Gå til innhold

ønsker oppskrift på grov pizzabunn


Gjest mamz

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Et tips: Når jeg lager pizzadeig så lager jeg litt mye. Så kjevler jeg ut en 3-4 bunner tynt tynt, prikker dem med gaffel og steker dem på 250 grader i 3 minutter. Så går de i fryseren.

 

Oppskrift er litt etter gefuhlen, men i går brukte jeg:

- 4 dl lunkent vann

- 50 g gjær

- 1,2 l Møllerens grovkast mel

- En god slant olivenolje

- en teskje salt

 

Så lager jeg av og til en DIGER batch med tykk tomatsaus. 8-10 bokser hermetiske tomater, et par løk, masse hvitløk. Surrer løk og hvitløk i olivenolje, har oppi tomatene, krydrer etter smak (jeg bruker chili, salt, pepper, oregano, basilikum og litt sukker). Kok lenge og vel (1-2 timer).

 

Frys i porsjonspakninger a en øse, omtrent.

 

Så har du verdens mest lettvinte hverdagsmiddag, som du kan gjøre så sunn du vil. Sett på ovnen. Ta en bunn ut av frysen. Tin tomatsausen i mikroen og stryk den utover bunnen. Ha utover for eksempel smårettskinke, og noe grønt. Jeg brukte ERTER sist gang, og det var utrolig nok skikkelig godt! Litt ost på toppen - du trenger mindre enn du tror! Det er ost som trekker kaloriinnholdet opp....

 

Server med salat, som du kan lage mens pizzaen står 8-10 minutter på 250 grader.

 

Kan lages med en hånd (erfaren med barnehagetrøtt 1-åring....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vil lage selv kan man bl.a. på innvandrerbutikker få kjøpt noe som heter Libabrød. Det er svenskt, 4 tynne bunner i en pose, sukkerfri og grov og inneholder 230 kcal pr bunn. Koster bare kr 12,- for en pakke. Veldig god. Jeg pleier å ha på litt Dolmio spagettisaus på glass, litt skinke, sopp, ananas, krydder mm og litt ost på toppen. Et fint alternativ til å bake selv!

 

 

 

 

Hilsen Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

en annen ting man kan gjøre er å lage litt mindre da, men likevel veldig gode pizzaer... Da får man veldig tynn bunn, men også veldig sprø bunn:D det tar heller ikke noe lang tid! Det er da å ta tortilla lefser, enten grove eller lyse og smøre på litt tomatsaus, noe fyll og ost, og steke den som en vanlig pizza:) Smaker godt;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Her i huset pleier vi å bytte ut ca 1dl til 1,5dl hvetemel med havregryn og linfrø, det gir en utrolig god smak på deigen, samtidig som den blir en del grovere.. for ikke å glemme at det er omega 3 i linfrøene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...