Gå til innhold

Lavkarbo


Gjest Trixi2

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg å gjøre et raskt søk på google, du finner MANGE oversiktlige og gode nettsider, og ikke minst fantastiske bloggere, som har informasjon om livsstilen og tips til oppskrifter, dagsmenyer og lignende. Vær obs på at det ikke er noe kcal-telling når en følger lavkarbo som det er her, og husk også at "lavkarbo" er kortversjonen av konseptet som er "lowcarb-high fat", også kjent som "LCHF".

 

Men anyway, det viktigste er at du finner ut hva som fungerer for deg i lengden, og selv om mange har tipset deg om lavkarbo så ville jeg ha gjort meg kjent med den type kosthold først for å se om det passer til deg og din hverdag/familie etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde lavkarbo en stund, gikk jo veldig for ned i vekt... men hjernen min fungerte ikke uten karbohydrater og jeg følte meg så dårlig av maten at jeg de siste dagene nesten ikke klarte å spise mer 2lavkarbo" og derfor sluttet jeg. Jeg har i ettertid lest flere steder at det ikke er heldig og da spesielt for kvinner, å spise så lite karbohydrater og at hjernen faktisk fungerer dårligere og at man rett og slett blir litt dummere...men her strides jo de lærde :) Jeg vil ikke annbefale det, det er tull å kutte karbohydrater ut synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også prøvd meg på lavkarbodiett, i flere runder faktisk. Ikke noe for meg heller. Gikk ned 5-6 kilo, men så stoppet vekta opp. For meg passer et kaloriredusert kosthold mye bedre, for da får jeg spise litt av alt, og i lengden er det vel det de fleste ønsker. Min konklusjon etter å ha prøvd lavkarbo, er at det,uansett hvilken diett du velger å følge, handler om hvor mange kalorier du tar inn og hvor mange klalorier du forbruker. For meg fungerte i hvert fall ikke lavkarbo på den måten som ofte beskrives, nemlig at bare du unngår å spise karbohydrater, så kan du spise så mye fett du vil.

Men hvis du vil prøve, så kan du jo i første omgang gå inn på lavkarbo.no og lese litt på forumet som ligger der. Mange gode tips å ta med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle 3!!! Kjempefint at dere deler deres erfaring, på godt og ondt! Etter mange år med dietter og opp og ned i vekt, vil jeg prøve lavkarbo for å se om det er noe for meg. Flere fagfolk har sagt jeg bør prøve, og tenkte å gi det en sjanse. Har kjøpt boka Frisk med lavkarbo, 100 oppskrifter. Spennende å se om det blir ønsket resultat!

 

PS! Tar gjerne i mot flere tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd meg på lavkarbo, men gikk ikke noe særlig ned i vekt, eneste positive ved det var at jeg hvertfall følte meg litt mindre oppblåst..

Jeg fant ut at det ikke var noe for meg, at jeg trengte karbohydrater. Følte meg mer glad og opplagt, og hjernen fungerte bedre.. liker ikke dette ja-nei maten, men foretrekker roede hvor vi kan spise alt, men med måte;)

 

Da jeg var på lavkarbo gikk det mye i egg og bacon til frokost.

Ellers var det mye salat med div kjøtt og dressing av olje +eddik el balsamico, eller med grønnsaker, lagde lasagne, men istedet for pastaplater la jeg osteskiver.

 

Ellers spiste jeg mye tunfisk med majones (NAM!!) det finnes forresten også eg veldig god sukkerfri sjokolade, cavalier, som fåes kjøpt på helsekosten, nesten ingen karb...

 

Det fungerer forskjellig fra person til person, så det kan jo være verdt å prøve, men jeg følte at det var grusomt å ikke ha brødskiver, havregrøt/gryn, melk, ekte lørdagsgodt og god pizza/pasta, alt jeg elsker , som heelt forbudt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleBoble
Etter tips fra mange vil jeg nå gå over til lavkarbo. Noen her som har erfaring de vil dele?? Hva spiser du? Tips til mengde og retter?? Alt mottas med stor takk!!!

 

For meg fungerer lavkarbo (lchf) veldig bra!! Jeg har også prøvd ut GR i over 2 år, men etter å streve meg ned 7 kilo for så å gå opp igjen (kunne fint gått ned 20-25kg fra startvekt) ga jeg helt opp. Ble anbefalt lavkarbo av legen min og jeg hoppet i det!

