne på totale kcal i en hjemmelaget risotto, registerer jeg inn alle ingrediensene (1/2 løk, 2 dl ris, 1 boks herm.tomat osv) De enkelte ingrediensene ligger nemlig ofte allere i lista her på kurssidene, eller det er lett å registerer dem selv pr. 100 gram fordi pr 100 gram er i 99,9% av tilfellene oppgitt på pakkene. Og så legger jeg bare hvor mange gram eller dl jeg har tatt av de ulike ingrediensene. For meg var det i hvert fall utrolig mer effektivt. Og neste gang jeg lager det samme, kan jeg jo gå tilbake å finne kcal-innhold per porsjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...