Gå til innhold

Hvilken olje i matlaging og smør på brødskiva?


Gjest Gelica

Anbefalte innlegg

Hvilken type olje er best å bruke i matlaging når man skal ned i vekt (steking og i kald mat som salat)

 

Jeg må ha smør på brødskiven/knekkebrødet og lurer på hvilken type jeg bør velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brelett med omega 3 er ganske god på smak og har færre kcal enn mange andre lettmargarintyper ;)

 

Har ikke så god greie på oljer, men jeg bruker odelia rapsolje som er beregnet på steking. Pleier ikke ha olje på salat, så vet ikke hva som er bra i den kategorien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vita pro aktiv margarin, det er en av de minst kalorifattige smørene jeg har sett, og den skal visstnok også senke kolesterol, og er dermed sunn for hjertet.

 

Til steking vil jeg anbefale de 1 kcal oljesprayene, man bruker mye mindre olje av dem, og selv om olje jo er sunt så er det masse kalorier hvis man bruker en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg margarin smaker gresselig uansett. Ingen seriøs kokk i verden ville bruke det til noenting som helst. Dessuten er det et unaturlig produkt, spekket med alle mulige ekle tilsetningsstoffer som skal få flytende planteolje til å være stiv ved romtemperatur. Sjekk eks. Den hemmelige kokken for hvordan margarin fremstilles.

Et glimrende alternativ, hvis man ikke kan finne plass i menyen til bittelitt smør: Bruk (moden) avokado. Sunt, naturlig, godt. Særlig med skinke! Eller man kan bare ha tomater oppå, og litt salt og pepper. Jeg har ikke prøvd det med syltetøy, men noe sier meg at der går grensen :(

Enkleste er å skjære toppen av den, og grave ut det man trenger til hver skive med smørekniv. La ligge i kjøleskapet innpakket i plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...