Gå til innhold

Hjemmelaget knekkebrød..


Gjest Fruktis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lager hjemmelaget knekkebrød, men sliter med å finne ut hvor mye jeg kan spise av det, og hvor mye kalorier dette knekkebrødet inneholder.. Jeg har aldri vært noen brøkregner, og lurer på om noen kan hjelpe til med å finne ut dette.. Oppskriften er kjempe god, og den er uten gjær.. noe som er bra for min mage i alle fall :( Håoer noen kan hjelpe meg å finne ut hvor mye pr måltid jeg kan spise av det :)

 

Oppskriften er hentet utifra et ukeblad og heter Mimmis knekkebrød.

 

3,5 dl grov spelt eller grov rug

3,5 dl små havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkefrø

1dl linfrø

1dl kruskakli

1ts salt

7dl lunkent vann.

 

Man kan tilsette en teskje honnong i det lunkne vannet, eller en terning med buljong. Mimmi har også 1/2 dl hakkede valnøtter i deigen. Dryss gjerne over litt flaksalt eller et urtekrydder før du setter inn knekkebrødene i ovnen.

 

1. Bland alle indegriensene sammen i en bolle til du får en grøtaktig konsistens.

 

2. Fordel deigen utover to stekebrett kledd med bakepapir. Det enkleste er å bruyke hendene, gjerne fuktet i litt vann. ( jeg bruker slikkepott, funker fint) Deigen skal bli så tynn som mulig når du jevner den ut.

 

3. Stek på 190 grader i 10 min. Har du varmluftsovn, kan du sette inn begge brettene samtidig.

 

4. Ta brettene ut av ovnen og rut opp knekkebrødene med en pizzarulle eller kniv. Sett brettene tilbake i ovnen og stek videre i 30 min. Knekkebrødene skal deretter deles opp og tørkes i ovnen i en halv time med døren på gløtt. Ca. 100 grader.

 

5. Legg knekkebrødene på en rist og avkjøl.

 

Tips, blir knekkebrødene myke, kan du riste dem i en brødrister..

 

NB: jeg har ikke alltid trengt å tørke de heller jeg, har blitt veldig sprø og fine uten den siste delen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Svirre

For å regne ut næringsinnhold, kan du jo legge oppskriften inn som et måltid (jeg legger inn på en dag i forrige uke, for å ikke klusse med dagens kaloriregnskap) og dele på antall knekkebrød med kalkulator. Dersom du ikke får det til, kan du laste ned et program som heter "mat på data" fra matportalen.no. Her kan du også legge inn oppskrifter, få opp kaloriinnhold på hele deigen og så dele på antall knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...