Gå til innhold

Skumkake på under 300 kcal for HELE kaka


Gjest MamiK

Anbefalte innlegg

Skumkake

 

5 eggehviter

5-6 ss sukrin

1 ts vaniljesukker/ dråper vaniljeessens

5 plater gelatin

0,5 dl kokende vann

kokosmasse

 

Legg gelatin i kaldt vann

Vist eggehviter stive. Bland i sukrin og vanilje, litt etter litt.

 

Klem ut vannet av gelatinen og smelt den i kokende vann. Hell gelatinen i tynn stråle i eggehvitmassen og visp kraftig.

 

Stø kokosmasse i bunnen av en springform/kakefat med springform/på et fat med ringen fra en springform. Eventuelt bland med 1 ss kakao. Hell røra over.

 

Sett i kjøleskap i ca 20 min, så er den stiv :-)

 

Hele kaka mi hadde ca 250 kcal!!!

 

Her kan man variere litt, om man ønsker den tynnere kan man bruke kun 3 eggehviter. Om man unner seg litt mer kan man ha på et tynt lag med sjokolade.

 

Vi prøvde med bær-saus til, men syntes det var best uten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skumkake tilsvarende til "innholdet" i en kokosbolle?

 

Jeg har et spørsmål angående sukrin: kan man generelt bruke like mye sukrin som sukker? F.eks., om det står 1 dl sukker i en oppskrift, kan man da bruke 1 dl sukrin? Jeg har ikke sukrin, og lurer på om jeg kan bruke 5-6 ss sukker i denne oppskriften, eller om det må mer/mindre til :) Vet det blir mer kcal da, men har ikke råd til å kjøpe sukrin :)

 

Takk for hjelpen! Så oppskriften din på boller også. Så veldig godt ut! Gir vaniljekesamen dem litt vaniljesmak? Elsker vanilje, har aldri prøvd vaniljekesam, men må nok få gjort det snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes sukrin gir litt mer sødme enn sukker, så jeg reduserer litt på sukrin-mengden i forhold til sukker. I utgangspunktet skal man kunne bruke det i helt samme mengder.

 

Ang vaniljekesam i boller, så var det litt tilfeldig at det var det jeg hadde. Det smaker ikke akkurat vanilje av bollene, men det gir en ekstra søt og god smak.

 

Jeg har lagt inn alle ingridiensene her på sida for å sjekke at alt stemmer, og det gjør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du kan bruke stevia drops Vanilla Creme i bollene? og også kutte ned på sukker/sukrin...? vanilla creme gir en vaniljesmak, og kan også brukes som søtningsmiddel... har ikke prøvd selv, men skader vel ikke å prøve? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...