Gå til innhold

Frokost?


Gjest sebale2

Anbefalte innlegg

Gjest sebale2

Jeg er type person som har lett for å gå inn i ett spor og bli værende der....snakker om mat og måltider :-)

 

Som jeg skrev i tittelen er det altså frokostmåltidet jeg gjerne skulle hatt synspunkter på.

Jeg spiser ingen stor frokost, den består stort sett av en frukt og et grovt knekkebrød (Multigrain Wasa) uten noe på. Jeg er veldig tilghenger av tørre grove produkter uten pålegg på og spiser mer enn gjerne et tørt knekkbrød uten pålegg og diverse på.

 

Altså, er dette en fullgod frokost?

Jeg har nylig byttet til knekkebrød. Tidligere hadde jeg en frukt og 1-2 stk. Spelt Havrekjeks (igjen, uten noe på) men stoppet sporenstreks da en bekjent kunne fortelle meg at det var IKKE bra å spise disse speltkjeksene (og jeg som syns de er så gode :-( )

 

Vel, spørsmålet mitt er altså, en frukt og 1-2 Multigrain....er det en bra og fullgod frokost?

 

En fantastisk flott dag til dere alle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres litt lite ut, jeg... Frokosten består jo av 2 brødrasjoner, og et knekkebrød har bare halvparten av kaloriene til en brødskive, så hvis jeg spiser knekkebrød til frokost, spiser jeg 4 knekkebrød for å komme opp i riktig kalorimengde.

 

Sa han/hun du kjente hvorfor disse kjeksene ikke var noe bra å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sebale2

Et eple og et slikt knekkebrød metter i grunnen godt i magen hos meg. 2-3 timer senere tar jeg gjerne en ny frukt.

 

Vel, vedkommende sa at spelt er jo ikke nødvendigvis så bra, men jeg fostod det slik at de ikke er så sunne. I og med at jeg trener jevnlig skulle det ikke ha så mye å si, men folk med høy BMI spiser ofte slike.

 

Min tolkning ble at de rett og slett er usunne, men med trening går det greit å spise litt.

 

Blir ikke disse kjeksene markedsført til å være blandt de sunneste kjeksene i Norge.....mulig jeg tar skammelig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sebale2

Kanskje jeg skal ha en frukt og litt cottage cheese heller....da skulle jeg få i meg protein.

Syns det er så godt med en frukt til frokost sammen med en kopp kaffe. Er ikke så himla sulten så tidlig på morningen (er ILLE tidlig oppe :-) men en frukt i kombinasjon med litt cottage cheese kan sikkert være lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda

Vel' date=' vedkommende sa at spelt er jo ikke nødvendigvis så bra, men jeg fostod det slik at de ikke er så sunne. I og med at jeg trener jevnlig skulle det ikke ha så mye å si, men folk med høy BMI spiser ofte slike.

 

Min tolkning ble at de rett og slett er usunne, men med trening går det greit å spise litt.

 

Blir ikke disse kjeksene markedsført til å være blandt de sunneste kjeksene i Norge.....mulig jeg tar skammelig feil?[/quote']

 

Hæ? Jeg har høy BMI, men spiser ikke sånne kjeks? Det var en pussig slutning du har dratt der - BMI og en spesiell type kjeks?

 

Hvis du skal bedømme om noe er sunt eller ikke så må du se på sammensetning av fett, proteiner og karbohydrater i matvaren. Du må også vurdere hvor høyt kaloriinnholdet er pr. 100 g i forhold til andre matvarer.

 

Kjeks er sjelden spesielt sunt - hva markedsføringen sier må du ta med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tustejenta

For meg er det en dårlig start på dagen med brød eller knekkebrød til frokost.

 

Jeg spiser enten diverser frukter jeg har kuttet opp i biter, har på yougurt og feks. havregryn.

Eller så lager jeg meg en smoothie av bær/frukt, yougurt og havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sebale2

Monarda: Ser at det kan missforstås det jeg skrev.....tror kanskje jeg bør korrigere litt.

