Gå til innhold

Laks til middag?.


Gjest ninajakobsen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ørretfilet i dag med mager variant av sandefjordsmør + en stor salat med forskjellige ingredienser og villris til. Sausen lagde jeg med toropose sandefjordsmør som egentlig skal lages med 0,5 dl melk og 75 gram smør + to dl vann. I stedet tok jeg 0,8 dl melk (ekstra lett), en ss smør og vann. Ble veldig godt! Toro villrisblanding (boil in bag) er min favorittris, og det er under 100 kcal pr 100 gram når den er kokt så det er mindre enn vanlig ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes laks, poteter og grønnsaker er veldig godt, men det spørs litt på potetene og grønnsakene. ;)

 

Almedinepoteter er mye bedre enn vanlige poteter, også er de så små at det blir mange av dem. :)

Ellers er brokkolipurè godt til laks - kok brokkoli mørt i litt buljong, hell av vannet, tilsett en klatt kesam e.l. og kjør til purè med stavmikser. Smak til med salt og pepper. Trenger ikke saus engang.

Dampa sukkererter eller asparges er også nydelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wok laksen i biter med f.eks teriyakisaus eller sursøt chilisaus, tilsett f.eks sukkererter, paprika, gulrot, blomkål eller andre grønnsaker du liker. Ha ris eller nudler til. Poteter er også godt, men dette går fortere de dagene det passer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon Lindberg har en god oppskrift på å "piffe opp" laks; Legg laksefiletene i en ildfast form (jeg pleier å legge frosne fileter i formen - smører ikke formen), smør på sterk sennep (jeg bruker dijon) og chilisaus (du får kjøpt chilisaus på flaske i mange varianter i de fleste butikker), dryss litt rosmarin over (her varierer det om jeg bruker fersk eller tørket rosmarin; på innvandrerbutikker har de billig fersk rosmarin). Sett det hele inn i ovn på 200 grader (hvis filetene er frosne setter jeg de inni når ovnen er kald). Stek til filetene er gjennomstekt. Hvis filetene er frosne og du setter de inni i kald ovn trenger de 30 minutter.

 

Et alternativ til poteter kan f.eks være blomkålpure eller sellerirotpure. Bruk litt naturell yoghurt i for å få riktig konsistens. Smak til med salt og pepper. Litt ost smaker også fortreffelig i blomkålureen.

 

Server med dampet brokkoli og gulrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg pleier å bruke laksefilet, men har også brukt lakseskiver med bein. Fortrinnsvis frosset, slik at det blir god kraft. Da trenger du ikke saus.

Egentlig kan man bruke hva som helst til denne retten, det er bare å bruke det du har og fantasien.

 

Komfyren på ca 200C

 

Legg en filet/skive på aluminiumspapir.

 

Legg/strø over:

- Salt og pepper. Evt fiskekrydder (jeg har et fra fiskehandleren i Kristiansand, det er supert)

- vårløk eller purre i skiver

-kruspersille (hvis du har)

-gressløk (hvis du har)

-tynne skiver gulrot

-sitronsaft (hvis du har) (noen dråper fra en sitron du skvisjer)

-jeg bruker også hvitløk hvis jeg har

 

Pakk sammen slik at det er lett å åpne pakkene for å se om fisken er ferdig, og putt inn i stekeovnen.

 

Dersom du har endel gulrøtter, er det kjempegodt og lettvint å kutte disse i strimler, salte litt og evt. legge på en bitteliten klatt med margarin, og pakke inn i aluminium. Disse legges i ovnen samtidig med fisken.

 

Sett på poteter. (Jeg liker å skrelle potetene og salte vannet godt, da savner jeg ikke salt smørsmak)

 

Sett deg og kos deg.

 

Når potetene er ferdig kokt, er også laksen og gulrøttene ferdig. Dersom du ønsker, kan du bruke litt kesam eller rømme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

dynk den i sesamfrø og stek den i ovnen -kjempegodt! sesamfrøene gir en nøtteaktig smak til det hele. tilbehøret jeg liker best til dette er forvellede grønnsaker som f.eks sukkererter og aspargis, litt fullkornsris passer også bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...