Gå til innhold

Hvor mye sunnere er det egentlig?


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

I dag laga jeg hjemmelaget pizza.

Fyll:

1 pose toro pizzafyll tomat og løk, og 400 gr karbonadedeig.

 

Bunn:

3.5 dl grovbakst

vann

olje

tørrgjer

salt

 

litt revet ost på toppen.

 

Altså, når jeg bruker grovbakst i steden for hvetemel,

ER det egentlig så mye sunnere, eller er det å lure seg selv?

At i det lange løp ikke spiller noen rolle om mden ene pizzaen du lager i uka har grov eller fin bunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utgjør ikke særlig stor forskjell ene og alene å bytte ut hvitt med grovt, men sammen med litt mindre fet ost, litt sunnere topping ol. (slik du sikkert gjør), så kan det gjøre pizza til noe som er helt ok å spise.

 

Det vises jo ikke på kcal-innholdet, men grovbakst/fiber bruker kroppen mer energi på å fordøye og det forbrennes dermed mer da enn ved å spise hvetebakst. Slik lønner det seg jo selv og det ikke synes i kcal-dagboken! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er red dfyllet mitt kanskje ikke er så sunt heller, brker toro sin pose med pizzafyll med tomat og løk.

Og så 400 gr karbonadedeig.

 

Burde kanskje bruke 400 gr karbonadedeig, hermetiske tomater, løk og paprika som jeg ordnet selv???

 

Blir den merkbart sunnere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt med pizza som med tortilla; lefsen/bunnen tar en god tjafs av kcal-budsjettet uansett hva du gjør. Det beste er jo å ha på masse sunt topping slik at en spiser seg mett på færre stykker. Jeg pleier dessuten erstatte en del av hvetemelet i bunnen med Hi-Maize og der sparer jeg 200 kcal pr langpanne-pizza.

 

Om du vil gå over til annen topping kan du kanskje spare noen kcal, men hvis resultatet er at du mister smak eller enkelhet for 50 kcal mindre pr pizza så er det kanskje ikke verdt det i det store og det hele? Men igjen - om det er det samme for deg, så hvorfor ikke da spare de kcal? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...