Gå til innhold

Steke mat med smør eller olje?


Gjest Reina

Anbefalte innlegg

Nå prøver jeg meg her første gang på forumet, og ønsker og legge om kostholdet. har fått masse gose tips her men noen som vet hva som er best å steke maten i, olje eller margarin? jeg bruker vanligvis margarin og liker det bedre enn olje, men hvilken type margarin er best og gir minst kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i flytende form pleier jeg å bruke... Da er det lettere å kun bruke noen få dråper. Men om det er noen færre kcal i den enn i annet margarin, det vet jeg ikke :P

 

Ellers er jo formfett på sprayboks noe å anbefale...

 

Stek ellers i stekovnen, da trenger du ikke fett i det hele tatt... Smaker godt gjør det også :D

 

 

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jo mer flytende fettet er i romtemperatur - jo sunnere er det, men ikke nødvendigvis mindre kalorier av den grunn. Du kan lese på pakkene, først og fremst:

- du ønsker at total fett skal være minst mulig

- du ønsker at mettet fett skal være minst mulig

- du ønsker at flerumettet fett skal være mest mulig av det totale fettet

- du ønsker at enumettet fett skal være høyt det og

- du ønsker at produktet skal inneholde oljer (rapsolje, solsikkeolje), og det holder ikke at det står "vegetabilske oljer" eller "vegetabilsk fett", fordi det kan bety palmeolje - og palmeolje er en av få oljer som ikke er spesielt sunn i det hele tatt.

 

Flytende vita hjertego er sunt og bra for hjertet, men for vektreduksjon kan det lønne seg å steke mat i teflonpanne uten fett eller i stekeovn, eventuelt kun bruke noen få dråper fett (1 ts pr person f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...