Gå til innhold

Ferdig pizzafyll VS hjemmelaget


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Eller altså, tenker på når jeg bare skal ha en lettvindt pitapizza.

 

Er det minst kcalorier og fett i noen spiseskjeer med Toro sin pizzafyll med karbonadedeig, eller er det sunnere å smøre ketshup/tomatpurre på pitabrødet, og så ha på svinekjøtt/ biffkjøtt/kyllingkjøtt, litt løk og paprika?

 

Og så ha på ost?

 

Hvolken ost annbefales egentlig, så mange lette/magre å velge mellom, hvilken har best smelteevne ??

 

Pliiis håper noen kan svare meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager helst to typer "mini-pizza".

-Enten beregner jeg et hvitt Hatting-rundstk (delt i to) med ca 4 ts Terina ferdig pizzafyll og 1,5 skive (ferdig oppskåret) dansk græddost + lettrømme til ca 260 kcal.

-Eller så tar jeg et pitabrød med litt tomatpuré, 2 skiver påleggsskinke og 2 skiver (ferdig oppskåret) dansk græddost + lettrømme til 350 kcal.

 

Jeg har forsøkt med mange andre oster, men ikke ennå funnet en lettvariant som ikke smaker plast, så der tar jeg også gjerne imot tips!!!

 

Dansk græddost er deilig, men litt for fet og kcal-holdig så jeg burde nok skivet den selv og spart inn på mengden. Jeg prøvde nettopp moussaka med gaudaost og likte det meget godt og tenkte jeg skulle forsøke det som pizzaost neste gang. Pizzafyllet fra Terina (inneholder kjøtt) synes jeg smaker godt og det er det rimelig få kcal i (75 kcal pr 100 g).

 

Det er dessverre umulig for oss å svare på hva som blir færrest kcal for deg uten å vite kcal-innholdet og vekten på det du bruker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest suppenes dronning

Pizzafyll er jo aller best hjemmelaget...:-)Og lager man en litt større porsjon er det bare å fryse ned i passe mengder og ta opp ved behov . Her er en variant:

 

3 ss olivenolje

2 hakkede kløfter hvitløk

12 tomater,flådd,hakket og renset for frø ELLER

2 bokser hermetiske tomater,( a 400g,hakket og med laken)

8 store friske basilikumblader,grovhakket

 

Varm oljen i en stor stekepanne ved middels varme.

Ha i hvitløk og fres et øyeblikk til aromaen stiger.Ha

i tomatene.La det surre under lokk i ca.10 min. til det moser seg.

 

Ha i basilikum og smak til med salt og pepper.Skru opp varmen.Kok videre i 15-20 min. til vannet er kokt inn og sausen tykner.Rør av og til.

 

Oppskriften gir ca. 5 dl saus.

 

Denne sausen blir uansett ikke veldig kaloririk på tross av innholdet av olivenolje. Det skal jo bare være ett tynt lag på pizzaen. Hvis du da tar ett par-tre artisjokkhjerter (hermetiske), litt kokt skinke og ørlite reven ost på toppen, er dagen super!:-)

PS: på pizza bruker jeg helfet ost,heller mye mindre mengde....

 

Bon apetit!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke så glad i magrere ost når den skal smeltes, blir liksom ikke "der" ;). Kjøper derfor ferdig revet Mozarella av merket Finello. Den inneholder 310 kcal pr 100 gr. Altså ikke like lite som mager ost (271 kcal), men mindre enn "vanlig" ost (355 kcal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke så glad i magrere ost når den skal smeltes' date=' blir liksom ikke "der" ;). Kjøper derfor ferdig revet Mozarella av merket Finello. Den inneholder 310 kcal pr 100 gr. Altså ikke like lite som mager ost (271 kcal), men mindre enn "vanlig" ost (355 kcal).[/quote']

 

Takk for tipset! Ja, når du sier det så er det faktisk en av de revne ostene jeg har vært fornøyd med. Super til lasagne ol.! Tror jeg skal friske opp igjen det vennskapet der. ;) Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...