Gå til innhold

Vegetaroppskrifter


Gjest skrulle

Anbefalte innlegg

Gjest skrulle

Jeg har lyst til å spise ren vegetarmat til middag minst en gang i uka. Jeg finner av og til vegetaroppskrifter i bøker og på nettet og innimellom finner jeg på litt etter eget hode.

 

Jeg har en chilli/bønne-suppe med avokadosalsa som jeg synes er kjempegod og som jeg skal rote fram. Dersom du har en vegetaroppskrift du har lyst til å dele så blir jeg kjempeglad! Det kan gjerne være egg og melkeprodukter i den.

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut siden http://www.vegetariskt.com

 

En svensk side med mange vegetariske oppskrifter. :) I familien min er de fleste på farssiden adventister, og mange av dem spiser vegetarisk mat. Mye "karbonader" av f.eks nøtter, løk, sopp, osv. Blir kjempegodt! Og noe som de kaller "vegetarisk kalkuner", men det har jeg ikke klart å i finne oppskrift på. Nøttepudding med brun saus er et av mine barndomsminner, det er veldig godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Denne suppa er veldig enkel å lage, men beregn litt tid. Den skal moses, så er ganske grøtete i konsistensen. Her er oppskrifta fra Â’The Soup bibleÂ’. Jeg bruker gjerne litt mer av alle krydderne samt mer hvitløk! Tilpasser slik at jeg synes at det smaker godt. Dessuten er jeg ikke så nøye med tidene. Og har noen ganger mer løk eller tomater i. Litt etter dagsformen, egentlig!

 

Litt avhengig av hva du velger å ha oppi og hvor mye vann du putter i så er det omtrent 40 kcal pr dl. Denne suppa er det altså lite kalorier i, den metter godt og er superlur på dager der magen vil ha masse mat! Vi spiser den ofte på lørdag siden den tar litt tid å lage og det i tillegg er gode muligheter for å utvide til skikkelig lørdagskos (tortillachips...mmm). Mengden avokado, rømme/kesam og evt tortillachips avgjør hvor syndig dette måltidet blir. Restene blir til lunsjsuppe seinere i uka!

 

 

30 ml / 2 ss olivenolje

2 løk (grovhakket)

2 hvitløksbåter (grovhakket)

10 ml / 2 ts spisskummen

1.5 ml / ¼ ts cayennepepper (jeg bruker gjerne chillipulver!)

15 ml / 1 ss paprikapulver

15 ml / 1 ss tomatpuré

2.5 ml / ½ ts tørket oregano

 

400 g / 1 boks tomater

800 g / 2 bokser kidney beans (røde bønner? Hva heter det på norsk igjen? Gjerne i chillisaus hvis du kan finne det. Hvis ikke må de skylles før bruk)

900 ml vann

Salt og svart pepper has i etter smak

 

Guacamolesaus:

2 avokado, kuttet i biter

1 liten rødløk, fint snittet

1 grønn chilli, fint snittet og ta ut frø (kan sløyfes eller ha i litt mindre hvis det blir for sterkt)

15 ml / 1 ss snittet fersk koriander

Saft av 1 lime

 

Suppa:

Varm oljen i ei stor gryte/panne og ha i løk og hvitløk. Fres i 4-5 min til løken er myk. Tilsett spisskummen, cayenne/chillipulver og paprika og fres i ett minutt. Tilsett tomatpure og oregano, rør litt. Deretter tomater, bønner og vann. La det koke opp og så småkoke i 15-20 min. La det kjøle litt og mos suppa slik at den er glatt (det blir små bønnebiter i den og den har en litt fæl farge). Ha tilbake i gryta – varm opp. Ha i så mye salt og pepper du synes trengs.

 

Guacamolen:

Bland alt sammen og alle spiserne legger den mengden de har lyst på på toppen i suppa i tallerkenen. Jeg har som oftest avokadoen for seg for jeg liker å veie den fortsatt.

 

Tabascosaus til servering for de som liker det. Det er også godt med en rømmeklatt i. Kesam går sikkert fint. Mannen min spiser brød til (og det er veldig godt med nachos eller tortilla chips...).

 

- skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...