Gå til innhold

Beregning av kcal i ferdig rett?


Gjest Bluefairy

Anbefalte innlegg

Har funnet kalkulator som regner kcal pr 100g. Men jeg skulle ønske meg en der du kunne legge inn en hel oppskrift, altså 30g av noe, 200g av noe, og så få totalt innhold på retten, uten å måtte regne det ut fra 100g. Det blir nemlig veldig mye arbeid hvis retten har 8-9 ingredienser. Da jeg lager all mat selv (ingen posesupper her nei!) blir utregningen en halv dags arbeid!

Mener jeg så en slik kalkulator, men kan ikke huske hvor...

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det gjør jeg og, men om jeg lager lapskaus f.eks, så må jeg først regne ut hvor mange kcal hver av grønsakene har (eks 700 g av hver), så må jeg veie hele retten ferdig, dele til 100g, og deretter igjen veie det jeg skal spise...

Ganske mye arbeid om retten har mer en to ingredienser... :-/

 

Som du skjønner en god del ekstra arbeid... Tar jo like lang tid som å lage maten, da gidder man ikke akkurat regne det ut nøyaktig...

 

Tenkte på noe som denne: http://www.iform.no/pub/art.php?id=304 det er bare det at det er svært begrenset utvalg på råvarer... F.eks fant jeg ikke blåbær engang! Og ingen funksjon der jeg kan legge inn egne verdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager f.eks en gryterett bruker jeg mat og trim-registeringa her. Legger inn det jeg har brukt og får kcal-innhold på hele retten. Så ser jeg for meg hvor mye av maten jeg har spist (det er ganske enkelt her i huset med to personer som spiser omtrent likemye) og deler totalen på f.eks 2, 3 eller 4. Synes det er mye enklere enn å finne kcal pr 100 gram av en hjemmelaget matrett og veie min porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er JA-grønnsaker trenger man vel ikke å regne ut kaloriinnholdet på dem? Disse kan man jo spise så mye man vil av, er det ikke så?

Jeg legger inn det jeg spiser, men bare kjøtt/fisk/potet/pasta/ris o.l. Og LITT- og NEI-maten. Det er jo begrenset hva man kjøre i seg av JA-mat, og samtidig ha plass til brød, melk, frukt og middagsrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist stort sett grønnsaker (vært veggis) hele livet, uten at det har gjort meg noe mindre, så jeg må nok regne over dette ja! :-)

 

Monarda: Tusen takk, det var akkurat dette jeg mente! Tusen takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du skal lage lapskaus er det en god ide og kjøpe ferdig lapskausblanding på butikken. Der står næringsinnholdet på pakken, slik at du slipper og regne selv. Næringsinnholdet er bare 58 kcal pr 100 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...