Gå til innhold

Hva spiser du som mellommåltid?


Gjest koko1975

Anbefalte innlegg

Gjest koko1975

Jeg er helt fersk her og sitter og lurer litt på hva et mellomåltid kan være.

 

Ellers ser jeg det snakkes om ulike menyer. Kan man finne dem noe sted eller er det bare for dem som går kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest propelle

Eg følger meny 3, og det bør du og gjere så lenge du ammar

 

Meny 3 (1900 kcal)

 

Frokost; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Lunsj; 3 påleggsrasjoner, 3 brødrasjoner, tilsammen 330 kcal

Mellom; 1 brødrasjon, 1 påleggsrasjon, tilsammen 110 kcal

Middag; 1,5 middagsrasjon, 1,5 potetrasjon, saus, tilsammen 600 kcal

Kvelds; 2 brødrasjoner, 2 påleggsrasjoner, tilsammen 220 kcal

Frukt, 3 frukter, 200 kcal

Melk 3 melkerasjoner, 200 kcal

Kosemerker, 2 stk, 50 kcal.

 

potetrasjon, er ris, pasta, poteter.

Melkerasjon er youghurt, melk.

fruktrasjonen er juce eller frukt.

 

1 brødrasjon: 1 brødskive av 30 gram, 2 knekkebrød eller 20 gram kornblanding

1 påleggsrasjon: 20 gram pålegg, 15 g pålegg + 5 gram lett margarin, 10 g rosiner eller banan til frokostblaning

1 middagsrasjon: 150 g kjøtt, fisk, kylling

1 potetrasjon: 150 g potet eller 100 g kokt ris/pasta

1 sausrasjon: 0,5 dl saus

 

Middag; anbefalt å spise kjøttdeig/farse/pølse/kyllingdeig max. 2 ganger pr. uke. De resterene middagene kan ha fisk, rent kjøtt eller kyllingfilet.

 

Prøv å få 2 hjerter om dagen! Fiskefett, plantefett - det sunne fettet gir hjerte på dagsrapporten! Fisk, avokado, nøtter og vita produkter (laget av plantefett) osv. Trankapsler gir deg også hjerte! Poenget med hjertet er at det sunne fettet er godt for hjertet ditt

 

Ja-grønnsaker er de med lite kalorier, som salat, agurk, tomat osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Betyr det at kosen jeg kan unne meg er sånn ca en slurk hvitvin på et merke?? :) Eller en halv sjokoladerute? Da kan man jo likegodt la være... Ja, ja - får se hvor slavisk jeg skal følge.

 

Jeg leste tråden din i går og fanget opp dette med meny 3, så jeg prøvde meg på de i går, men forsto absolutt ikke alt, så dette var veldig utdypende og bra!

 

I går endte jeg på 1906 kalorier og da har jeg telt med hver eneste lille agurkskive. Fikk 3 hjerter, men forsto ikke hva det betydde. Ellers spiser jeg allerede mye grønnsaker, så det var litt moro å se "svart på hvitt" hvor mye det var.

 

Ser for meg ta jeg kan bli litt lei av brød bare. I går kjørte jeg en dobbel 0 yoghurt med frokostblanding, men kan jo bli lei av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat spist en yoghurt med mandler og müsli oppi som mellommåltid. Ellers bruker jeg mye knekkebrød og frukt som mellommåltider, synes fiberrik med solsikke er kjempegode og er veldig glad i nøtter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975
Har akkurat spist en yoghurt med mandler og müsli oppi som mellommåltid. Ellers bruker jeg mye knekkebrød og frukt som mellommåltider' date=' synes fiberrik med solsikke er kjempegode og er veldig glad i nøtter :)[/quote']

 

Kan nøtter og rosiner være et mellommåltid i seg selv, eller blir det mye kalorier uten å mette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har man lyst på, eller behov for, et mellommåltid, uten at man egentlig er sulten. Da er nøtter og rosiner veldig kjekt! Og noen ganger har man behov for de ekstra kaloriene, f.eks hvis man er på tur eller skal på trening. Jeg spiser mellommåltider for å holde forbrenninga i gang, er ikke nødvendigvis alltid så sulten når jeg spiser et mellommåltid. Andre ganger er jeg sulten, men det er f.eks 2 timer til middag. Da er det perfekt med et mellommåltid som metter litt, men som ikke tar appetitten fra middagen. F.eks en frukt eller en yoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest propelle

Eg et vanlegvis ein brødskive til mellommåltid, men om eg er på farten og har dårleg tid, så tek eg ein neve nøtter.

