Gå til innhold

Trenger hjelp til pizzadeig :)


Gjest sookie81

Anbefalte innlegg

Gjest Sykletiljobben

Jeg pleier bare å bruke vanlig oppskrift, men blander i ca halvparten grovmel, det jeg måtte ha for hånden. Og enten kutter jeg ut olje helt, eller så bruker jeg bare en ss eller to helt til slutt, for å gjøre den litt mer håndterlig etter heving. Apropos heving så er min erfaring at grov deig trenger lengre hevetid enn fin deig.

 

Et ekstra tips for å gjøre deigen mer spennende er å ha i litt presset hvitløk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frukt86

Jeg er så heldig at jeg har fått lov til å låne en brødbakermaskin for tiden. Da går det veldig greit å lage en veldig grov deig, for det blir ikke så tungt å elte!

 

Generelt bruker jeg 30 % havregryn, og 70 % fint sammalt hvete. I tillegg har jeg oppi litt kruskakli og 4-korn. I deigen tilsetter jeg krydder etter smak, f.eks. oregano og basilikum - det du syns er godt i en pizza! I lunket vann ( ~40 grader) tilsetter jeg presset hvitløk, og knust chili (ofte tilsetter jeg hele båter og hel chili, og moser det til med stavmikseren). I brødbakermaskinen skal det være ca 10 dl mel, 4 dl væske og 2.5 ts tørrgjær (om jeg ikke husker feil). Jeg har også i litt kaldpresset olje.

 

Generelt kan grov deig bli litt tung og/eller tørr, men jeg passer på å kjevle den såpass tynn at det ikke har betydning. Jeg er også veldig glad i mye hjemmelagd tomatsaus på pizzaen, sånn at det overhodet ikke blir tørt (tvert imot). Havregryn holder dessuten relativt godt på væsken og bidrar til at det ikke blir tørt.

 

Denne oppskriften bruker jeg å få to langpanne-deiger ut av. Som sagt, de er relativt tynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...