Gå til innhold

yoghurtnøtter


Gjest miwt

Anbefalte innlegg

Hei du miwt (eller gikke)

 

Jeg ser til min forskrekkelse at du fortsatt er veldig ivrig på oppskrift sidene her inne med masse ekstremt kalori-fattige forslag. Da fikk jeg vondt i magen. Jeg har vært aktiv slanker her inne før, og da fikk du svar fra ernæringsfysiologen her inne (https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=8207) om at du burde komme deg opp i kalorier og opp i vekt. Hvordan har det egentlig gått?Grete Roede sidene er ikke et sunt sted å være når du skal få et sunt forhold til mat i forhold til spisevegringer. Jeg håper du skaffet deg den hjelpen du trengte, og at du snart slipper å lese kalori-innhold på den minste lille ting (sånn som toro saus, du trenger ikke holde deg på den aller magreste sjy-varianten, eller middagstips - grønnsakswok uten noe kjøtt, og bare som en variasjon ha litt fullkornspasta ved siden av).

 

Lykke til!

 

- innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men mener du virkelig dette er stedet og måten og ta opp et sånt emne på?

Du har da ikke noe med mitt liv, og du har virkelig ingen rett til å skrive sånne ting her inne. Tror du virkelig du vet hva du snakker om? Jeg liker ikke å bli beskyldt for noe som overhode ikke er sant, og synes du burde roe deg ned og slappe av! Det er nok noen her inne som er her pga spiseforstyrrelser, og det er selvfølgelig synd, men jeg er da ikke en av dem, så vet du det.

Spar meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte deg jo hvordan det har gått. Det er du selv som har oppgitt ditt kalori-inntak, vekt osv. her inne tidligere. Den tråden har du latt dø ut, og der inne var det mange som skrev personlig til deg - det er slik dette forumet fungerer - så det vet du da veldig godt fra før av. Og så har du fortsatt å være aktiv på oppskrifter og mat. Så da tenkte jeg at jeg kunne spørre deg på en tråd du var aktiv på. Det var ikke ment som et angrep, jeg beklager hvis du oppfattet det sånn. Hvis du vil kan jeg kopiere over begge disse innleggene mine til din gamle tråd på "Hold vekten" istedet? Hvis det er et mer egnet forum? Jeg ble bare oppriktig engstelig da jeg så hva slags innlegg du har lagt inn på "oppskrifter og mat" etter at du fikk tips om at du burde få i deg mer fett, kalorier og komme deg opp i vekt. Derfor spurte jeg, og mente oppriktig, hvordan har det egentlig gått med deg?

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Du kan skrive hva du vil for min del, jenter med spiseforstyrrelser må da ha et sted å være på de også. Dessuten, når man prøver å bli frisk så begynner man ikke rett på kotelettene eller berlinerbollene, kjære Innen2010. Skaff deg nødvendig info om sykdommen, så forstår du kanskje hvorfor mange spiseforstyrrede er her inne.

 

Og sånn ellers så er yoghurtnøtter sunt, bortsett fra yoghurten som er rundt da;) Men jeg skal love deg at det er verdt det for du blir veldig mett og nøtter inneholder viktige næringsstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive hva du vil for min del' date=' jenter med spiseforstyrrelser må da ha et sted å være på de også. Dessuten, når man prøver å bli frisk så begynner man ikke rett på kotelettene eller berlinerbollene, kjære Innen2010. Skaff deg nødvendig info om sykdommen, så forstår du kanskje hvorfor mange spiseforstyrrede er her inne.

 

Og sånn ellers så er yoghurtnøtter sunt, bortsett fra yoghurten som er rundt da;) Men jeg skal love deg at det er verdt det for du blir veldig mett og nøtter inneholder viktige næringsstoffer :)[/quote']

 

Er du enda ikke blitt noe bedre? (Du skriver "prøver å bli frisk"). Da ser det jo ikke ut til at disse sidene direkte hjelper, med tanke på hvor lenge det er siden du begynte å være her. Jeg mener å huske at Kari - ernæringsfysiologen her inne, anbefalte deg også å skaffe deg hjelp. Så det har du og miwt/gikke til felles. (Den tråden her: https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=8390)

 

Det er ikke så lurt at man holder seg unna fett og sukker i 2 år heller når man har spiseforstyrrelser. Dette kan jeg egentlig mye om, i hvert fall faglig, da dette er en stor del av min utdannelse (jeg tar et studium innen helsesektoren, har hatt praksis på avdeling gastro med spiseforstyrrede pasienter inneliggende).

