Gå til innhold

Roedes grove pizza...tips ønskes


Gjest Milla27

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er student og går inn i en ny eksamensperiode hvor jeg er på skolen til langt på kveld hver dag. Derfor tenkte jeg å lage et par grove pizza og fryse i porsjoner ,som jeg kan ta med på skolen til middag.

 

Er det noen av dere som vet om det er greit å spise en slik pizza hver dag en liten stund dersom jeg bruker veldig lite ost? Er vanskelig å slanke seg i eksamensperioder, blir lett for lite mat og for mye kaffe:)

 

Er det i tilfelle noen som har oppskriften på grov pizzabunn og anbefalinger til sunt fyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Da får du litt av pizza-feelingen uten kalorier fra osten? Dessuten er det veldig mye enklere å ta med seg på skolen enn pizza! Har ikke oppskriften her (på jobb), men skal sjekke hjemme i kveld hvis du er interessert!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Da får du litt av pizza-feelingen uten kalorier fra osten? Dessuten er det veldig mye enklere å ta med seg på skolen enn pizza! Har ikke oppskriften her (på jobb)' date=' men skal sjekke hjemme i kveld hvis du er interessert!

 

CamCam[/quote']

 

Hei.

 

Ja, tusen takk,den oppskriften vil jeg gjerne ha! Jeg har vel en litt lei tendens til å bruke for mye ost i kostholdet mitt, så er flott med tips,takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Her er et noen typer fyll som vi pleier å ha:

 

1. Litt tomatsaus med krydder etter ønske, Kylling med taco-krydder eller liknenede, løk, paprika, sopp og evt. ananas og noen få peanøtter eller cashewnøtter.

2. tomatsaus, små kjøttboller (karbonadedeig, hvitløk, chili, salt, pepper), sopp, og grønnsaker som over + svarte oliven.

3. tomatsaus, tynne skiver spekeskinke (f.eks. serrano eller parma - trenger ikke så mye), grønnsaker etter smak.

4. kjøttsaus av karbonadedeig og tomat, med små biter av gulrot og stangselleri.

 

Du kan jo eksperimentere litt med f.eks. en tomatsaus som basis (hermetisk tomat, tomatpure og soltørka tomat + urter og evt. løk finhakket eller kjørt i foodprocessor el.l), og rent kjøtt med de grønnsakene og krydderet du liker. Det er blitt en favoritt her i huset, og vi foretrekker som oftest det forn "vanlig" kjøttdeigpizza. Veldig mye mer lettvint også.

 

Lykke til på eksamen, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et noen typer fyll som vi pleier å ha:

 

1. Litt tomatsaus med krydder etter ønske' date=' Kylling med taco-krydder eller liknenede, løk, paprika, sopp og evt. ananas og noen få peanøtter eller cashewnøtter.

2. tomatsaus, små kjøttboller (karbonadedeig, hvitløk, chili, salt, pepper), sopp, og grønnsaker som over + svarte oliven.

3. tomatsaus, tynne skiver spekeskinke (f.eks. serrano eller parma - trenger ikke så mye), grønnsaker etter smak.

4. kjøttsaus av karbonadedeig og tomat, med små biter av gulrot og stangselleri.

 

Du kan jo eksperimentere litt med f.eks. en tomatsaus som basis (hermetisk tomat, tomatpure og soltørka tomat + urter og evt. løk finhakket eller kjørt i foodprocessor el.l), og rent kjøtt med de grønnsakene og krydderet du liker. Det er blitt en favoritt her i huset, og vi foretrekker som oftest det forn "vanlig" kjøttdeigpizza. Veldig mye mer lettvint også.

 

Lykke til på eksamen, da ;)[/quote']

 

Tusen takk for tips og lykke ønskning:) Det må vel bare gå bra på eksamen når kostholdet er så bra...hehe...takk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pirog oppskriften:

 

8 stk

25g gjær

2dl lunkent vann

1/2 ts salt

1/2 ts olje

2dl sammalt hvete, grov

2dl hvetemel

 

Fyll:

400gram kjøttdeig (jeg bruker karbonadedeig)

1 løk

2 egg

1 dl finhakket dill

2 ss chilisaus

1 ts pizzakrydder

1 ts salt

1/2 ts kvernet pepper

 

1 egg til pensling

 

-Rør u t gjæren i lunkent vann. Bland inn salt, olje, sammalt hvete og hvetemel. Elt sammen og la heve i 30 minutter

-Kok eggene harde, ca 10 minutter

-Stek karbonadedeig/kjøttdeig, finfordel med gaffel. Finhakk løk og egg, bland i chilisaus, dill pizzakrydder, salt og pepper.

