Gå til innhold

Sukrin


Marley

Anbefalte innlegg

Du kan lese mer om sukrin og hvordan man bruker det her:

 

http://www.funksjonellmat.no/sukrin-om.php

 

Syns å huske at man bruker ca samme mengde som sukker, men det står på siden også. Man bør ikke bruke BARE sukrin dersom sukkeret utgjør mer enn 1/5 av det man skal bake. Feks prøvde jeg en gang å bake marengs med sukrin, og det anbefales IKKE. (ble veldig skuffet over det - det hadde jo i såfall vært den ultimate sunne snopen!)

 

Har ikke brukt sukrin så mye selv, fordi jeg bruker ikke mye sukker generelt. Men har prøvd det i pannekaker, og det var helt ok. Kjente litt forskjell, men det var ikke verre enn at det var verd at pannekakene ble litt sunnere.

 

Har også prøvd sukrin i julekaker med litt variabelt resultat. Det meste ble godt, men sukrin oppfører seg ikke helt sånn som sukker når det blir varmt tror jeg, så det ble litt merkelig konsistens her og der.

 

Anbefaler deg å bare prøve deg litt frem til hvor det passer eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det var synd det med marengsen, det hadde jo vært greit, ja:)

 

Får prøve meg litt frem. I vår familie forventes det kaker til bursdager, og det hadde jo vært greit med noen spennende sorter som jeg kunne spise litt av også.

Hvis man kan erstatte litt/alt sukkeret i en oppskrift burde det jo bli sunnere enn ellers, uten at man skal spise for mye av slikt, uansett;)

 

Får starte kjemieksperimenter på kjøkkenet, og finne noe som funker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si i fra hvordan det går, da!

 

Angående marengsen så kan det godt være at det hadde funket fint hvis jeg hadde brukt annet søtningsmiddel også, feks halvparten sukrin og halvparten splenda. Men siden det forrige eksperimentet havnet i søppelkassen, har jeg liksom ikke giddet å prøve videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg prøvde ut noen av oppskriftene fra sukrins "hjemmeside".

 

Eplekaka ble veldig tørr og smuldrete, smakte greit, men eplekaker skal liksom være litt saftige...

Sjokoladebrowniesen likte jeg ikke, men kanskje den hadde vært bedre uten appelsinen. Er ikke så veldig glad i sjokolade, uansett, så det kan jo også være derfor jeg ikke likte den. Men halve kaka ble kastet, ingen av gjestene ropte over seg av begeistring, heller.

Lagde ikke Bløtkaka, men brukte den oppskrifta til kun å lage sukkerbrød.

Ble litt fastere i konsistensen enn hva som er normalt, men når jeg dynket dem godt, så ble min bløtkakevariant veldig god, iallefall.

 

Det er en stund til neste gang jeg trenger å prøve ut nye muligheter til å gjøre kaker sunnere, så om det er andre som har prøvd noe som funker, er det bare å si fra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...