 

Jeg tror en veldig god grunn til at mange med spiseforstyrrelser henger på "oppskrifter og mat" er for å finne 0-kalori godteri, ekstremt kalori-fattige middager (slik som den miwt foreslo på den andre tråden, som kun bestod av ja-grønnaker og litt wok-saus) osv. OG DET ER IKKE SUNT å drive med det i flere år "når man prøver å bli frisk".

 

Det mener jeg fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, kjære deg, jeg synes du skal gi deg her.

nok en gang ymter du om at jeg har en spiseforstyrrelse, og det har jeg forklart til deg at det har jeg ikke. slutt å sett meg/oss i bås, og fokuser på deg selv istedet! Folk flest misliker nemlig at folk forteller dem hvordan de har det og hva de bør og ikke bør gjøre her inne.

Dette forumet er for alle, og det betyr at alle som ønsker det har rett til å være her inne. Jeg tviler på at de som har spiseforstyrrelser her inne setter særlig pris på din måte å ta opp dette på, så av hensyn til dem burde du heller ikke skrive slike ting.

mulig det er fordi du bryr deg, men du tar opp dette på helt feil måte i mine øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva' date=' kjære deg, jeg synes du skal gi deg her.

nok en gang ymter du om at jeg har en spiseforstyrrelse, og det har jeg forklart til deg at det har jeg ikke. slutt å sett meg/oss i bås, og fokuser på deg selv istedet! Folk flest misliker nemlig at folk forteller dem hvordan de har det og hva de bør og ikke bør gjøre her inne.

Dette forumet er for alle, og det betyr at alle som ønsker det har rett til å være her inne. Jeg tviler på at de som har spiseforstyrrelser her inne setter særlig pris på din måte å ta opp dette på, så av hensyn til dem burde du heller ikke skrive slike ting.

mulig det er fordi du bryr deg, men du tar opp dette på helt feil måte i mine øyne..[/quote']

 

Jeg sier fortsatt ikke at du HAR spiseforstyrrelse. Men du har jo hatt det for to år siden. Og da fikk du mange gode tilbakemeldinger, mulig du synes de tilbakemeldingene var "helt feil" de og.

 

Jeg tror ikke du hadde reagert annerledes uansett hvordan jeg hadde sagt det. Dette forumet er IKKE for folk med spiseforstyrrelser. Kari - ernæringsfysiologen ba spesifikt folk med spiseforstyrrelser om å finne forum som var mer egnet, siden her inne kan ikke andre sette seg inn i deres situasjon (fordi man ikke er der selv), og fordi dette er et forum for folk med en kropp som kan utsettes for andre ting. En fettrik kropp har HELT andre forutsetninger for å tåle periodevis sult og lavt kalori-inntak enn en mager/normalvektig kropp.

 

Jeg mener personlig at dette forumet IKKE er egnet til folk som har HATT spiseforstyrrelser heller. Og det har jeg min fulle rett til å mene. Og det er jeg ikke alene om på studiet mitt (har vist fram noen av innleggene her inne til medstudenter). Så innen "kommende helsevesenet" er det flere som ikke mener dette er et egnet forum for folk som har BMI under 20 (eller ønsker å ha en BMI under 20).

 

Det kan godt være du har taklet spiseforstyrrelsene dine, og at du veier mer i dag, og at du egentlig spiser fett og proteiner og karbohydrater i passe mengder, men UANSETT så lønner det seg ikke å henge på et forum hvor man blir trigget til å finne måltider som skal hjelpe NED i vekt. Det kommer jeg til å fortsette å mene, og det er jeg ikke alene om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden påstår du at at jeg har hatt spiseforstyrrelser? Det vet du da absolutt ingenting om. Du kan være så påståelig du bare vil, jeg mener fortsatt du bør tenke deg om to ganger før du kommer med slikt tøv! Du begynner virkelig å tøye tolmodigheten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden påstår du at at jeg har hatt spiseforstyrrelser? Det vet du da absolutt ingenting om. Du kan være så påståelig du bare vil' date=' jeg mener fortsatt du bør tenke deg om to ganger før du kommer med slikt tøv! Du begynner virkelig å tøye tolmodigheten min![/quote']

 

Ok, men nå har jeg sagt ifra til Kari at du fortsatt er her, og at du fortsatt benekter å ha hatt et problem.

 

 

Og for å svare på spørsmålet ditt om hvorfor jeg påstår at du har hatt spiseforstyrrelser, her er dine egne innlegg (fra mai 2007, altså to år siden, som sagt, jeg vet ikke hva du spiser eller veier nå, men du påstår jo at du ikke har hatt noe problem, så da føler jeg ikke at du har tatt til deg dette her). Den gangen hadde du et daglig inntak på under 1000 kcal (du viste en vanlig dag på 960 kalorier) og en BMI på 16,5 (og nicket ditt var gikke):

 

hei! lurte egentlig bare på om noen her vet om en kalorikalkulator et sted på nettet' date=' der jeg kan finne ut hvor mange kalorier jeg trenger per dag?

