Gå til innhold

Sushi?


Gjest Synsegulla

Anbefalte innlegg

Gjest Synsegulla

Jeg og mannen min har aldri spist sushi før, og har lyst å prøve. de lager ferske og selger på meny her vi bor. Hvor mange trenger vi hver? Hva annet trenger vi? Hvordan skal jeg registrere det? Tror det er sånne biter med laks og ris for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

Bare søk opp sushi når du skal registrere og du får opp flere valg, bla med laks.

 

Du kan jo bare prøve-registrere noen biter, så ser du hvor mange kalorier det blir.

 

Mange blir overrasket over hvor få biter vi kan spise om det skal passe med anbefalte kalorier. Mye av årsaken til det er at sushi knapt inneholder grønnsaker, og dermed blir det kun råvarer med en del kalorier i. Derimot er det jo rimelig sunt. Du kan jo evt lage deg en enkel salat som forrett.

 

Når du kjøper et brett med sushi følger alt du trenger med: soyasaus til å duppe bitene i, syltet ingefær ti å reske munnen med mellom de ulike bitene og wasabi som er laget av pepperrot og er veldig sterk. Mange rører litt av den ut i soyasausen, men jeg liker å ta bittelitt på hver bit.

 

Fant denne artikkelen som er en grei innføring:

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1209.asp

 

Håper det faller i smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trenignsjunkie

åsaken til at det blir så mye kcal er jo risen da, ikke mangel på grønnsaker ;) dessuten vil valget av fiskesort påvirke, og om du vil ha "tempura" -maki (dvs. fritert)... Jeg er heldig: EEEELSKER sashimi av kamsjell, kan spise mange mange biter før jeg havner over 200 kcal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

Jeg uttrykte meg kanskje uklart, men det jeg mente var at årsaken til at det blir en del kalorier selv om porsjonen ikke er så stor er mangelen på grønnsaker som kan fylle opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Svirre

Jeg kjøper som regel 6 laksebiter og 6 makibiter med laks og avokado, når jeg skal ha sushi. Ifølge denne tabellen http://homepage3.nifty.com/maryy/eng/calorie.htm er dette et måltid som gir omtrent 500 kcal.

 

Det er relativt kaloririkt til å være en middag.

 

LIKEVEL: Når jeg spiser sushi, er det fordi jeg trenger kjapp overtidsmat. Da er som regel alternativet burger king, peppes eller kebab. Og et 500 kcal sushimåltid er definitivt det mest næringsrike jeg får tak i pr. kalori. Derfor tenker jeg at det er greit å spise seg mett på 12 sushibiter. Det er tross alt et ganske sunt fastfood-alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...