Gå til innhold

Oppskrift på pizza?


Gjest annamia

Anbefalte innlegg

Gjest annamia

Hei:)

Er det noen som har en god oppskrift på hjemmelaget pizza som ikke har for mye kalorier? Spesielt deigen jeg har vansker med å finne ut hva som er "lettest" eller magrest om du vil.

Fyll pleier jeg å lage av hakkede tomater med krydder, kyllingfilet i biter, kyllingkjøttdeig, skinke eller mager salami, og grønnsaker og ost.

 

Noen som har noen tips til hvordan gjøre pizza lettest mulig? Vis noen har regnet ut kaloriinnholdet i sin oppskrift så er det kjempeflott!

På forhand, tusen tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen forslag til en mager og god pizza:

 

Jeg lager bunnen med 2 dl sammalt hvetemel og resten fint hvetemel. Du kan også bruke andre typer mel, det er ikke så stor forskjell i kalorier men stor forskjell i smak og metthetsfølelse synes jeg. Grov pizza er best etter min smak! :) Oppskriften blir ca sånn

 

2 dl grovt mel

4-5 dl fint hvetemel

1/2 pakke tørrgjær

2,5 dl lunkent vann

0,5-1 ts salt

 

Så: jeg pleier å bruke 15 gram rapsolje i deigen. Man kan også bruke kesam i stedet for fett, det fungerer bra i gjærbakst. Et annet alternativ er å droppe fettstoffet helt, det leste jeg i en oppskrift, men har ikke prøvd det ut selv. Jeg er knipen på melet, og lager kanskje en noe klissete deig. Når jeg kjevler ut tar jeg litt olje på fingrene og på kjevlet. Da henger ikke deigen fast og man kan bruke mindre mel, som fører til færre kalorier og en mer luftig bunn.

 

Jeg lar deigen heve ca 30 minutter før jeg kjevler ut, og så ca 30 minutter etter utkjevling. Da blir den god! Du kan også ta den raske versjonen, og bare heve litt før du kjevler og så hive på fyllet med en gang du har kjevlet den ut.

 

Denne deigen holder til en vanlig bakeplate og har totalt 1200 kcal + evt kalorier for olje/annet fett eller kesam. 2 ss mager kesam har 40 kcal.

 

 

Ett fyll-alternativ, totalt 1000 kcal (grønnsaker ikke beregnet):

 

100 gram spekeskinke uten fett (enten finner du en i butikken uten fett eller du tar av fettet)

100 gram kokt skinke

1 liten boks med tomatpuré (de som er på rema tusen er fine, 140 gram = 50 kcal)

10 gram grønn pesto

Masse grønnsaker (f.eks paprika, rødløk, champignon, tomater i skiver (eller halve cherrytomater))

100 gram lettere ost, f.eks lett norvegia

100 gram vanlig ost, f.eks jarlsberg

 

Jeg bruker personlig bare vanlig fet ost på pizza, fordi det smaker best (og jeg slanker meg ikke lenger), men som et alternativ er en blanding av fet og lett ost helt greit :)

 

Bland tomatpuré og pesto, evt litt vann og kanskje andre kryddere. Smør utover deigen. Legg på fyll ettersom du ønsker. Jeg liker å ha noen tomatskiver nederst, så mesteparten av osten og resten av fyllet oppå + litt ost øverst igjen.

 

Andre fyll-muligheter: Biffkjøtt i små biter, karbonadedeig, kyllingfilet, kyllingkjøttdeig, pepperoni (du bruker ikke så mye for å få smaken, så blir ikke så veldig mye kalorier), skinke og bacon (smårettsbacon f.eks).

 

Hvis du har 1240 kcal i bunnen og ca 1000 kcal i fyllet, og spiser 1/5 av hele pizzaen blir det 448 kcal, hvis du spiser 1/4 blir det 560 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propella

Vi lager ofte PitaPizza. Kjempegodt.

Pitabrød med pizzasaus, litt skinke, basilikum, løk, tomater, sjampis og Finello Light ost på toppen.

Deler ett pitabrød i to på langs sånn at jeg får to pizzaer og ikke en som er min middagskvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...