Gå til innhold

Mett med nye Skyr


Gjest fanastril

Anbefalte innlegg

Vil tipse dere alle om et utrolig mettende og sunt nytt produkt som nå er kommet i Norge. Det heter Skyr og er et melkeprodukt som ligner litt på yoghurt. På Island spiser alle Skyr, det oppdaget jeg da jeg besøkte Reyjavik i vår.

 

Derfor ble jeg veldig glad da nærbutikken min i forgårs stod og lastet porsjonsbegre med Skyr i flere smaker inn i kjøledisken. Jeg fikk vite at dette var et helt nytt produkt.

 

Det unike med Skyr er at det er svært proteinrikt, ikke tilsatt sukker, og fettfri. Et beger på 160 gram med jordbær og vanilje inneholder bare 102 kalorier. Smaker ordentlig godt.

 

Jeg prøvde min første Skyr på norsk jord etter at jeg hadde gått en timestur med hunden min for to dager siden. Det var i syvtiden på kvelden, et tidspunkt jeg alltid pleier å bli sulten på.

 

Hva skjedde? Jo, jeg tenkte ikke mer på mat den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd Skyr i dag, Skogsbær og vanilje - kjempegodt!

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å pøse på med søtningsstoffer. Jeg synes det blir for søtt. Det samme gjelder andre lettvarianter av yoghurt etc. Hmmm, lurer nesten på om jeg skal engasjere meg såpass at jeg sender mail til Q og Tine og spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Q-meieriene som produserer Skyr i Norge. Jeg har kjøpt i dag og var veldig fornøyd med bringebær/granateple-smaken. Ble ganske bra mett av et sånt beger også, mye mer mett enn om jeg spiste en yoghurt! Er enig i at det smaker kunstig søtning, og det kunne godt vært mindre søtt for min smak. Men alt i alt helt OK, og jeg kommer helt sikkert til å kjøpe det flere ganger. Kjempesmart etter trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er jordbær og vanilje. Den synes jeg er passende søtt - og utrolig godt til en kopp kaffe etter at jeg har gått min daglige timeslange tur med hunden min. Min datter (12) har allerede lagt sin elsk på skogsbær og vanilje. Den er litt søtere og skarpere på smak.

 

Grunnen til at jeg ville tipse andre om produktet, som heter Q Skyr, er metthetsfølelsen jeg fikk etterpå. Skyr har en mye fastere konstinens enn yoghurt. Vanlig lettyoghurt har aldri gjort meg mett.

 

På Island spiste jeg Skyr som dessert. Hotellet hadde merket av Skyr med karamell som et kalorivennlig alternativ. Det smakte også kjempegodt, og jeg klarte ikke å spise opp alt. Desserten ble for mektig til det.

 

I morgen skal jeg servere Skyr sammen med jordbær eller skogsbærblanding som dessert. Sunt og godt for alle. Jeg er spesielt glad for at datteren min liker Skyr. Hun er ikke glad i melk, men trenger kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så nysgjerrig da jeg leste dette at jeg måtte prøve jeg også. Prøvde den med bringebær/granateple og syntes den var god. Konsistensen var mer "kompakt" enn yoghurt, så jeg følte at jeg "spiste mer" enn jeg gjør med yoghurt (hvor jeg syns maten nesten glir ned av seg selv så det føles ikke så mye som et måltid). Spiste det ikke så lenge før jeg la meg, så vet ikke hvor lenge metthetsfølelsen varer enda. Men jeg kommer i alle fall til å prøve det mer, må jo smake de andre smakene også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selleristang

fant denne tråden rett etter at jeg hadde inntatt min første skyr - vanilje og skogsbær. pussig sammentreff! :)

synes den var grei, men er ikke overbegeistret... litt uvant konsistens, nesten som rømme... enig i at det gjør den mer mettende, da. forsåvidt god. Litt syrlig smak, kunne godt hatt litt frisk frukt eller bær oppi. skal prøve det neste gang!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...