 

For meg har det vært flotte 6 mnd med dette kostholdet. Jeg har hatt et vekttap på 13kg, jeg har mye større overskudd, er mer våken og opplagt. Flere helsegevinster enn bare vekttap med dette kostholdet! Jeg kommer ikke til å slutte.

 

Jeg råder til å lese masse om lavkarbo og finne den retningen som passer deg. Det er flere retninger innenfor. Begynn gjerne på lavkarbo.no og suppler gjerne med bøker.

 

Typisk dag for meg når det gjelder mat:

Frokost: Egg og bacon

Lunsj: Middagsrester fra dagen før

Middag: Kjøtt (kylling, fisk, biff) med fløtegratinert blomkål og brokkoli

 

Mengden regulerer seg egentlig selv. Jeg hverken veier mat eller teller kalorier eller karbohydrater. Spis deg passe mett og spis igjen når du blir sulten! Det er stor forskjell om man er vant til GR, men man kommer inn i det til slutt. Og til sist, ikke vær redd for fett! Man skal ikke stappe i seg mest mulig, men det er likevel viktig å ikke være redd!

 

Masse lykke til med lavkarbo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trixi2

Huii; Takk for at du deler erfaringene dine! Jeg har prøvd noe lignenede for mange år siden, men hadde ikke store resultatet.... Men jeg prøver igjen, nå med mere fokus på sundt fett og rett og slett kutte alt brød.

 

LilleBoble; så flott at det funker for deg!! Jeg kjenner at jeg er mindre oppblåst enn før, men har ikke minket på vekta.. Er plaget av stort søtsug, men det går over etterhvert! Uansett så skal jeg prøve en stund for å se om det kan hjelpe både for vektnedgang og alle mine helseplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tenkte at jeg skulle kutte litt ned på karbohydratene, men uten å kutte de helt ut. (er altfor glad i pasta/ris/poteter!) Har nå laget et lavkarbobrød,men det er jo ganske mange kcal i det, selv om det ikke er mel i det. Hvordan blir dette i forhold til å telle kcal og generell vektnedgang på roede-metoden? Noen som vet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har spist lavkarbo ett år nå. Jeg spiste det opprinnelig fordi jeg ønsket å gå ned i vekt, men etterhvert har det blitt fordi jeg føler meg helt forferdelig når jeg spiser karbohydrater. Dette tror jeg har mye med hva kroppen er vant med, og hva man selv ønsker innerst inne. Jeg kjenner mange som har prøvd lavkarbo i en uke for så å gi opp og si at "nei, dette fungerer ikke for meg". Det hadde fungert hadde man gått inn for det og ikke minst vært mentalt klar for det. For mange fungerer det rett og slett ikke mentalt med å kutte ut karbohydrater. Uansett, poenget mitt er at man bør føle på seg selv hva som passer best for ens egen kropp. En kan ikke spise lavkarbo og samtidig gå rundt og tvinge seg til å holde seg unna potetene eller brødet man er så glad i. For meg blei det intet valg, da jeg fikk påvist intoleranse mot hveteprotein, melkeprotein og egg i sin helhet. Jeg spiser lavkarbo og begrenser nå med kalorier i tillegg. Jeg vil si at det fungerer dårlig, da jeg for å ikke havne på et uhorvelig høyt kaloriinntak må plukke ut mat med lite fett.. Lavkarbo fungerer dårlig uten fett synes jeg. I lavkarbo er det meningen man skal bytte ut sukkeret, stivelsen og fiber (det man blir mett av ved høykarb osv.) med fett, og la kroppen bruke dette istedet for karber. Dette fungerer, men man må gjøre det riktig. Enten all the way eller ikke i det hele tatt! Halvveis fungerer ikke, tro meg, jeg har prøvd..

 

Forslag til ting man kan spise... Jeg spiste i dag til frokost 1/2 avokado og la på med spekeskinke/røkt laks, dansk salami (pga fettet) til jeg nådde kalorigrensa. Spiser du egg er egg og bacon en mulighet, gjerne med kremfløte i røra. Meierismør er et absolutt must (for de som tåler det, heldiggriser :) ). Seterrømme, den feiteste Creme Fraich osv er det som gjelder. Kjøtt i alle varianter, komplettert med noe fett som rømme, hjemmelaget kryddersmør, blomkålmos, osv fungerer bra. Det finnes mange retninger og synspunkter innenfor lavkarbo-verden, slik at du må finne ut hva som passer best for deg.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...