Gå til innhold

Indisk mat


Gjest annamia

Anbefalte innlegg

Gjest annamia

Jeg elsker indisk mat, men spiser som regel det ute på resturant og da har man ikke kontroll over kaloriene.

Så er det noen som har oppskrift på en god indisk rett, gjerne med kylling?

Eller er det noen av glassene og lignende som finnes i butikkene, som er å anbefale? Prøver å unngå kaloribombene!

Håper på mange svar og oppskrifter!! Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms.Pumpkin

Hei!

Jeg har ikke full oversikt over kaloriinnhold, men anbefaler den sorte "kofferten" ra Toro med tikka masala. De har også andre retter i den "koffertserien". Kinesisk m.m.

 

Nydelig!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke bli så ille med indisk mat. Men jeg pleier da å velge mellom ris ELLER nanbrød (i alle fall ikke mye av begge) også velger jeg ofte retter som er basert på grønnsaker (f.eks tomatsaus) i stedet for kremete sauser. Hjemme lager jeg f.eks med kyllingfilet, løk, paprika, en boks hakkede tomater og en krydderpose, serverer med ris og/eller nanbrød og grønn salat + raita laget med lett naturellyoghurt (krydderpose og hakket agurk og tomat). Kanskje en klatt med mangochutney også, men den er det jo ganske mye kalorier i :)

 

Forresten finnes det jo fettredusert kokosmelk også! Kan lage gode gryteretter med den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

De sausene på glass fra Toro feks er ganske gode - ikke helt som den indiske man får på restaurant, men absolutt gode. På websiden til Toro står det at den sausen som heter indisk tandoori har 180 kalorier pr 100g.

 

Hvis du steker kyllingbryst i strimler med lite fett, og "drøyer" maten med å steke litt løk, squash, paprika eller andre grønnsaker du liker i en wokstekepanne, så kan du jo ha litt sånn saus på hvis du regner litt på antall kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker, men mener jeg har sett flere oppskrifter her inne på indisk mat. Og det er oppskriftene fra GR "selv". Har kikket litt på de, og det ser veldig godt ut!!! Og der får man jo også vite antall kalori pr porsjon hvis man følger oppskriften. Ellers er jeg enig med IC242: velg mellom nanbrød eller ris, eller mink på begge deler... Og når alt kommer til alt, så er tror jeg ikke indisk er de verste kaloribombene...??!! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei

For meg handler indisk mat mye om krydderet.

En blanding av gurkemeie, malt koriander, chili og spisskummen gir den gode indiske smaken.

I tillegg bruker de mye kanel og kardemommefrø. Når man tilsetter disse krydrene i maten får det et indisk preg uten kcaloriene. Dette får du i de fleste vanlige "norske" butikkene nå. Men utvalget er kjempestort i "innvandrermutikkene".

 

Kjøtt og fisk er kjempeflott å marinere i en blanding av yogurt og disse krydrene (eller tandoorikrydder).

 

Vi lager ofte couscous med denne sausen;

Stek krydder (gurkemeie, koriander, chili og spisskummen) i ørlite olje, et par teskjeer av hver og ca 0,5 ts med chili, eller etter hvor sterkt du ønsker det. Hell på ca 1 dl buljong (vann + buljongterning). La koke opp. Ha i ca 1 dl naturell yogurt. Må ikke koke opp nå for da skiller den seg.

Couscous lages etter pakken men tilsettes masse grønnsaker og sitronsaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen oppskrifter sakset fra nettet. Det finnes utallige herlige retter å ta av, særlig på engelske nettsider. Ellers er det mange fantastiske kokebøker der du kan hente inspirasjon, i bokhandel eller bibliotek.

