Gå til innhold

Kalorier og fett-hva legger man på seg av?


Gjest Someoneelse

Anbefalte innlegg

Gjest Someoneelse

Hei!

Jeg tror nok jeg har for vane å lure på de mest "latterlige" og "enkle" ting, men uansett hvor merkelige mine spørsmål er, så er jeg meget interessert i å få svar.

 

Det jeg lurer på er om det bare er kalorier man legger på seg av? Er det bare kaloriinnhold og ikke andelen fett som blir gjort om til ekstra "kiloer"?

 

En annen ting jeg lurer på er om pannekaker er veldig usunt? Da mener jeg ikke pannekaker man bruker til dessert, men middagspannekaker med grovt mel, skummet melk og egg? Er dette virkelig så fæl middagsrett? Jeg mener, jeg så en oppskrift på grove middagspannekaker, der kaloriinnholdet per stk var ca 50 kcal! Kan dette være så fælt?

 

Jeg har også et spørsmål angående tacoskjell. De er jo relativt kalorifattige, men har en høy andel mettet fett, men om man spiser to skjell en lørdagskveld. Hvor ille er det? Og hvor mye bedre alternativ er fullkornstortilla i forskjell til tacoskjell?

 

Er det forresten noen som vet hvor mange kalorier det er i et terteskjell? Fiskeboller i hvit saus og terteskjell, er det en veldig usunn middag? Eller er dette noe som man kan ha en dag i uken uten at det skulle gjøre noe?

 

Håper noen av dere der ute tar dere tid til å svare! :o:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er det man legger på seg av, ja. Det er en måleenhet som angir hvor mye energi kroppen får utifra matvaren. Energioverskudd gjør at man legger på seg, energiunderskudd gjør at man går ned i vekt.

 

Fett er litt "uglesett" av to grunner, den ene er at noen typer fett er usunne (feks transfett). Den andre er at fett inneholder mange flere kalorier pr kg enn proteiner og karbohydrater gjør. Husker ikke tallene, men hvis man spiser 1 kg rent fett vil man få mer kalorier enn om man spiste 1 kg rene proteiner.

 

Hvor usunne pannekaker er kommer vel an på hvilken filosofi du følger, men personlig syns jeg ikke det er noe galt med det hvis du passer på mengdene. Men det er jo ikke helt balansert (tipper det burde være mer proteiner), så ville nok ikke spist det hver dag. Men ser ikke noe problem i å spise dette av og til.

 

Jeg har heller ikke noen problemer med å spise litt tacoskjell av og til. Jeg pleier å lage tacosalat av alle de andre ingrediensene og strø litt smulede tacoskjell på toppen, da bruker jeg mindre av dem. Men jeg mener at det ikke er vits i å overdrive sunnheten, så lenge man er klar over at tacoskjell inneholder mye fett og begrenser mengden, er det ikke noe problem å spise av og til så lenge kostholdet generelt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...