Gå til innhold

Alkohol - litt og nei-mat?


Gjest MamiK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har testet ut kalkulatoren her for å sjekke kcal i ulik type alkoholholdig drikke.

Både rødvin og hvitvin kommer ut som neimat, mens Tuborg Lite kommer ut som litt? Kan noen forklare meg hvorfor?

 

I samme slengen kan jeg jo informere om at en halvliter Tuborg Lite kom ut som kun 135 kcal!! KOSE SEG MED GOD SAMVITTIGHET, JA!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et ikke noe med at alkoholen i seg selv dannes om til sukkermolekyler eller noe sånt, som igjen virker veldig destabiliserende på blodsukkeret? Jo mer alkhol, jo verre er det. Og dermed er vin verre enn øl, selv om kaloriinnholdet kanskje ikke skulle tilsi det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Jeg kan ikke så mye om nei/ja-mat, men ut fra hva jeg har sett ved å eksperimentere alene på "mat og trim" virker det som om kalorifattig er "ja", middels kalori-innhold er "litt" og høyt kalori-innhold er "nei". Det behøver nødvendigvis ikke ha noe med å gjøre hvor sunt det er i seg selv. F.eks. er cola zero "ja"-mat, men jeg syns vel ikke brus er noe man skal helle i seg i bøttevis. Spinat blir "ja", mens gulrot er "litt" (? mulig jeg husker feil ang gulroten, men det var en grønnsak som var litt mer kaloririk enn andre)

 

Dermed, JEG tror det har med antall kcal per dl å gjøre. Det er flere kcal per 100 ml i vin enn i øl, og derfor anbefaler kalkulatoren øl fremfor vin. Det en likevel bør ha i mente er at man kanskje drikker mindre vin enn øl i det lange løp (fest feks). En flaske vin er 750 ml, mens det kan fort bli 6 liter øl.. Det spørs vel om man planlegger å bli kanon-dritings eller å hygge seg med et glass eller to?

 

Jeg har ikke gått på kurs eller noe, og ble medlem for en ukes tid siden, men dette er min oppfattelse. God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...