Jeg ligger på under 1000 kcal hver dag, og lurer på om dette kanskje er litt lite? Har gått ned ca 10 kg og føler at jeg har nådd målet mitt, så jeg vil jo ikke gå ned noe mer. men vil selvfølgelig holde meg der jeg er;)[/quote']

 

men jeg har ikke behov for å gå ned mer i vekt' date=' vil heller litt opp igjen.. men jeg er vant til å spise forholdsvis lite, og klarer derfor ikke å øke kaloriinntaket per dag.. men da jeg regnet ut kaloribehov på en sånn kalkulator på nettet kom den fram til at jeg trenger 1600 kcal.. er 18 år, 165 høy, veier 45 kg, trener en time tre ganger i uka(blir ca 9 trimpoeng), ellers sitter jeg for det meste stille både på skolen og i fritida..[/quote']

 

Hei Gikke!

Har nettopp lest alle innleggene i denne tråden. Det er riktig som de andre har skrevet ' date=' nemlig at 1000 kcal per dag er for lite energi til å kunne dekke kroppens behov. Selv ved hvile trenger kroppen energi for å opprettholde livsviktige funksjoner.

 

Hvilestoffskiftet ditt ligger i overkant av 1200 kcal - og er det energibehovet du har dersom du ligger hele døgnet. I tillegg trenger du energi til bevegelse og aktivitet. Ved å ligge på et så lavt inntak som du gjør, vil du på sikt kunne få en rekke forstyrrelser i kroppen. Håravfall, mangelsykdommer, hormonelle forstyrrelser og tap av menstruasjon er bare noen eksempler.

 

En annen utfordring med et så lavt energiinntak, er at det blir umulig å dekke kroppens behov for ulike næringsstoffer. Selv om du spiser veldig sunt, er det bare ikke mulig å få nok protein, fett, sunne fettsyrer, vitaminer og mineraler.

 

Når det gjelder vekten din, så er den svært lav. Du ligger 6 kilo under nedre grense for normalvekt (BMI=18,5). Det vil si at du er sykelig tynn, og at du har en så lav vekt at det representerer en helserisiko. Dette bør du ta på alvor.

 

Jeg synes de andre i forumet har gitt deg utrolig mange gode råd, men du ser ikke ut til å være mottakelig. Som fagperson råder jeg deg til å øke energiinntaket ditt og gradvis øke vekten din opp til iallfall 51 kilo. Her er mine råd:

 

Spis mer energitett men sunn mat:

dvs mat som er sunn men som selv i små mengder gir mye energi. Eksempler her er nøtter og kjerner, oljer, margariner, majones og majonessalater, peanøttsmør, avokado, oliven og alt av fet fisk.

 

Spis regelmessig:

Spis etter klokka og ikke etter når du er sulten. Spis hver tredje time.

 

Lag deg en plan:

Du kan bruke dagsrapportene til å sette opp en plan for neste dag slik at du ser at du kommer opp i det energiinntaket du skal i løpet av dagen.

 

Øk inntaket gradvis:

Begynn med å spise 1200 kcal per dag i 1-2 uker, øk til 1400 kcal per dag og gjør det i 1-2 uker før du øker med ytterligere 200 kcal. Dersom du klarer å øke til 1800 kcal så vil det være et bra mål i første omgang. Underveis må du akseptere at vekten går opp, men det skal den også.

 

Håper du tar dette rådet på alvor og at du lykkes med å øke både energiinntaket og vekten. Du er velkommen til å kontakte meg per telefon dersom du har flere spørsmål.

 

Vennlig hilsen

Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og pga dette mener du jeg har en spiseforstyrrelse?? HALLO!! Det beviser jo heller det motsatte, spør du meg, nemlig at jeg ikke var ute etter å gå ned mer i vekt, men ville stabilisere eller gå opp litt. Så den kan du dra lenger inn i skogen med, lille venn! Slutt å tro at du vet alt om folk her inne. Du fremstår rett og slett som en idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden dreier seg virkelig om Yoghurtnøtter.. Artig lesing, men dere kan vel stoppe nå? Tror ikke at dere to (Miwt og Innen2010) blir enige...

 

Mye gøyere å lese om gode oppskrifter og gode ideer her inne...

 

Men for all del.. Jeg skal ikke hindre dere altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...