NinniR:)

 

HURRY CURRY

Ingredienser:

500 g renskåret svinekjøtt i strimler

3 ss olivenolje

2 båter hvitløk

1/2 ss sterk karripasta

1 fersk ingefær (bit på rundt 2 cm)

1 purre

1/2 brokkoli

1 rød paprika

2 dl hønsebuljong

1 ss maisennamel

3 dl jasminris

 

 

Slik gjør du:

Sett på risen først, så står den og koker mens du lager resten av retten. Varm oljen i en wokpanne, ha i finhakket hvitløk og fres. Stek kjøttet i dette. Ta opp kjøttet fra panna.

 

Skjær grønnsakene i strimler og finhakk ingefær. Fres så disse ingrediensene i karripastaen i 2-3 minutter.

 

Ha kjøttet oppi, og tilsett buljongen. Rør maisenna ut i en kopp med 2 ss vann, og rør det inn.

Server med jasminris til.

Hot og godt!

 

Oppskrift: Opplysningskontoret for kjøtt

 

KYLLING BIRYANI

Ingredienser:

250 g kyllingfilet

3 ss vegetabilsk olje

150 g basmatiris

1 løk

1 fedd hvitløk

1/4 ts svart pepper

1/4 ts malt muskat

1/2 ts malt ingefær

1/2 ts chilipulver (velg mild eller sterk etter smak)

1 ss malt koriander

1 ts malt karve

1 ts malt gurkemeie

2 cm kanel

3 kardemommekjerner

6 kryddernelliker

1/2 ts salt

1 ss mandler, uten skall (valgfritt)

50 g frosne erter

2 ss sultanrosiner (valgfritt)

1 ss fersk, hakket koriander

 

 

Slik gjør du:

Skjær løk i skiver og finhakk hvitløk. Varm olje i en dyp panne med lokk. Stek løken i omtrent fem minutter. Tilsett hvitløk, pepper, muskat, ingefær, chilipulver, koriander, karve, gurkemeie, kanel, kardemommekjerner og kryddernellik.

Stek det hele i tre minutter mens du rører for at det ikke skal sette seg fast.

 

Skjær kyllingen i store biter og stek dem i to-tre minutter mens du fortsetter å røre.

 

Tilsett 2 ss kokende vann sammen med mandler og sultanrosiner. Sett på lokket og la det koke i fem minutter.

 

Hell i risen og sørg for at den blir dekket. Tilsett erter, salt og 300 ml kokende vann. Sett på lokket og la det småkoke i 15 minutter.

 

Når mesteparten av vesken er absorbert, kan du skru av varmen og sette retten til side i fem minutter.

 

Hakk fersk koriander og bland i retten før du serverer.

 

CURRYGRYTE

Dette trenger du:

1 1/2 kg lammekjøtt eller oksekjøtt i store terninger

2 løk,hakket

1 ss revet frisk ingefær

2 røde chili,hakket

2 hvitløkfedd,knust og hakket

2 ss rød curry paste,f.eks.Rogan josh

1 ss garam masala,indisk krydderblanding

2 bokser knuste tomater

2 1/2 dl vann

1 rød paprika,renset for frø og kuttet i passende biter

1 grønn paprika,renset for frø og kuttet i passende biter

2 1/2 dl yoghurt naturell

smør og olje til steking

salt og pepper

frisk koriander

 

 

Slik gjør du:

Fres løken gyllen i smør.Tilsett hvitløk,ingefær,chili og curry paste under omrøring.

La alt frese sammen i et minutt,tilsett tomater og kok opp sausen.La sausen småkoke under lokk mens du fikser kjøttet.

Krydre kjøttet med garam masala,salt og pepper.Brun kjøttet i en stekepanne,kok ut pannen med vannet og ha alt over i sausen.

Legg på lokk og la det småkoke ca 1 time,ha paprikaen og kok videre uten lokk til kjøttet er helt mørt og sausen er tykk.

Fordel yoghurten over gryta eller rør den inn før servering.Pynt med hakket koriander.

 

La gjerne yoghurten renne av seg i et kaffefilter så den blir litt tykkere.

Server med basmatiris og syltet gresskar.

 

 

Nam, nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...