Gå til innhold

Jeg elsker hamburgere, har dere oppskrift?


Gjest SunnTilSommeren

Anbefalte innlegg

Gjest SunnTilSommeren

Er det noen som har oppskrift på hvordan få en hamburger til å være sunnere? Jeg er på kurs 1, men i den boken var det ingen hamburgeroppskrifter. Da tenker jeg på brød, tilbehør osv.

 

Blir kjempeglad for tilbakemeldinger! :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen oppskrift på hamburger... men hva med å lage den selv helt fra bunn av?

Bruk karbonadedeig, lag grovt hamburgerbrød (vet også at man får kjøpt grovt hamburgerbrød på butikken men vet ikke hvor mye kallorier det er i det) , masse salat, mais løk tomat og det du evt liker å ha på. Jeg har byttet ut all rømme med kesam 1% og synes det går kjempebra. Så da kan du kanskje slenge på en dæsj med det på toppen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis karbonader gjør jobben for deg, så kan jeg anbefale Prior sine kylling og kalkun-karbonader. De er saftige og smakfulle. Jeg spiser kun salat med en deilig dressing ved siden av. Elsker salat! Eks med karridressing.

 

Egen dressing lager du med rømmekolle /ekstra lett rømme blandet med karri, eller med finhakket hvitløk, salt og og pepper :-)

 

Du kan eventuelt ha brød ved siden av, eller legge karbonaden på brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrift:

500 g karbonadedeig

1/2 løk, enten finhakket eller raspet

1 hvitløksfedd, presset

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

1 ts oregano evt. 1 ss hakkete ferske urter

1 egg

 

Bland alt sammen, gjerne med hendene så du får knadd det godt sammen.

Velg selv tykkelse og størrelse, jeg pleier å dele det i 4 kaker og presse dem ganske flate, siden de trekker litt sammen under steking. Stek i teflonpanne - så slipper du ekstra stekefett. (Du får billige stekepanner på IKEA!)

 

Bruk enten vanlig hamburgerbrød, eller bak hjemmelagde grovbrød og form til hamburgerbrød - eller bruk to vanlige skiver grovt brød, og ha dem i brødristeren rett før du skal spise!

 

Spis masse salat ved siden av og oppå hamburgeren - namnamnam! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste kyllingburgere:)

 

1 pakke kyllingkjøttdeig

1/2 løk hakket i bittesmå biter

1 fedd hvitløk

salt og pepper

 

Grove burgerbrød

Div. salat og grønnsaker

Dressing

Go og mager bacon.

 

Bland alle ingrediensene og stek 4 burgere. For å få de saftige pleier jeg å brune de først, og ettersteke under lokk på svak varme.

 

Bruk grove hamburgerbrød, masse grønnsaker og lag gjerne kesamdressing. Favoritten min er kesam og sweet chili sauce blandet sammen.

Legg gjerne i et par skiver magerbacon, men det går fint å droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frktrulte

Jeg pleier å lage tacoburger med svinekjøttdeig.

 

Ta den mengden kjøttdeig du skal ha (kan selvsagt bruke karbonadedeig også) og rør inn tacokrydder sammen med litt vann. Når krydderet er godt rørt inn, så former du burgerene i passe størrelse. F.eks på 100 gr hver.

 

Tilbehør: Masse salat, løk, paprika, kesam og ovnsbakt potetbåter/halve poteter.

 

Jeg pleier ikke bruke brød til. Men ingenting i veien for å kutte ut potetene helt, eller halvparten og bruke grovt hamburgerbrød til.

 

Velbekomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La denne nettopp inn på en annen tråd, lagde det til middag i går, kanskje det kan være noe for deg!

 

Jeg brukte to pakker kyllingkjøttdeig, som jeg blandet ut med: 4 fedd hvitløk, en raspet chilli, ingefær, salt, pepper, div. urtekrydderier, en halv finhakket løk (kunne vært mer), 1 egg og litt dijonsennep. Deigen formet jeg ut til burgere (jeg fikk 10 stk). På forhånd hadde jeg hatt oppskårne båter av potet i ovnen, med salt, pepper og timian. Lagde også en enkel salat med isbergsalat, ruccola, tomat, agurk og avokado.

Det ble kjempegodt, og kjempesunt!

Til gutta i huset, og yngstemann var det kjøpt inn hamburgerbrød og ost, sånn at det ble som vanlige burgere. Jeg droppet dette, og spiste to burgere, potetbåter, masse salat med litt avokado og en dæsj kesam på - til rundt 400 kalorier. Mye bedre enn ferdigburger fra frossendisken! Det tar heller ikke lang tid, og alle liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller noe sånt.... Polarbrød... av den veldig grove typen

 

bruker jeg som hamburgerbrød. Deler et slikt i 2, så rekker det til 2 burgere, som jeg pleier å lage av nesten ren karbonadedeig...

 

Med salat, tomat, sur agurk og rød løk smaker det kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...