 

Elles så kan eg anbefale lompe med prim, eller ein lett-is i desse sommartider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg spiser ofte en frukt med litt youghurt til som mellom måltid.. eller så spiser jeg et knekkebrød dersom jeg er kjempe sulten å det er 2 timer til middag.. Det jeg også bruker å gjøre, dersom middagen ikke er før i 18-19 tiden er at jeg spiser kveldsmaten kl 15.00 istedet, åsså dersom jeg blir veldig sulten rundt klokken 21-22 er å lage meg en kopp options (lavkalori kakao) å den er kjempe god.. eller så tar jeg meg en youghurt eller 1 knekkebrød.. så lenge man holder seg innenfor dagens kalorier så går det bra :) Jeg tror at vi er "vanedyr", altså når vi har lagt oss de vanene å spise hele tiden på kveldene så får man et veldig sug.. å tro meg, jeg hadde mye av det i starten på grete roede, men nå går det mye bedre.. Tenker ikke så mye over at jeg ikke kan sitte å spise potetgull mens jeg ser favoritt programmet.. I starten når suget var veldig sterkt så brukte jeg faktisk å fryse ned en youghurt for da varte den ganske lenge, så da hadde jeg noe å spise på ei god stund.. Så man må bare ha tålmodighet for vaner kan snus også:) Tid er alt man trenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zenaxa

Hei :)

 

Prøvde noe nytt til mellommåltid i dag, var kjempegodt og kommer til å lage dette igjen! Til dette mellommåltidet trenger du:

 

1 stk. chililompe (kjøpt på Rema)

2 skiver krydret kalkunskinke

1 ss. kesam

Litt gul paprika

Litt agurk

Noen sukkerter

 

(Inneholder 122 kcal)

 

Bilde ligger forøvrig på bloggen også, http://evag.blogg.no/

 

Hilsen meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Betyr det at kosen jeg kan unne meg er sånn ca en slurk hvitvin på et merke?? :) Eller en halv sjokoladerute? Da kan man jo likegodt la være... Ja' date=' ja - får se hvor slavisk jeg skal følge.

 

Jeg leste tråden din i går og fanget opp dette med meny 3, så jeg prøvde meg på de i går, men forsto absolutt ikke alt, så dette var veldig utdypende og bra!

 

I går endte jeg på 1906 kalorier og da har jeg telt med hver eneste lille agurkskive. Fikk 3 hjerter, men forsto ikke hva det betydde. Ellers spiser jeg allerede mye grønnsaker, så det var litt moro å se "svart på hvitt" hvor mye det var.

 

Ser for meg ta jeg kan bli litt lei av brød bare. I går kjørte jeg en dobbel 0 yoghurt med frokostblanding, men kan jo bli lei av det også.[/quote']

 

Du har 2 kosemerker pr. dag, eller 14 kosemerker pr. uke. Det betyr at du enten kan velge å spise 50 kcal med "NEI-mat" hver dag, eller at du kan spare det opp og spise 350 kcal 1 dag i uka (f.eks. lørdag). Hvis du kutter ut all NEI-mat så kan du spise ekstra mat istedet for kosemat på kosemerkene. Du skal ikke spare kosemerker over én uke av gangen.

 

Ja-grønnsaker, som agurk, trenger du IKKE telle med i kalori-regnskapet ditt. De kan du spise så mye du vil av uten å tenke på kalori-innhold. Det er likevel lurt å følge med på hvor mye du spiser siden det er anbefalt å spise 450 g grønnsaker hver dag.

 

Hvis du lurer på hva som er NEI-mat osv. anbefaler jeg tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på forumet "Ny i vektklubben". I den tråden står omtrent all informasjon fra første kursboka til Grete Roede. :)

 

Brødrasjon betyr ikke at du må spise brød. Du kan spise brød, knekkebrød, rundstykke, baguette, korn, havregryn, polar osv. Det betyr altså karbohydratdelen av måltidet. Du kan godt spise grøt, frokostblanding eller noe annet digg. Poenget er bare å prøve å fordele kaloriene omtrent riktig, å få nok karbohydrat, protein og fett. Men som sagt, anbefaler deg å ta tid til å lese den tråden jeg nevnte over - der får du mange forklaringer! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...