Gå til innhold

Confecta kakao


Gjest Suebird

Anbefalte innlegg

Jeg stusset litt over at Confecta kakao kommer opp som Nei-mat på registreringen... Er det virkelig fyfy? En kopp gir 40 kcal, og den er søtet med sukralose. De er jo utrolig gode, men litt betenkt da jeg så det var Nei... En venninnne mente å huske at det var Ja før.

 

Noen som vet hvorfor den er listet som Nei? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok nei-mat fordi det ikke er noe spesielt med næring i den.

Den gir deg ikke noe spesielt, annet enn at det er godt.

Ja-mat er jo mat du kan spise ubegrenset av, men kakao bør man jo ikke tømme nedpå hele tiden :)

Unn deg en kopp i ny og ned, du. Bedre å "skeie ut" med en kopp confecta kakao enn ei sjokoladeplate, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok nei-mat fordi det ikke er noe spesielt med næring i den.

Den gir deg ikke noe spesielt' date=' annet enn at det er godt.

Ja-mat er jo mat du kan spise ubegrenset av, men kakao bør man jo ikke tømme nedpå hele tiden :)

Unn deg en kopp i ny og ned, du. Bedre å "skeie ut" med en kopp confecta kakao enn ei sjokoladeplate, for å si det sånn :)[/quote']

 

 

Men spørsmålet var vel ikke om Confecta er JA-mat - for det er jo BARE grønnsaker. :) Hun lurer vel på hvorfor det ikke er LITT-mat (alt det som får "L" i "mat og trim"). Problemet er jo at alt som har rød "N" (NEI-mat) må gå på "FRImerker". Og de har man jo bare 50 kcal av per dag.

 

 

Jeg tror nok dessverre Confecta er NEI-mat fordi den inneholder over 10 g sukker per 100 g tørrvare. Det er over anbefalt mengde. En huskeregel er at matvarer med mer enn 10 g fett eller 10 g sukker per 100 g tørr vare = NEI-mat, og skal ikke brukes i særlig grad daglig. Confecta inneholder 2,65 g sukker per. 100 ml ferdig utblandet drikke. Hvor mange gram Confecta pulver er det i hver pose? Hvis det er mindre enn 54 g Conefecta pulver i hver pose så er det mer enn 10 g sukker i 100 g tørr vare. Men på den annen side så bruker man jo ikke å spise pulveret tørt, så du kan sikkert bruke det som LITT-mat. Alternativt kan du blande din egen kakao med kakao-pulver og ha oppi sukketter. :)

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for svar, alle sammen :) Dette er ikke noe jeg drikker hver dag - ganske langt ifra faktisk, men stusset som sagt på at det ikke var listet som L... Jeg koser meg med en pose i ny og ne, uten noe dårlig samvittighet :(

 

Men et annet spm - er sukralose sukker liksom?! Det står den er søtet med sukralose, men kullhydrater, herav sukker i innholdsdeklarasjonen... Mye mulig jeg burde ha visst dette selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...