Gå til innhold

Det evige problemet - hva skal man ha til middag i dag?


Gjest Monarda

Anbefalte innlegg

Gjest Monarda

Hva skal du ha til middag i dag? Er sikkert flere enn meg som sliter med å finne på spennende og sunn mat hver dag. Jeg lager alltid mat som gubben uten videre kan og vil spise når jeg kokkelerer.

 

I dag tror jeg at det blir en salat med agurk, tomat, paprika, isbergsalat, ristede pinjekjerner, fetaost med chilismak og litt sitronsaft over. Tømmer av all oljen på fetaosten fra Kybos før jeg bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på seinvakt, så da gidder jeg ikke lage middag. Men hadde jeg vært hjemme hadde jeg nok laget noe med fisk, ris og grønnsaker :D Stekt fiskefilet med litt godt krydder (evt ovnsbakt), villrisblanding eller fullkornsris + grønnsaker, f.eks gulrot, brokkoli og sukkererter? Og en klatt med ekstra lett rømme i stedet for saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Jeg fortsetter å rope i skogen :D I dag blir det fredagskos med vin tenker jeg og da blir det noe godt til middag. Tenker det blir strimler av edelgris, som stekes i høy panne med løk, paprika og squash i terninger. Og så har man et glass med Toro Thai Red Curry oppi - jeg regnet vel ut at jeg kunne ta en dl saus på min posjon eller var det 100 g av sausen? Må sjekke. Severes med fullkornsris.

 

Jeg veierteller ris, kjøtt og saus på denne - og evt olje til steiking. Grønnsakene teller jeg ikke - de er ja-mat. Så jeg pleier å ta ut min andel i en mindre gryte for å holde kontrollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Vi spiste "Wok med banan" fra Matprat i går. Den var fryktelig enkel og fryktelig god!

Svinekjøtt og finhakket frisk ingefær stekes i pannen, en banan pr person + 0,5 dl cashew nøtter pr 2 personer vendes forsiktig inn. Hell over tre spiseskjeer sweet chili saus og du er i boks. SERveres med ris.

God helg!

Hilsen Kristepine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woket scampi med blandede grønnsaker (de wok-grønnsakene dere liker) med thai-chillisaus, sitron og soyasaus (ev. nam pla om man har)... servert med "dip" av lettyoughurt og lime og ris til... Det er nydelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på seinvakt' date=' så da gidder jeg ikke lage middag. Men hadde jeg vært hjemme hadde jeg nok laget noe med fisk, ris og grønnsaker :D Stekt fiskefilet med litt godt krydder (evt ovnsbakt), villrisblanding eller fullkornsris + grønnsaker, f.eks gulrot, brokkoli og sukkererter? Og en klatt med ekstra lett rømme i stedet for saus.[/quote']

 

Den rømmen blir festfin med litt sennep, sitron eller hakket sylteagurk + friske, hakkede utrter (vi bruker persille og gressløk + ev timian). Det er et lett alternativ til remulade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koko1975

Her var det røkelaks, eggerøre, kokte amedinepoteter, salat med sennepsvinagrett (hvitvinseddik, litt honning, dijonsennep og litt rapsolje), mager kesam med masse dill, sitron og en teskje dijonsennep. God sommermat når man er litt lei grillmat.

 

I går var det faktisk hvalbiff. Ikke så ille kalorimessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsesuppe etter en revidert utgave av en av Fedons oppskrifter i dag :D Var fri for chilipulver, så det ble erstattet med kayennepepper. Litt heit om ørene men veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Vi spiste "Wok med banan" fra Matprat i går. Den var fryktelig enkel og fryktelig god!

Svinekjøtt og finhakket frisk ingefær stekes i pannen' date=' en banan pr person + 0,5 dl cashew nøtter pr 2 personer vendes forsiktig inn. Hell over tre spiseskjeer sweet chili saus og du er i boks. SERveres med ris.

God helg!

Hilsen Kristepine[/quote']

 

 

Testet denne i dag - wow det var jammen snavel! Vi hadde litt salat med radicchio og bulgur til, en nydelig middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...