Gå til innhold

Hvordan regne ut kalorier?


Gjest Luceli

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er helt riktig måte, men jeg pleier å legge inn alle ingrediensene og mengden av den fra oppskriften som en matvare-. Dette blir jo regnet sammen her som kcal i et måltid og dermed så har jeg hvor mange kcal hele oppskriften gir. Dette deler jeg på hvor mye den ferdige retten veier (i ditt tilfelle alle knekkebrødene) og så får jeg hvor mye kcal det er pr 100gr.

 

Eks pannekaker

 

Frokost Anbefalt 220 kcal Sum 1024 kcal

 

hvetemel siktet: 200 gram 640 kcal

Lettmelk: 2 dl 90 kcal

egg hele: 100 gram 145 kcal

smør: 4 porsjon a 5 gram 149 kcal

 

Hvis alle pannekakene veier 520 gr blir det 1024 delt på 5,2 = 196,9 kcal pr 100 gr pannekake.

 

Nå kan du legge det inn som egen matvare så har du det i systemet her hver gang du spiser hjemmelaget knekkebrød :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh my god!Det kan da vel ikke stemme at det er 289kalorier i 66g knekkebrød :D

 

Oppskriften er slik ut:

2dl havregryn

2dl havrekli

2 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

2dl siktet rugmel

1dl linfrø

7dl vann

1-2ts salt

 

Hva er så galt her da?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi kan ikke hjelpe deg med å si hvor mange kcal det er i de ferdige knekkebrødene dine - for du må veie hvor mye knekkebrød du har ut av ovnen. Dessuten burde du veie alle ingrediensene istedet for å oppgi dl. :D Da blir det mer nøyaktig. (Sett desilitermålet oppå vekten for å se hva det faktisk veier).

 

Alle knekkebrødene har tilsammen 2423 kcal.

 

Hvis du f.eks. fikk ut 600 g knekkebrød av ovnen totalt vil det si at 100 g knekkebrød har: 2423 kcal / 6 = 403 kcal pr. 100 g. MEN jeg vet jo ikke hvor mange gram stekt knekkebrød du fikk ut av ovnen - du må altså veie alle knekkebrødene sammen etter at de er stekt. Energien forsvinner ikke i steking, men det gjør vann. Det går også an å la være å veie alle knekkebrødene, og heller regne med at de veier omtrent like mye, da kan du dele på antall knekkebrød, og få vite hvor mange kcal det er i ett knekkebrød. F.eks. 20 knekkebrød av én oppskrift. 2423 kcal / 20 knekkebrød = 121,15 kcal pr. knekkebrød.

 

Ved hjelp av denne siden har jeg funnet eksempler på omregning dl = gram, http://www.matoppskrift.no/sider/Omformer.asp?ID=dl , men det blir som sagt mest nøyaktig om du veier når du lager oppskriften (også skriver du ned vektene til neste gang, da har du nøyaktig kalorier til hver runde. Du kan også skrive ned antall knekkebrød du skal lage av én oppskrift - da får du nøyaktig kcal per knekkebrød hver gang du baker!)

 

2dl havregryn = 70 g = 248 kcal

2dl havrekli = 70 g = 234 kcal

2 dl sesamfrø = 120 g = 678 kcal (NEI mat, hjerte)

2 dl solsikkekjerner = 120 g = 672 kcal (NEI mat, hjerte)

2dl siktet rugmel = 100 g = 325 kcal

1dl linfrø = 70 g = 266 kcal (NEI mat, hjerte)

7dl vann - ikke energi

1-2ts salt - ikke energi

 

Lykke til! :D

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Komplekser

Vær klar over at solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø og lignende har HØYT kaloriinnhold. Sunt er det, men har masse kalorier.

En trenger lite av slike varer med sunne oljer for å oppnå helsegevinst.

Venn deg til å lese på pakningen hva matvaren inneholder. Står oftest oppgitt i kalorier pr 100 gram. Se for deg, eller vei 100 gram, så får du et inntrykk.

I ferdigprodukter står også ofte kaloriinnholdet oppgitt i kalorier pr porsjon. Disse porsjonene er oftest svært små.(Hos meg rekker iallefall ikke en pose potetstappe til 2-3 personer) Derfor regner jeg heller ut kaloriinnholdet i hele, og ser heller hvor mye av denne jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda09

[i den nyeste kursboken står der en oppskrift på knekkebrød, utrolig gode. Hae selv bakt dem flere ganger. Husker ikke nå hvor mange kalorier den hadde, men det står i boka

Amanda09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...