-Del deigen i 8 emner, kjevle hvert emne til ca 1/2cm tynne runde leiver og legg dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Legg fyll på halve leiven, men la kansten være fri for fyll. Pensle kantene med egg, og brett den andre halvdelen over kjøttet. Klem kantene sammen.

-Hev pirogene i ca 15 minutter. Pensle med egg og stek dem på 250grader. i ca 15 minutter.

 

Kalorier per stykk: 225

Kalorier per 100g: 185

 

God appetitt, milla! -Og lykke til på eksamen!

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pirog oppskriften:

 

8 stk

25g gjær

2dl lunkent vann

1/2 ts salt

1/2 ts olje

2dl sammalt hvete' date=' grov

2dl hvetemel

 

Fyll:

400gram kjøttdeig (jeg bruker karbonadedeig)

1 løk

2 egg

1 dl finhakket dill

2 ss chilisaus

1 ts pizzakrydder

1 ts salt

1/2 ts kvernet pepper

 

1 egg til pensling

 

-Rør u t gjæren i lunkent vann. Bland inn salt, olje, sammalt hvete og hvetemel. Elt sammen og la heve i 30 minutter

-Kok eggene harde, ca 10 minutter

-Stek karbonadedeig/kjøttdeig, finfordel med gaffel. Finhakk løk og egg, bland i chilisaus, dill pizzakrydder, salt og pepper.

-Del deigen i 8 emner, kjevle hvert emne til ca 1/2cm tynne runde leiver og legg dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Legg fyll på halve leiven, men la kansten være fri for fyll. Pensle kantene med egg, og brett den andre halvdelen over kjøttet. Klem kantene sammen.

-Hev pirogene i ca 15 minutter. Pensle med egg og stek dem på 250grader. i ca 15 minutter.

 

Kalorier per stykk: 225

Kalorier per 100g: 185

 

God appetitt, milla! -Og lykke til på eksamen!

 

CamCam[/quote']

 

Tusen takk for svar!Helt ypperlig med denne siden hvor en kan få råd av de mer erfarne altså, er strålende fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når guttungen skal direkte fra skolen til idrettskolen sender jeg med han det de selv kaller "pizzaboller". Dersom du lager små innbakte porsjonspizzaer (Calzoner) så er de veldig grei å oppbevare eller ta med seg på skole, tur etc. Ganske gode kalde er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hangglidern
Når guttungen skal direkte fra skolen til idrettskolen sender jeg med han det de selv kaller "pizzaboller". Dersom du lager små innbakte porsjonspizzaer (Calzoner) så er de veldig grei å oppbevare eller ta med seg på skole' date=' tur etc. Ganske gode kalde er de også.[/quote']

 

 

Hei, har du oppskrift på disse.

Så lettvint ut å ta med seg.

 

Hangglidern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hei!

 

Jeg er student og går inn i en ny eksamensperiode hvor jeg er på skolen til langt på kveld hver dag. Derfor tenkte jeg å lage et par grove pizza og fryse i porsjoner ,som jeg kan ta med på skolen til middag.

 

Er det noen av dere som vet om det er greit å spise en slik pizza hver dag en liten stund dersom jeg bruker veldig lite ost? Er vanskelig å slanke seg i eksamensperioder, blir lett for lite mat og for mye kaffe:)

 

Er det i tilfelle noen som har oppskriften på grov pizzabunn og anbefalinger til sunt fyll?[/quote

 

Hei. Her kommer en oppskrift på grov pizzadeig.

180g hvetemel

100g samalt hvete

25g gjær

1ss olivenolje

1 1/2 dl vann. Veldig god..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde skinkesnurrer på fredag (oppskrift finner du på vektklubben sine oppskrifts-sider) - vi var midt i et flyttekaos og var uten kjøkken i noen dager. Da var de kjempereale å ha (hadde mikro å varme de opp i da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bikinin
Når guttungen skal direkte fra skolen til idrettskolen sender jeg med han det de selv kaller "pizzaboller". Dersom du lager små innbakte porsjonspizzaer (Calzoner) så er de veldig grei å oppbevare eller ta med seg på skole' date=' tur etc. Ganske gode kalde er de også.[/quote']

 

Oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...