Gå til innhold

Frokost


Gjest suzy

Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere spiser om morningen? Jeg sulter i hjel hvis jeg skal spise så lite. Jeg spiste i dag 2 stk knekkebrød (wasa sport pluss) med mager ost og en kopp kaffe, jeg var helt ør i huet til lunsj..holdt ikke ut. Frokost kl 0700 og lunsj kl 1100. Hva kan jeg spise som METTER?? Det hele endte med at jeg MÅTTE ha en donut, jeg fikk sjokk hvor mye kalorier det inneholder..497...en hel middag og 19 kosemerker på en (!) dag. Nå trenger jeg virkelig litt hjelp her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ha en ordentlig frokost for å fungere gjennom dagen og forhindre at jeg løper opp til kantina for å kjøpe noe søtt og godt!

 

Jeg bruker som regel å spise knekkebrød til frokost, men da blir det iallefall 3 stk. I dag varmet jeg opp middag fra i går og hadde til frokost. Ble et godt måltid for å si det sånn...

 

Hva med havregrøt hvis du liker det? Jeg har fått litt dilla på det nå i det siste og synes det er kjempegodt! Har ikke likt det noe særlig før egentlig, men har oppdaget det på nytt :o Det går kjempefort og man kan variere hva man vil ha til. Jeg bruker feks eplebiter og lett eple og pæresyltetøy. Eller blåbærsyltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :o havgregrøt høres bra ut, men det må være sånn at man kun tilsetter vann eller noe, jeg spiser helst frokost når jeg kommer på jobb..isåfall hva slags havregrøt skal jeg velge? Troddde det var mye kalorier i dette, men kanskje det ikke er så ille..jeg har iallefall pleid å ha sukker på jeg da..ganske mye faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjerstisin

Jeg baker egne knekkebrød og spiser ca 40 gram av de med makrell i tomat og en dæsj majones evnt har jeg philadelphiaost og paprika på. Dette metter godt, er innenfor antall kalorien og holder lenge.... Hva med å ha med en frukt i tillegg som du spiser mellom frokost og lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke vann i havregrøten og koke den i mikroen hvis dere har det på jobb, trenger du sukker på så anbefaler jeg sukrin. Kjempe godt, sukrin inneholder null kalorier:)

 

Ta gjerne med deg gulrøtter, eple eller noe sånt du kan spise innimellom hvis du sku bli sulten i løpet av dagen. Er ikke mange kaloriene i det:)

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk til dere alle :o) , jeg spiser en frukt i mellom frokost og lunsj, men er fortsatt sulten seru...jeg er en sånn som kunne spist hele dagen, men nå må jeg sette en stopper før det tar helt av. Jeg skal prøve meg på havgregrøt i morgen. I kantina har de noe som heter havregrøt med solsikkekjerner, er dette ok å spise tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Nå vet ikke jeg hvilken meny du ligger på, men 2 knekkebrød er ALT for lite.

Jeg spiser vanligvis 2 brødskiver til frokost, eller 4 knekkebrød.

du kan spise rundt 250 kcal til frokost.

Du kan også ta ett glass juice til, da går det av "fruktrasjonen" din.

 

Havregryn er også topp ! metter lenge.

Melken du evnt har på, går av melkerasjonen.

Du kan også bruke litt rosiner til søtning, men de hadde jeg ville ha veid slik jeg visste akkurat hvor mange kcal jeg fikk i meg der.

 

Omelett er også godt til frokost.

 

Som de sier over her, du burde kanskje ta en frukt mellom frokost og lunsj.

 

Det er på morgen, formidadg forbrenningen vår er på topp ! Da bør vi også spise godt ! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å lytte til kroppen sin. Hvis kroppen din sier at den er sulten igjen kl 10, spis lunsjen din DA og ta heller en frukt/yoghurt sammen med de andre på jobb i lunsjpausen hvis den er kl 11. Alternativt ville jeg spist noe som mettet litt som mellommåltid, eks banan eller appelsin. Et eple hjelper lite for meg om jeg er gørrsulten ;-)

 

Er enig med noen over her som sier at 2 knekkis er altfor lite. 2 grøve brødskiver med godt pålegg og grønsaker + en kopp te/glass melk/juice, slik at du kjenner at du er mett og fornøyd.

 

GR går ikke ut på å sulte seg. Snarere tvert i mot!!

 

Et annet tips om du er en slik som alltid har lyst på noe/blir fort sulten:

Ha en nutrilett bar i veska, en pakke med ferdismurt Wasa knekkebrød, et eple, en banan, en liten boks med nøtter og rosiner. Når du kjenner suget, ta en bit av nutriletten, eller et eple til du får tilgang på mat, så slipper du å kaste deg over donuts når det "renner over".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Svirre

Jeg spiser ofte makrell i tomat på knekkebrødet til frokost. Det er proteinrikt og gir en metthetsfølelse som varer. Dersom jeg har litt ekstra tid, koker jeg gjerne havregrøt. Det tar faktisk ikke så lang tid, og med litt linfrø oppi og en spiseskje blåbærsyltetøy på toppen gir også det god metthetsfølelse, samtidig som havregryn og linfrø stabiliserer blodsukkeret.

 

Du spør om kalorier i havregrøt. Det er såpass mektig, at man kan fint spise seg mett på under 200 kcal. I tillegg er havre veldig bra for å stabilisere blodsukkeret, så det gir en "sunn" metthetsfølelse. Jeg er opptatt av å ikke spise mat som fører til en "rett-opp-og-rett-ned-igjen"-greie. Da blir jeg slapp og sulten i 10-tida.

 

Et tredje alternativ som er veldig godt og raskt er yoghurt naturell med nøtter og havregryn. Jeg blander 25 gram nøtte- og rosinblanding uten salt, 25 gram firkorn eller havregryn og 100 gram yoghurt naturell. Det blir litt som godmorgen-yoghurt, bare uten alt det sukkeret. Og også her er havregrynene med på å gi en varig metthetsfølelse.

 

Jeg pleier også starte dagen med vi-sibilin, et fiberpulver man får på apoteket. Det tar jeg innimellom når magen kjennes tom også, gjerne sammen med et eple. Det gir magen noe å jobbe med uten nevneverdige kalorier og demper sultenhetsfølelsen. Visiblin og eple gir relativt mye mindre kalorier i 10-tida enn banan, som jo har ganske mye sukker i seg.

 

Jeg har også en pose mandler stående på arbeidsplassen min på jobb. Dersom jeg blir veldig sulten, er en 8-10 mandler og et eple også ganske mettende. Og dersom man ikke spiser for mye av de, klarer man fint å holde seg innenfor saklig mengde kalorier.

 

Noen foreslår nutrilettbar her, ser jeg. Jeg brukte ofte disse som mellommåltid, men de utgjør faktisk over 200 kalorier. Jeg blir ikke mett nok av en nutrilettbar, til at det er et måltid i seg selv så jeg er litt skeptisk til disse. Selv om de er bedre enn sjokolade og donut, er det likevel relativt mye kalorier i forhold til hva man bør spise i et mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...