Vedkommende sa til meg at i og med at kjeksen markedsføres som sunn kan det ofte forekomme at personer med høy BMI spiser disse (i god tro vel og merke)

Det er selvfølgelig ingen sammenheng med høy BMI og Spelt Havrekjeks.

 

Jeg ble òg veldig overrasket over det som ble sagt, men gikk ut ifra at det stemte. Vedkommende jobber innen helsevesenet, jeg tok det for gitt at det som ble sagt stemte.

Det var IKKE meningen å "støte" noen med det jeg skrev, sier unskyld om jeg så har gjort.

 

Tustejenta: Helt klart har du en variert, sunn og god frokost. Selv prioriterer jeg ikke tid på morningen til å lage meg frokost.....burde nok ha gjort det kvelden før.

Jeg tar med meg et par frukter i vesken og går. På jobben har jeg liggende Multigrain (hadde Spelt Havrekjeks) Det blir en frukt, en multigrain og en kopp kaffe som er frokosten min. Er i grunnen ganske fornøyd med det jeg, men om det er den mest ideelle frokosten tviler jeg på :-)

 

Tusen takk til dere begge for svar/innlegg......setter veldig veldig stor pris på det.

 

Ønsker dere begge en fortryllende glad dag!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monarda
Monarda: Ser at det kan missforstås det jeg skrev.....tror kanskje jeg bør korrigere litt.

Vedkommende sa til meg at i og med at kjeksen markedsføres som sunn kan det ofte forekomme at personer med høy BMI spiser disse (i god tro vel og merke)

Det er selvfølgelig ingen sammenheng med høy BMI og Spelt Havrekjeks.

 

Poenget mitt er vel at de med høy BMI ikke er dummere eller mer lettlurte enn andre ;) Alle som spiser sånne kjeks i den tro de er sunne er nok like lurt, når det gjelder mat så er det en ting man må lære seg først som sist og det er å aldri tro på markedsføringen.

 

Frokostblandinger for eksempel - det er ikke måte på hvor mange vitaminer og hvor mye fullkorn det er i dem, du skal bli slank bare du spiser nok av dem. Det de ikke sier noe om er at de er så fulle av sukker at de burde vært klassifisert som snop.

 

Til og med den nye nøkkelhullordningen er ikke noe gratis tips til å vite om du spiser sunt eller ikke - den sier bare noe om det er mindre sukker og fett enn i tilsvarende produkter - ikke at det du spiser er bra mat.

 

Noe av det viktigste du kan gjøre for deg selv er å lære deg hva du skal se etter i sunn mat - og å lese innholdsdeklarasjoner på maten du kjøper.

 

Det gjelder ikke minst sånt som saltinnhold i tillegg til kaloriinnhold, proteiner, fett og karbohydrater. Se også på hva slags type fett som er i maten - noen typer har sunnere fettstoffer enn andre osv :)

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sebale2

Fornuftige og kloke ord fra deg Monarda.

Tror egentlig hele greien her.....spelt-havrekjeks.....har blitt litt hauset opp. Det hele bunner i at jeg sa at jeg hadde en frukt og 1-2 slike spelt havrekjeks som frokost. Da begynte "ballen" rulle. "Det er ikke bra å spise slike, usunne er de, men du som trener regelmessig trenger nok ikke å bekymre deg".

Det er ikke snakk om å trykke en hel boks i seg på 1-2-3, snarere et par stykker sammen med frukten min.

 

Er det dette som kalles 1 fjær blir til 10 høns :-D

 

En deilig dag til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal ha en frukt og litt cottage cheese heller....da skulle jeg få i meg protein.

Syns det er så godt med en frukt til frokost sammen med en kopp kaffe. Er ikke så himla sulten så tidlig på morningen (er ILLE tidlig oppe :-) men en frukt i kombinasjon med litt cottage cheese kan sikkert være lurt?

 

 

Frukt og cottage cheese høres bra ut. Da får du i deg et sammensatt måltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...