Gå til innhold

Lunsjforslag


Gjest Hildepilde

Anbefalte innlegg

Salat med skinke eller kylling er jo veldig magert og godt ;) Eller hva med en omelett? Kan ha masse forskjellig oppi, trenger ikke brød ved siden av. 2 egg, litt vann, løk, tomat, paprika og skinke f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg svarte på et lignende spørsmål på en annen side for noen dager siden, og tenkte jeg kunne gi deg det samme svaret, så her kommer det:

 

SMOOTHIES.

Hvis du har en blender, kan du fort lage deg et sunt og enkelt måltid som er lett å variere. Hvis du ikke har en blender, bør du overveie å skaffe deg en. I tillegg til å være sunt og enkelt, er smoothie innmari godt! Mange oppskrifter inneholder meieriprodukter, sukker og så videre men dette er overhodet ikke nødvendig for å få en god smoothie. Selv lager jeg ofte smoothies, og oppskriften varierer etter hva jeg har lyst på. Man kan i utgangspunktet bruke alt av frukt og grønnsaker, så her er det bare fantasien som setter grenser.

 

I mine smoothies bruker jeg ofte:

*Frosne bær (gjør smoothien kald, inneholder godt med antioksidanter og smaker himmelsk!).

*Epler (setter en god, søt smak).

*Appelsiner (smaker godt, og gjør konsistensen tynnere).

*Bananer (setter en søt smak, og gjør konsistensen tykkere).

*Frisk ingefær (kjempebra for immunforsvaret, setter en spiss på smaken).

*Malt kanel (smaker nydelig og er sunt i små doser).

*Rismelk, soyamelk eller havremelk (gjør konsistensen tynnere og gir god smak).

*Kokosolje eller linfrøolje (essensielle fettsyrer).

*Nøtter, frø, rosiner og mandler (sunt, gjør smoothien mer mettende, og gir deg litt å tygge på).

*Kornblanding uten sukker (fiber! Gjør smoothien mettende, og gir deg mer å tygge på).

 

HJEMMELAGET JUICE.

Har du en saftsentrifuge (juicemaskin), kan du lage juice av så og si alt av frukt og grønt, bortsett fra ting med mye stivelse, blant annet banan, mais og mango. Å lage juice er kjapt og enkelt, og også her er det bare fantasien som setter grenser! Hjemmelaget juice smaker mye bedre og er mye sunnere enn ferdig juice som du får kjøpt i butikken. Mye av juicen du får kjøpt er av konsentrat og/eller varmebehandlet så mye at det meste av det som en gang var sunt er ”drept”.

 

Noen av mine favoritter når det gjelder juice er:

*Epler og rødbeter.

*Epler og spinat.

*Appelsiner og gulrøtter.

*Epler og sitroner.

 

Jeg pleier dessuten å putte ingefær i så å si all juice jeg lager, men ikke alle liker smaken av ingefær like godt. Andre ting som passer godt i de fleste juicer er stangselleri og rabarbra.

 

TIPS!

Du kan fryse ned smoothie og juice i egne isformer, så har du en sunn is på varme dager!

 

SALATER.

Salater kan varieres i det uendelige, og kan nesten ikke spises ofte nok. Varier med forskjellige typer salat, tomat, agurk, paprika, løk og så videre. Om du vil ha kjøtt oppi, så bruk gjerne kyllingfilet som er skåret i terninger. Magert og fullt av proteiner! Om du liker å bruke dressing, lager du enkelt og billig dine egne. Det gir deg full kontroll på hva du putter i deg! Pinjekjerner og nøtter er også veldig godt i salater.

 

SUPPER.

Supper er faktisk kjempelett å lage selv, og tar som regel ikke lenger tid å lage enn de suppene du får kjøpt på pose. I tillegg smaker det så mye bedre! Mange supper smaker like godt kalde som varme, så dette kan være kjekt å ha med som lunsj på jobben eller ut på tur. Putt det i en termos, så holder den seg varm hvis du liker den best sånn.

 

Hjemmelaget tomatsuppe:

*Litt olivenolje

*1 løk

*1 pakke (500 g) hakkede tomater

*5 dl. Vann

*1 buljongterning

*Krydder etter eget ønske (for eksempel salt, pepper, hvitløk, urter)

Hakk løken. Ha litt olivenolje i panna, og surr løken en liten stund. Tilsett tomatene, buljongterningene og vannet. Kok opp under omrøring, og la det koke i ca. 8-10 minutter. Ta det av kjelen og bruk en stavmikser for å gjøre suppa jevn. Vips – så har du en deilig, sunn og mettende suppe! Om du vil, kan du gjerne tilsette litt fullkornsmakaroni. Noen synes også det er godt med litt revet parmesan over, eller en ekstra dæsj med olivenolje. Suppa kan fryses, så her er det muligheter for å lage mange porsjoner på en gang!

 

TOMATER.

Tomater er kjempesunt, og kjempegodt. I motsetning til de fleste andre grønnsaker, blir de dessuten enda sunnere når de blir varmet opp, gjerne med olivenolje og pepper. Her er to oppskrifter jeg synes er veldig gode.

 

Varme tomater:

*Tomater. Gjerne cherrytomater, men vanlige fungerer helt fint.

*Balsamicoeddik.

*Olivenolje.

*Maldonsalt.

*Pepper.

Sett stekeovnen på 200 grader. Om du bruker store tomater, så del de i båter. Cherrytomater kan du bruke hele. Legg de i en ildfast form, og hell over litt balsamicoeddik (ikke overdriv!), litt olivenolje og litt salt og pepper. Sett tomatene inn i ovnen, og la de stå til de ser ferdige ut, ca. 10-15 minutter. Kommer litt an på komfyren din, og hvordan du synes de smaker best. Prøv deg fram! Dette passer fint som tilbehør til middag, eller som et lite måltid i seg selv.

 

Kalde tomater:

*Cherrytomater.

*Balsamico cream.

Del cherrytomatene i to, legg dem med skallet ned på en tallerken og hell balsamico cream over. Nydelig snacks, som er mye sunnere enn potetgull! ;) Du kan selvfølgelig bruke vanlige tomater her også, men de små tomatene smaker som regel litt mer og er litt søtere.

 

Håper dette hjelper deg et stykke på vei! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...