Gå til innhold

Er spent på hva sommeren bringer.


Gjest Sisee

Anbefalte innlegg

Bare 3,5 uke til skoleslutt! Juhu!!

Skal vi kanskje komme med noen gode ideer om mat og snacks i sommervarmen? Eller kanskje noen har gode ideer til meg. :)

Jeg griller en del, men siden det er bare meg og barna må det være lettvint. Så hva er godt på grillen? Laks/ørret er en selvfølge, men hva med hvit fisk? Kan det brukes til f.eks. grillspyd? Hva gjøre dere med kyllingfileen på grillen? Har bare en vanlig kulegrill, så det må være enkelt. Og noe lett å lage inne på komfyren når det ikke er grillvær. Merker på både meg og ungene at appetitten er så som så i varmen, og det blir mange enkle løsninger.

 

Og tilbehør: Noen som har en god oppskrift på potetsalat? Andre enkle grønnsaksretter som passer til?

 

Og så lurer jeg på hva dere pakker i bagen til stranda. Mat, snacks, drikke...

 

Og til slutt: Tips til god snacks som er skikkelig "sommerlig". Tenker på is, fruktsalater, bær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende idé til tråd!

 

Jeg pleier å lage grillspyd av kylling. Bruker kyllingfilet, sopp og paprika, lager spyd med en "matsort" på hver. Ser ikke like fancy ut som å blande på hvert spyd, men siden de forskjellige tingene har ulik steketid, så synes jeg maten blir bedre av det ;-)

 

Tror det er vanskelig å lage spyd av hvit fisk, måtte isåfall være steinbit e.l. som har ganske "kjøttkonsistens". Men en sånn dobbel "fiskerist" er kjempesmart, koster sikkert ikke all verden å kjøpe. Inni der kan man grille det meste av fisk, også scampi etc (sistnevnte går jo for så vidt også på spyd).

 

Jeg spiser også endel frukt og bær med en dæsj vaniljekesam på. Veldig godt! Har ikke smakt selv, men har hørt at mager vaniljekesam ikke er godt, dessuten smaker det så lite at man må ha dobbel mengde, og da er vel poenget borte...

 

Gleder meg til å lese andres tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zenaxa

Hei =)

 

Alle er vel spent på hva sommeren bringer. Her har du noen tips fra meg:

 

- Kylling/kalkunfilet kan grilles, gjerne marinert (av egen marinade eller kjøpt)

- Pakk inn de grønnsakene du liker i aluminiumsfolie og evt. litt smør og sett de på grillen.

- Tomat og maiskolber er også flotte grønnsaker som kan grilles og som smaker veldig godt grillet.

- Hamburgere kan også grilles, f.eks kylling/lakseburgere fra fryst eller vanlig hamburger som du lager av karbonadedeig eller mager kjøttdeig. Tips: Bruk polarbrød frørik som hamburgerbrød

 

Tips til sommerlig kos:

 

- Server jordbær og blåbær med vaniljekesam (gjerne frosne hvis du ikke har fersk)

- Tilbered et fruktfat med f.eks ananas, pære og røde druer, her kan vaniljekesam brukes som dip hvis ønskelig

- Kutt opp div. frukt, f.eks kiwi, ferks ananas evt. ananas i lake, eple, pære, banan, mango og topp dette med røde druer. Hvis du bruker ananas i lake kan du tømme noe av laken over fruktsalaten. Bytt ut og legg til frukt etter ønske og server retten med vaniljesaus. For ekstra nytelse kan du servere dette med hakket mørk sjokolade og nøtter

- Kesamis (oppskrift finner du her på Grete Roede)

 

Hilsen meg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik dobbelrist var jo en kjempeide. Da slipper jeg jo å være redd for at ting faller fra hverandre. Kommer nok til å bake poteter og grønnsaker nede i glørne tenker jeg. Aubergine skal visst være en grønnsak som er god å grille. Den minner jo litt om potet, så det kan jo være et alternativ.

Spyd blir det nok mye av. Der går jo både kylling, svin og av og til biffkjøtt. Utfordringen der er jo å finne grønnsaker som storejenta liker. Ikke alt som passer på grillen. Ser for meg at blomkålmos passer fint til grilling.

 

I neste uke tenkte jeg å begynne å bake pizzahorn, matmuffins og div. som jeg kan fryse. Det er jo flott å ha med på stranden. Er lite tilhenger av at ungene kun skal spise boller, kjeks og chips.

 

Tips til drikke: Jeg fyller imsdal vannflasker ca 2/3 fulle og legger i frysen. Tar de rett fra frysen og i strandbagen. Da holder vannet seg godt og kaldt hele dagen. Jeg har også fryst eplejuice i slike saftisformer. Kjempepopulært hos ungene, friskt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...