Gå til innhold

Kosthold uten mel?


Gjest Mear

Anbefalte innlegg

Heisann. Her er mitt første innlegg etter noen måneder med forumlurking. :) Jeg sitter å funderer på om jeg burde ta skrittet og kutte ut mel (i så stor grad som mulig, fanatisme har jeg ikke annlegg for), i tillegg til sukker og melk. Jeg sliter litt med oppblåst mage, og nå er jeg lei av å se mer gravid ut enn mine faktisk gravide venner. I tilleg håper jeg kanskje at det skal gi tallene på vekta et lite puff i riktig retning. :D

Så nå har jeg googla opp og i mente for å finne tips til hvordan jeg skal gjennomføre dette i praksis, for brød utgjør sikkert noe slikt som 80 % av mitt daglige kosthold, og det er ikke bare bare å snu om på. Men alt jeg finner er artikler om at "ja, mel er fy-fy", og veldig lite konkret hjelp.

 

Har noen kanskje noe tips/oppskrifter/lenker som kan hjelpe meg? Det er så veldig lett å bare putte noen brødskiver i matboksen før en lang dag med forelesninger (eller enda værre, brødmat fra kantina...), jeg skulle gjerne hatt noen lettvindte alternativer for en mel-fri hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du,

 

Hvis tanken er å kutte ut gluten fordi du mener du blir oppblåst av dette vil jeg ikke gjort dette alene uten kostholdsveiledning og undersøkelser. Det å kutte ut ting fra kostholdet sitt utelukkende på egen erfaring kan gi problemer med å få dekket næringsbehovet sitt, og dessuten vil du ikke kunne få noe støtte til å kjøpe inn glutenfritt (som jo er et dyrere kosthold). Hvis du får påvist at du har glutenintoleranse eller cøliaki har du rett til å få årlig støtte til å kjøpe inne glutenfritt.

 

Hvis du med mel derimot mener fint hvetemel vil jeg anbefale deg å bruke brødskalaen, og alltid kjøpe det grovest mulige brødet, og ellers unngå bakevarer o.l.

 

Og hvorfor kutter du ut melk? Har du laktose-intoleranse finnes det laktosefrie alternativer. Det er anbefalt å ha melkeprodukter som en del av det daglige kostholdet, og hos Grete Roede anbefaler de at 200 kcal skal komme fra melkeprodukter hver dag. Det er nemlig i studier vist at de som får i seg melkeproduktene går fint ned i vekt.

 

Det er også veldig mange som vil oppleve å bli oppblåst av å skifte kosthold på generelt grunnlag, f.eks. ved å begynne på en Grete Roede diett (for mange er det nok fordi det er mer grønnsaker enn man er vandt med).

 

Lykke til uansett.

 

-innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :D

 

Så vidt jeg vet har jeg verken laktoseintoleranse eller cøliaki, det er i hvertfall ingen mat jeg blir direkte syk av. Så sånn sett er jeg kanskje heldig. Jeg har kanskje valgt en uheldig tittel, for ved nærmere ettertanke har jeg ikke planer om å HELT kutte ut mel, men heller brød, eller sky melk som pesten, men heller droppe melkeglassene, yoghurten og veldig mye ost. Mel i kjøttkakene o.l må til, og foreslår jeg for samboeren å droppe matfløten tror jeg han flytter ut. Så det er ikke et resultat av allergi eller sykdom (eller vekt, egentlig), men heller et forsøk på å finne et kosthold som passer min kropp litt bedre.

På sett og vis er vel kanskje dette et mateksperiment. :)

 

Jeg kan ikke se at det skal være et problem å få i seg det kroppen trenger uten brød og melk, men det er jo også en god grunn til at jeg gjerne vil ha litt tips. Det er best å være sikker, og internett er et hav av motstridende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

hvis du spiser mye brød til vanlig vil jeg anbefale at du bytter ut vanlig brød med hjemmebakt brød :D min mor nettopp prøvd en oppskrift på brød helt uten hvetemel (og annet mel i det hele tatt) inneholder bl.a 8 egg, cottage cheese og masse frø (linfrø, sesam, solsikkekjerner o.l) . det er helt fantastisk godt og veldig lett å skjære tynne skiver av , blir fast og fint :) noe sånt burde du prøve vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er foretatt studier som viser at inntak av magre meieriprodukter øker utskillelsen av fettet fra maten vi spiser. Dermed får man jo både i seg kalsium, og fettmengden kroppen beholder minsker. Det var bl.a en studie fra Danmark som beviste dette. Det hjelper jo dog ikke hvis man har et veldig usunt kosthold;) Man kan jo ikke spise 5 BigMac og en lettyoghurt og tro at man skal gå ned i vekt av det.

Hvis du ikke har cøliaki kan jeg ikke skjønne at grovt hjemmebakt brød skulle være det som gjør deg oppblåst, det burde jo nesten være motsatt, fiberet i brødet får jo maten fortere gjennom systemet.

 

"Problemet" med internett er jo all denne motsigende informasjonen, det som passer for noen, passer ikke for andre osv. Men det er det jo med mye. Husker jeg leste den første boka til Fedon Lindberg, der han snakket om kostholdet til foreldrene, og hvor feil/riktig det var. (husker ikke nå) Men, uansett, faren var tynn som en strek, og mora var fyldig. De hadde jo samme kosthold, så da burde det jo i teorien ikke være noen forskjell på dem. Det beviser vel at ikke alt passer for alle mennesketyper.

Man må prøve seg frem, men ikke helt ukritisk, da kan det fort gå veldig galt.

 

Håper du finner det som passer for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...